شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۱:۲۹
کد خبر: ۲۴۱۷۲
|
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۸۹ - ۱۵:۰۹
با تقدير از دكتر رفيعي و رضا بابك/
جشن منتقدان و نويسندگان تئاتر با تقدير از دكتر علي رفيعي و رضا بابك برگزار شد. برپايي اين جشن با تاخيري دوماهه همراه بود.

به گزارش خبرنگار شهر، پيش از اين قرار بود اين جشن در 18 مردادماه، روز خبرنگار و سالروز تأسيس انجمن منتقدان و نويسندگان خانه تئاتر برگزار شود که به دليل مشكلات بودجه خانه تئاتر اين امر انجام نشد.


بخش اول نهمين جشن انجمن منتقدان و نويسندگان تئاتر ايران اختصاص به معرفي کارگردان‌هاي برگزيده زير 40 سال و بالاي 40 سال تئاتر در سال‌هاي 87 و 88 داشت.


آزاده انصاري براي کارگرداني «ماکاندو» به عنوان کارگردان برگزيده زير 40 سال تئاتر در سال 87 برگزيده شد.

جايزه كارگردان بالاي چهل سال براي نمايش «شکار روباه» به علي رفيعي اهدا شد. سمندريان در هنگام اهدا اين جايزه به رفيعي، گفت:من دوست صميمي رفيعي هستم و يکي از خصوصيات همکاران صميمي اين است که ضمن صميميت با هم بر سر بهبودي کارشان جدال داشته باشند. چيزي که متأسفانه در ميان نسل جوان خيلي کم است و متأسفانه برخي اظهار نظرها هم با حسادت همراه است.


جايزه بهترين كارگردان زير چهل سال سال 88 را نيز سمندريان اهدا كرد. اين جايزه به محمد يعقوبي براي نمايش «خشکسالي و دروغ» رسيد و سمندريان در هنگام اهدا جايزه،‌حضور يعقوبي را در آموزشگاهش يك نكته مثبت براي جوانان دانست. سمندريان، يعقوبي را از بهترين اساتيد نمايشنامه‌نويسي دانست و گفت: او در آموزشگاه من تدريس مي‌کند و تدريس هنرمنداني نظير او که متأسفانه زياد هم نيستند براي جوانان تئاتر نافع است. در ادامه يادداشتي از محمدامير ياراحمدي درباره يعقوبي توسط مجري مراسم قرائت شد.


جايزه کارگردان برگزيده بالاي 40 سال در سال 88 به حسن معجوني براي کارگرداني «به خاطر يک مشت روبل» اهدا شد. سمندريان معجوني را يکي از هنرمندان فعال و بسيار خوب تئاتر دانست و گفت: خوشحالم که اين مراسم برگزار مي‌شود. اميدوارم در آينده منافع اين فعاليت‌ها را در زمينه نمايش شاهد باشيم.


در بخش گروه‌هاي برگزيده تئاتر با حضور ايرج راد مديرعامل خانه تئاتر،‌ گروه «پاپتي‌ها» به سرپرستي حميد پورآذري و گروه «مهر شيراز» به سرپرستي اميررضا کوهستاني به عنوان گروه‌هاي برگزيده معرفي شدند.


راد در اين بخش از مراسم تلاش و کوشش جوانان مستعد تئاتر را در کنار بزرگان و پيشکسوتان تئاتر باعث روشن ماندن چراغ تئاتر و حيات اين هنر دانست. وي تأکيد کرد: متأسفانه قدر اين استعدادها دانسته نمي‌شود. اين جوانان با عشق و علاقه و بيشترين توان با کمترين امکانات ممکن و بودجه بسيار کم،‌ پايمردي مي‌کنند.


بخش ديگري از نهمين جشن انجمن منتقدان و نويسندگان تئاتر ايران اختصاص به تقدير از حسين سليمي يکي از رؤساي اسبق مرکز هنرهاي نمايشي داشت. در اين بخش با حضور مهرداد حجتي رئيس انجمن منتقدان و نويسندگان تئاتر از سليمي تقدير شد.


در ادامه مراسم با حضور جواد مجابي از رضا بابک، کارگردان و بازيگر با سابقه تئاتر ايران قدرداني شد. بابک ضمن ابراز خوشحالي خود از حضور اساتيد بزرگ تئاتر در اين مراسم گفت: افتخار مي‌کنم از دست جواد مجابي بزرگ جايزه مي‌گيرم. خوشحالم اين اتفاق در خانه خودم و توسط آشنايان خودم مي‌افتد.


انجمن منتقدان و نويسندگان تئاتر ايران در نهمين جشن خود از ندا آل‌طيب، خبرنگار عضو انجمن به خاطر سال‌ها فعاليت‌ مستمر خود در زمينه تئاتر تقدير کرد. رضا كيانيان هنگام دريافت جايزه به آل‌طيب ، گفت كه تئاتر ايران مديون خبرهاي اوست.


وي از حاضران در مراسم خواست براي زنده‌ ماندن تئاتر يک دقيقه بايستند و تئاتر را تشويق کنند. در ادامه با حضور مديا کاشي‌گر از اشکان غفارعدلي به عنوان منتقد فعال خارج از انجمن تقدير شد.


عليرضا نادري نمايشنامه نويس و کارگردان شناخته شده و تأثيرگذار تئاتر و همچنين محمد رضايي‌راد از نمايشنامه نويسان جوان و مستعد کشور دو هنرمند ديگري بودند که با حضور جواد مجابي مورد قدرداني قرار گرفتند.


در بخش ترجمه و يادداشت بدون معرفي برگزيده هيئت داوران تنها از قنبر بهزادنژاد و سامي صالحي تقدير کرد. در بخش مقاله ضمن تقدير از ايرج افشاري‌اصل، افسانه کوهي به عنوان فرد برگزيده معرفي شد.


در بخش نقد جايزه برگزيده به روزبه حسيني رسيد و مرضيه شاطردوستي و سعيد هاشم‌زاده جايزه برگزيده بخش گفتگو را دريافت کردند.


در بخش گزارش هم هيئت داوران از منوچهر اکبرلو تقدير کرد و در بخش عکس سيامک زمردي مطلق به عنوان عکاس برگزيده معرفي شد.




حاشيه‌ها

* قرار بود در نهمين جشن خانه تئاتر بهرام بيضايي و محمود دولت‌آبادي نيز حضور داشته باشند که اين امر به دليل تأخير در برگزاري جشن ميسر نشد.


* رضا يزداني نيز قرار بود در اين مراسم اجرا داشته باشد که مجوز‌هاي لازم براي اين اجرا گرفته شده بود ولي به دليل تأخير دو ماهه در برگزاري جشن مجوز مربوط به اماکن تمديد نشد.


* آزاده انصاري برگزيده كارگردان زير 40 سال در سال 87 در اين مراسم از جواد ذوالفقاري و فريبا رئيسي ياد کرد که در حال حاضر در بستر بيماري قرار دارد.


* بيشتر چهره‌هايي كه بر صحنه رفتند خواستار حمايت بيشتر از تئاتر شدند. ايرج راد يكي از آنان بود. وي گفت: از تئاتر نه تنها حمايت مادي نمي‌شود بلکه حمايت معنوي هم به درستي از آن وجود ندارد. گاهي مي‌گوييم سال به سال دريغ از پارسال ولي حال بايد بگوييم روز به روز دريغ از ديروز.


نظر شما