جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۲۲
کد خبر: ۲۴۹۳۴
|
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۸۹ - ۱۶:۳۰
معاون درمان وزارت بهداشت گفت: 60 بيمارستان دولتي و خصوصي در كشور آمادگي جذب بيمار خارجي را دارند و علاوه بر صدور مجوز جذب گردشگر سلامت به مراكز ممتاز درماني، دهكده سلامت براي جذب بيمار خارجي در شيراز ايجاد مي‌شود.

به گزارش "شهر"، دكتر حسن امامي‌رضوي با اعلام اين مطلب افزود: پيشرفتهاي سريع دانش پزشكي در كشور پتانسيل‌هاي زيادي را براي جذب بيماران خارجي و گسترش گردشگري سلامت ايجاد كرده است و به همين علت روز به روز شاهد افزايش بيماران خارجي در كشور براي درمان هستيم.

 

 

وي گفت: بسترهاي مناسبي نيز براي گسترش توريسم درماني در كشور به وجود آمده است، از يك طرف به برخي مراكز درماني واجد شرايط، اين اجازه داده شده است كه 10 درصد ظرفيت خالي خود را به جذب بيماران خارجي اختصاص دهند و از طرفي وزارت بهداشت از جذب تسهيلات بانكي به بيمارستانهاي دولتي و خصوصي به منظور ايجاد امكانات آبرومند و استاندارد براي جذب بيمار خارجي حمايت مي‌كند.

 

 

معاون درمان وزارت بهداشت اضافه كرد: برخي بيمارستان‌هاي خصوصي از قبل توان و قابليت جذب بيمار خارجي را داشتند اما در سالهاي اخير به طور مشخص مراكز خاص درماني در مناطق ويژه از جمله مناطق خوش آب و هوا مانند اردبيل، سرعين، زنجان، شيراز و چند شهر ديگر كه جاذبه‌هاي گردشگري هم دارند، متقاضي دريافت مجوز جذب بيمار خارجي شده‌اند.

 

امامي‌رضوي گفت: ‌وزارت بهداشت نيز از توسعه توريسم درماني در كشور حمايت مي‌كند و در همين راستا اقدامات لازم براي ايجاد يك دهكده سلامت در شيراز انجام شده است.

 

وي ادامه داد: بيمارستان‌هاي تك تخصصي و چند تخصصي كه به جذب بيمار خارجي اقدام مي‌كنند، خدمات درماني را به بيماران ايراني هم ارائه مي‌كنند اما به طور طبيعي تعرفه خدمات درماني به بيماران خارجي از تعرفه‌هاي دولتي و در مواقعي حتي از تعرفه‌هاي نظام پزشكي كه براي بيماران داخلي اعمال مي‌شود، نيز بالاتر است چون دولت هيچ نوع يارانه‌اي براي ارائه خدمات درماني به بيماران خارجي پرداخت نمي‌كند.

 

 

معاون درمان وزارت بهداشت اضافه كرد: حداقل 20 بيمارستان دولتي و خصوصي در تهران امكان جذب بيمار خارجي را دارند و حدود 50 بيمارستان نيز در شهرهاي ديگر مي‌توانند به جذب بيمار خارجي اقدام كنند. بنابراين در حال حاضر بيش از 70 بيمارستان و مركز درماني در كشور مي‌توانند در زمينه توريسم درماني فعال شوند كه البته بين آنها ضعيف و قوي وجود دارد.

 

 

امامي‌رضوي گفت: در رشته‌هاي مختلف پزشکي امکان جذب بيمار خارجي وجود دارد. از جمله انواع پيوندها، جراحي قلب، کبد، انواع جراحي هاي ارتوپدي مانند تعويض مفصل، پيوند مغز استخوان و درمان بيماري‌هاي چشم پتانسيل جذب بيمار خارجي در کشور وجود دارد.

 

معاون وزير بهداشت افزود: مزيت مهم ايران در ارائه خدمات درماني به بيماران خارجي تنوع و بالا بودن توان تخصصي پزشکان و جراحان ايراني و تعداد زياد آنها در اقصي نقاط کشور با اقليم هاي آب و هوايي مختلف است که جاذبه‌هاي زيادي ايجاد کرده است.

 

وي ادامه داد: با اين حال براي افزايش جذب بيماران خارجي و گسترش توريسم درماني در کشور بايد کيفيت بيمارستان‌هاي کشور را به خصوص از نظر ظاهر فيزيکي ارتقا دهيم. خدمات جانبي و رفاهي به بيماران خارجي نيز بايد تقويت شود.

 

امامي‌رضوي اضافه کرد: از طرف ديگر بايد شرکت‌هايي که نسبت به جذب بيمار خارجي و ارائه خدمات توريستي و رفاهي به آنان اقدام مي کنند نيز ساماندهي شوند.

 

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: با توجه به مزيتهاي ايران در جذب بيمار خارجي هم از نظر اقتصادي و هم از نظر تخصصي و مهارت پزشکان ايراني، بازار جذب بيماران خارجي در ايران به کشورهاي عربي محدود نمي‌شود و بسيار فراتر است اما بايد در نظر داشته باشيم که رقابت براي جذب توريست‌هاي درماني در منطقه جدي است و ما نيز بايد در اين زمينه بيش از پيش فعال شويم.

 

نخستين کنفرانس گردشگري سلامت کشورهاي اسلامي 11 تا 13 آبان با حضور نمايندگاني از 57 کشور اسلامي و مسئولان وزارت بهداشت، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، اتاق بازرگاني، مراکز درماني و آژانس‌هاي مسافرتي کشور در بيمارستان رضوي مشهد برگزار مي‌شود.

 

علاقه‌مندان براي کسب اطلاعات بيشتر مي‌توانند به آدرس www.chtic.net مراجعه کنند.

نظر شما