پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۰۵
کد خبر: ۲۵۳۱۸
|
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۸۹ - ۱۶:۲۵
رئيس اداره مالاريا وزارت بهداشت خبر داد:
رييس اداره مالارياي وزارت بهداشت گفت: کاهش 40 درصدي مبتلايان به مالاريا در سيستان و بلوچستان گواه افزايش تلاش‌ها در جهت حذف کامل بيماري است.

به گزارش "شهر"، دکتر رئيسي در بازديد از روند اجراي برنامه‌هاي حذف مالاريا در شهرستان کنارک استان سيستان و بلوچستان گفت: با توجه به اين که بيماري مالاريا يک بيماري استراتژيک است بايد در جهت کاهش موارد بروز اين بيماري، بيشتر تلاش شود که البته اين مهم در سيستان و بلوچستان به خوبي صورت گرفته است.

 

وي اظهار كرد: هم اکنون در 3 استان کشور شامل سيستان و بلوچستان، هرمزگان و جنوب کرمان موارد ابتلا به مالاريا خوب گزارش شده که در اين ميان 60 درصد موارد در استان سيستان و بلوچستان بوده است.

 

رئيسي همچنين به نقش اتباع بيگانه در انتقال اين بيماري به هم ميهنانمان اشاره کرد و گفت: با توجه به وقوع سيل در پاکستان و نبود زيرساخت‌هاي مقابله با بيماري مالاريا در اين کشور، همکاري تمامي سازمان‌ها جهت جلوگيري از بروز موارد جديد بيماري در استان مرزي سيستان و بلوچستان ضروري است.

 

بر اساس اعلام وبدا، دکتر طباطبايي، معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي زاهدان نيز در اين بازديد با اشاره به کاهش موارد ابتلا به مالاريا در استان گفت: اجراي طرح‌هاي مقابله‌اي مانند دو دوره سم پاشي اماکن و سکونتگاه‌ها، توزيع پشه بند بين خانواده‌ها، از بين بردن کانون‌هاي وجود لار و پشه و جاري کردن آب‌هاي راکد از جمله مواردي بوده است که به کاهش ابتلا به موارد شديد و کشنده مالاريا در استان کمک کرده است.

 

گفتني است: مالاريا نوعي بيماري انگلي است که به وسيله پشه آنوفل از فرد مبتلا به افراد سالم منتقل مي‌شود. تب، لرز و در موارد شديد مرگ از جمله عوارض ابتلا به اين بيماري است.

نظر شما