جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۱۷
کد خبر: ۲۵۳۲۳
|
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۸۹ - ۱۶:۴۴
رئيس مرکز بين‌المللي طب مسافرتي ايران گفت: هيچ بيمارستاني در کشور گواهينامه بين‌المللي جذب بيمار خارجي ندارد و چون مراکز ارائه کننده اين گواهينامه‌ها چنين مدارکي را به سختي به کشورهاي اسلامي از جمله ايران مي‌دهند بايد با همکاري کشورهاي اسلامي، گواهينامه مراکز مراقبتهاي پزشکي کشورهاي اسلامي تعريف شود.

به گزارش "شهر"، مرتضي ايزدي، معاون تحقيقات دانشگاه علوم پزشکي بقيه الله با اعلام اين مطلب افزود: بر اساس ضوابط سازمانهاي بين‌المللي بيمارستان‌ها و مراکز پزشکي کشورها از سالهاي آينده فقط درصورت داشتن گواهينامه‌هاي معتبر بين‌المللي مي‌توانند نسبت به جذب توريست درماني و بيمار خارجي اقدام کنند و از آنجا که تاکنون هيچ يک از مراکز مراقبتهاي پزشکي و توانبخشي ايران نتوانسته‌اند چنين مدارکي را اخذ کند در آينده در اين زمينه دچار مشکلات بيشتري مي‌شويم بنابراين بايد ازهم اکنون براي پيشگيري از اين مشکلات اقدام کنيم.

 

وي گفت: توريسم درماني يا گردشگري سلامت در معناي جديد خود يک مفهوم نسبتاً جديد است اما سابقه سفر براي درمان بسيار طولاني است و به مصر و يونان باستان برمي گردد که البته ايران نيز در کنار اين کشورها و نيز کشورهايي مثل هند و چين در اين عرصه صاحب مکتب بوده است.

 

وي ادامه داد: مسأله گردشگري سلامت که جزئي از مفهوم پزشکي سفر است، امروز ابعاد مهم امنيتي، اقتصادي، علمي و پزشکي پيدا کرده و حتي از جمله سلاح‌هاي نرم استراتژيک است که مي‌تواند براي مردم و حتي مقامات کشوري که براي درمان به کشور ديگري سفر مي‌کنند نسبت به کشور مقصد وابستگي ايجاد کند و کشور ارائه کننده خدمات پزشکي مي‌تواند از اين اهرم براي پيشبرد اهداف سياسي خود استفاده کند.

 

ايزدي افزود: کشور ما ايران نيز با توجه به پزشکان سرآمدي که دارد و نيز با توجه به ظرفيت عظيم و مغفول طب سنتي ايراني و با وجود مراکز مختلف آب درماني و اقليم‌هاي متنوع ايران که بسياري از آنها در دنيا منحصر به فرد هستند، مي‌تواند در عرصه گردشگري سلامت حرفهاي زيادي براي گفتن داشته باشد اما به علل مختلف تاکنون هيچ کار علمي و پژوهشي مناسبي در اين زمينه انجام نشده است.

 

رئيس مرکز بين‌المللي طب مسافرتي ايران اضافه کرد: مهمترين علت ضعف ما در عرصه گردشگري سلامت اين است که نگاه ملي نداريم و هر فرد يا مسئول دستگاهي فقط به منافع فردي و دستگاه خود فکر مي‌کند و اين خودشيفتگي در تمام دستگاههاي دست اندرکار در عرصه گردشگري سلامت از جمله متوليان سلامت، گردشگري و ديپلماسي و همچنين مراکز غير دولتي پزشکي وجود دارد و باعث شده در اين عرصه نتوانيم موفقيت چنداني به دست آوريم.

 

معاون تحقيقات دانشگاه علوم پزشکي بقيه الله گفت: درعين حال براي مراکز درماني معتبر کشور اعم از دولتي و خصوصي موضوعي به عنوان مسئوليت براي جذب بيمار خارجي به عنوان يک اولويت ملي تعريف نشده است و هر کس ساز خود را مي‌زند.

 

وي گفت: از طرفي بيمارستانها و مراکز مراقبتهاي پزشکي که امکان جذب بيمار خارجي را دارند، هيچ کدام استانداردهاي بين‌المللي توريسم درماني را رعايت نمي‌کنند و هيچ بيمارستاني در کشور گواهينامه‌هاي بين‌المللي جذب بيمار خارجي را ندارد، علت آن هم اين است که وقتي مي‌بينند با همين وضع موجود بيمار ايراني دارند و از بيمار ايراني پول خوب مي‌گيرند چه لزومي دارد، براي فعاليت در عرصه توريسم درماني هزينه بيشتري را متقبل شود.

 

رئيس مرکز بين المللي طب مسافرتي ايران اضافه کرد: بيماران خارجي عمدتاً بيماران اورژانسي نيستند و تخت‌هاي اورژانس يا مراقبت‌هاي ويژه بيمارستانها را اشغال نمي‌کنند. آنان بيشتربراي دريافت خدمات لوکس پزشکي يا انواع پيوندها مسافرت مي‌کنند. بنابراين تقويت اين بخش هيچ لطمه‌اي به بيماران ايراني نمي‌زند بلکه باعث ارتقاي کيفي خدمات پزشکي در مراکز درماني ايران مي‌شود زيرا به خاطر جذب بيمار خارجي و دريافت گواهينامه‌هاي معتبر جهاني بيمارستان‌هاي کشور مجبورند سطح کيفي خدمات خود را ارتقا دهند.

 

ايزدي ادامه داد: متأسفانه غفلت ما در اين عرصه باعث شده که کشورهاي ديگري در منطقه از جمله امارات متحده عربي و ترکيه در اين عرصه وارد شوند و بتوانند براي برخي مراکز پزشکي خود گواهينامه‌هاي معتبري مانند TIAS يا JCI را دريافت کنند و اين در حالي است که اين کشورها به هيچ وجه پزشکان سرآمد ايراني را ندارد اما پزشکاني را از کشورهاي ديگر مي آورند با آنها قرارداد مي‌بندند و از طرفي با خريد تجهيزات و تکنولوژي‌هاي پزشکي روز دنيا درعرصه سودآور توريست درماني وارد شده‌اند.

 

رئيس مرکز بين‌المللي طب مسافرتي ايران گفت: البته مشکلات سياسي هم در عقب ماندگي ايران در عرصه گردشگري سلامت دخيل بوده است زيرا بسياري از مراکز معتبر ارائه گواهينامه جذب بيمار خارجي اکنون در اختيار کشورهايي مثل آمريکا، انگليس و کاناداست که به سختي چنين گواهينامه‌هايي را به مراکز ايراني مي دهند. به همين علت پيشنهاد بنده اين است که کشورهاي اسلامي از طريق مراجعي مانند سازمان کنفرانس اسلامي به تعريف يک گواهينامه اعتبار بخشي بين‌المللي کشورهاي اسلامي براي مراکز مراقبتهاي پزشکي اقدام کنند.

 

معاون تحقيقات دانشگاه علوم پزشکي بقيه الله ادامه داد: پيشنهاد بنده به نخستين کنفرانس گردشگري سلامت کشورهاي اسلامي که 11 تا 13 آبان با حضور نمايندگان 57 کشور اسلامي در مشهد برگزار مي‌شود اين است که تشکيل کميسيون تدوين گواهينامه اعتباربخشي مراکز پزشکي کشورهاي اسلامي را دراين کنفرانس تصويب کنند تا پس از تشکيل کميسيون مشترک تدوين آن، يک گواهينامه معتبر که همه ابعاد و شاخص‌هاي استاندارد يک مرکز مراقبت پزشکي اسلامي را در برمي گيرد، طراحي وعملياتي شود.

 

وي گفت: در صورتي که چنين گواهينامه‌اي با در نظر گرفتن همه ابعاد ارائه خدمات استاندارد اعم از پزشکي، حقوقي، مديريتي، منابع انساني، آموزشي و فضاي فيزيکي تدوين شود به نظر من شايد حدود 20 مرکز پزشکي درکشور بتوانند با اصلاحاتي چنين مدرک معتبري را اخذ کنند.

نظر شما