جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۵۶
کد خبر: ۲۵۸۵۴
|
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۸۹ - ۱۴:۴۷
نصراله افجه‌اي از برگزاري نمايشگاه آثار تازه‌اش كه قرار بود در دوحه برگزار شود، در يك گالري خصوصي در تهران خبر داد. وي درباره تاكيدش بر نمايش اين آثار گفت: هدف من تبادل فكري و فرهنگي با جوانترهاست.

افجه‌اي در گفت‌و‌گو با خبرنگار شهر درباره اين نمايشگاه گفت: به دليل مشكلاتي كه براي ارسال اين آثار وجود داشت و يا شايد عدم توافق صاحبان گالري‌هاي ايراني و قطري، نمايش اين آثار به دي‌ماه در ايران موكول شد.



وي گفت: قصد ما اين بود كه اين نمايشگاه در پرديس سينما گالري ملت برگزار شود، ولي از آن‌جا كه گالري‌هاي اين مجموعه براي زمان مورد نظر ما، درگير جشنواره هنرهاي تجسمي فجر هستند، اين آثار براي اولين بار در يك ساختمان خصوصي بزرگ در خيابان فرشته به نمايش گذاشته خواهد شد.



افجه‌اي تاكيد كرد: تمام تابلوها در اين نمايشگاه، متعلق به مجموعه خصوصي آقاي ساربان، مدير گالري ساربان هستند و اين نمايشگاه تنها براي نمايش تابلوها برگزار مي‌شود و ابدا فروشي نخواهد داشت. از آن‌جا كه ابعاد اين آثار بزرگ است، در گالري ساربان امكان نمايش آن‌ها وجود نداشت.



وي درباره مالكيت آقاي ساربان بر اين آثار توضيح داد: اين تابلوها به شيوه‌ خاصي خلق شده‌اند. مدتي بود كه شروع به كار روي آن‌ها كرده بودم كه آقاي ساربان پيشنهاد خريد آن‌ها را به من دادند و درواقع به نوعي اين مجموعه را پيش‌خريد كردند.



وي تاكيد كرد: درست است كه من اين تابلوها را پيش‌فروش كرده‌ام. ولي قرار من با آقاي ساربان اين بود كه اين آثار حتما به نمايش گذاشته شوند تا مردم كارها را ببينند، اگر ايرادي داشت به من بگويند و اگر ايرادي نداشت از آن بياموزند. هدف من تبادل فكري و فرهنگي با جوانترهاست. بايد بتوانيم اجتماع را با يك طرز فكر تحت تاثير قرار دهيم و تجربياتمان را ر اختيار جوانترها بگذاريم.



افجه‌اي گفت: در اين تابلوها، موتيف‌هاي خوشنويسي به‌صورت سمبليك براي بيان مفهومي خاص چون موج، حركت و يا حتي يك سونامي استفاده شده‌‌اند. اين شيوه با نقاشي-خط بسيار متفاوت است؛ زيرا در آثار نقاشي-خط عموما از رنگ‌هاي متنوعي استفاده مي‌شود و آثار بسيار انتزاعي و در عين حال دكوراتيو هستند. ولي در اين شيوه تنها از مركب و قلم ني براي خلق آثار استفاده شده و تصاوير بياني سمبليك دارند. اين كارها تك‌موضوعي هستند و در نهايت سادگي خلق شده‌اند.



افجه‌اي گفت: در اين نمايشگاه بيش از 20 اثر در ابعاد 2 و 3 متري به نمايش گذاشته خواهد شد و به احتمال زياد نمايش آن‌ها در دي‌ماه خواهد بود.



افجه‌اي پيش از اين در گفت‌و‌گو با خبرنگار شهر درباره اين آثار گفته بود: كار من اصلا محتواي بيروني ندارد و اگر محتوايي هم داشته باشد براي خود من است تا انگيزه‌اي باشد براي نوشتن. بيشتر توجه من در آثارم به فرم است و كاربرد خط از عناصر اصلي كار من است. اين عناصر اصلي حروف الفبا هستند و اين حروف براي من فرم‌هايي هستند كه با آن‌ها مي‌توانم تركيب‌بندي لازم را به‌دست بياورم. تفكر خاصي پشت اين كارها نيست، جز نتيجه‌اي كه ايجاد مي‌كند. زيرا حروف الفبا براي من پرسوناژ هستند و ثلث، نسخ، نستعليق يا كوفي بودنش هميشه پشتوانه‌اي براي تركيب‌بندي است.



نصراله افجه‌اي در سال 1312 در محله قلهك تهران به دنيا آمد. تمايل شديد او به خطاطي و زمان زيادي كه براي اين هنر اصيل ايراني مي‌گذاشت، باعث شد خلاف ميل خانواده، تحصيل را بيش از مقطع ديپلم ادامه ندهد. وي در كنار خطاطي، نقاشي را هم از علي‌اكبر صادقي، دوست دوران كودكي و از نقاشان برجسته معاصر‌ فرا گرفت.




افجه‌اي از محضر استاد كيميا قلم، استاد كاوه و استاد حسين ميرخاني در زمينه خوشنويسي بهره جست و در سال‌هاي 40 تا 50، به نقاشي-خط روي آورد. وي در سال 1351 اولين نمايشگاه رسمي خط-نقاشي خود را در گالري سيحون برپا كرد. افجه‌اي علاوه بر دريافت نشان درجه يك هنر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، در همايش چهره‌هاي ماندگار سال 1387 نيز به عنوان چهره برگزيده خوشنويسي، تجليل شد.

نظر شما