شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۰۴
کد خبر: ۲۶۳۶۳
|
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۴
با وجود تجمع اعتراضي هزاران نفر ازطرافداران محيط زيست آلمان؛
قطار حامل مواد راديو اکتيو که از فرانسه به طرف شمال آلمان به حرکت در آمده و به دليل تجمع فعالان محيط زيست متوقف شده بود، روز گذشته با دخالت پليس بار ديگر به راه افتاد. اما پس از رسيدن قطار به ايستگاه، طرفداران محيط زيست روند پياده سازي و انتقال زباله‌هاي اتمي از قطار را مختل کرده‌اند.

 

به گزارش شهر، شبکه‌هاي خبري اروپا گزارش کردند که فعالان محيط زيست که روز يکشنبه با تجمع خود در محل خط آهن، مسير قطار «کاستور» (CASTOR) را مسدود کرده بودند با «دخالت بدون درگيري» پليس متفرق شدند تا زباله‌هاي هسته‌اي و مواد راديو اکتيو راهي شهر «گورلبن» در شمال آلمان شوند.

 

کاستور نام مخفف بشکه‌هاي حمل و نقل مواد راديو اکتيو و زباله‌هاي هسته‌اي است که اين قطار نيز در بين طرفداران محيط زيست با همين نام شناخته مي‌شود.

 

قطار در منطقه‌اي جنگلي به نام «داننبرگ» متوقف شده بود و طرفداران محيط زيست که عمدتا از «صلح سبز» آلمان بودند، روي ريل‌هاي آن نشسته بودند.

 

مقامات پليس آلمان اعلام کرده‌اند که حدود 250 نفر از اين افراد را که قصد داشتند به ريل راه‌آهن آسيب وارد کنند را دستگير کرده است. با اين حال آنها گفته‌اند که طرفداران محيط زيست، بدون درگيري و مقاومت متفرق شده‌اند.

 

 

طرفداران محيط زيست مي‌گويند که آلمان پيشتاز استفاده از انرژي‌هاي پاک در جهان است و نيازي به استفاده انرژي هسته‌اي ندارد. آنها در تجمع روز يکشنبه خود تابلوهايي در دست داشتند که روي آنها نوشته شده بود: «نه، ممنون» که منظور از اين جمله نه گفتن به استفاده از انرژي هسته‌اي بود.

 

«کومي نايدو»، يکي معترضان در سخنراني خود در اين تجمع گفت: بايد به جنون هسته‌اي پايان داد و به جاي گسترش بي‌دليل رآکتورها به اين نکته توجه داشت که آلمان پيشتاز استفاده از انرژي‌هاي پاک است. همين حالا در آلمان برق مورد نياز 380 هزار نفر از طريق منابع تجديدپذير تأمين مي‌شود.

 

نايدو، کاستور را نمونه‌اي از جنون هسته‌اي دانست و گفت که اين قطار حامل 11 واگن 100 تني مواد راديواکتيو است که براي بازيافت به فرانسه رفته بود اما طبق اندازه‌گيري آژانس ملي مديريت زباله‌هاي هسته‌اي آلمان (ANDRA) ميزان مواد راديواکتيو درون قطار بيش از آن چيزي است که در «چرنوبيل» در سال 1986 قرار داشت. يعني اين قطار يک «چرنوبيل چرخ‌دار» است.

 

قطار حاوي مواد راديو اکتيو بازيافتي، جمعه گذشته از فرانسه به سمت آلمان حرکت کرد و در مسير خود در شهرهاي مختلف فرانسه و آلمان به دليل تجمع معترضان، چند بار مجبور به تغيير مسير يا کند کردن سرعت خود شد.

 

طبق گفته‌هاي سبزهاي آلمان، هم اکنون موجي از اعتراضات بر عليه ادامه بهره‌برداري‌ها از 17 رآکتور هسته‌اي در اين کشور آغاز شده است. متوسط عمر اين رآکتورها 12 سال است.

 

 

 

قطار صبح روز دوشنبه به ايستگاه داننبرگ در شمال آلمان رسيد و پليس آلمان 17 هزار نيرو را براي تامين امنيت اين قطار به کار گرفته است.

 

شبکه يورونيوز از آلمان امروز گزارش کرده که «در حالي‌که تنها بيست کيلومتر ميان ايستگاه قطار شهر داننبرگ و انبار ذخير? ضايعات اتمي در شهر گورلبن فاصله وجود دارد، بيش از دو هزار نفر با تحصن در جاد? منتهي به اين شهر مانع حرکت کاميون هاي حامل 123 تن ضايعات اتمي شده‌اند.»

 

اين کاميون‌ها قرار است اين ميزان ضايعات اتمي را به انباري در اين شهر منتقل کنند اما تاکنون به دليل تجمع معترضان و فعالان محيط زيست نتوانسته‌اند حرکت خود را شروع کنند.

براي مشاهده گزارش تصويري اينجا كليك كنيد

نظر شما