جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۵۰
کد خبر: ۲۶۵۸۹
|
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۸۹ - ۱۲:۱۴
در گفتگوي نمايندگان مجلس با " شهر " مطرح شد:
رييس كميسيون آموزش مجلس اعلام كرد : از آنجا كه قانون آموزش و پرورش رايگان حق همه كودكان است سيستم آموزشي كشور نبايد به سمت بخش خصوصي يا شبه خصوصي پيش رود.

به گزارش " شهر " با توجه به ارايه تبصره هاي در برنامه پنجم كه آموزش و پرورش را به سوي خصوصي سازي سوق مي داد و رد اين لايحه توسط اعضاي كميسيون آموزش مجلس، دكتر علي عباسپور تهراني‌فرد رييس كميسيون آموزش مجلس در اين خصوص به خبرنگار ما اظهار داشت: مبحث آموزش و پرورش با سرنوشت كودكان اين مرزوبوم پيوند خورده است و نمي توان از مسايل آموزشي كه زيربنايي ترين عنصر براي تربيت نسل جوان است به راحتي گذشت ضمن اينكه در قانون خدمات كشوري آموزش و پرورش به اشتباه جز خدمات اجتماعي به حساب آمده است.


نماينده مردم تهران باتاكيد بر اين نكته كه ما مخالفتي با فعاليت بخش خصوصي در حوزه آموزش و پرورش نداريم افزود: در اين زمينه مجلس شوراي اسلامي با تصويب قانون اصلاح مدارس غير انتفاعي از مدارس غير دولتي حمايت هاي لازم را انجام داديم اما اين كار به اين معني نيست كه سيستم آموزشي كشور بايد به سمت بخش خصوصي با شبه خصوصي پيش رود.


رييس كميسيون آموزش مجلس بااشاره به تاكيدات مقام رهبري درخصوص اهميت آموزش و پرورش و اينكه بخش سلامت و آموزش و پرورش شامل واگذري به بخش خصوصي نمي‌شود تصريح كرد: آموزش و پرورش بايد مورد حمايت صد در صد دولت قرار گيرد زيرا هم اكنون هم دولت نمي تواند به صورت كامل نظارت بر امور مدارس داشته باشد و بحث دريافت شهريه از خانواده ها يكي از بزرگترين مشكلاتي است كه گزارش تخلفات آن به كميسيون منعكس مي شود، كه در صورت خصوصي شدن آموزش و پرورش رسما محملي ايجاد مي شود كه خانواده ها مجبور به پرداخت شهريه هاي گزاف باشند.


نماينده مردم تهران در خانه ملت ادامه داد: در صورت خصوصي شدن آموزش و پرورش ممكن است فرزندان بسياري از خانواده‌هاي نيازمند از تحصيل بازبمانند، براساس عدالت اجتماعي فرزندي كه در يك خانواده فقير به دنيا مي‌آيد مانند فرزندي كه در يك خانواده ثروتمند به دنيا مي‌آيد حق دارد تحت تعليم و تربيت قرار گيرد و استعدادهايش پرورده شود، نبايد به گونه‌اي عمل شود كه فقر خانواد‌ه‌ها موجب عدم شكوفايي استعدادهاي كودكان شود زيرا آموزش و پرورش رايگان حق همه كودكان است.


وي با اشاره به تبصره‌هايي كه از لايحه برنامه پنجم حذف شد، گفت: در حقيقت اين مواد آموزش و پروش را به سمت آموزش و پرورش خصوصي سوق مي‌داد، تبصره 26، 28 و 28 مكرر يك، در اين خصوص بود كه كه خوشبختانه ماده 28 و 28 يك حذف شد و ماده 26 هم به دليل عدم اخذ راي كافي براي بررسي بيشتر به كميسيون تلفيق ارجاع شد.


رييس كميسيون آموزش هم‌چنين خاطرنشان كرد: كميسيون تلفيق اين موضوع را در قالب دو - سه ماده شبيه هم آورده بود كه اگر يكي حذف شود يكي ديگر بماند، اما خوشبختانه مجلس به عقيده اعضاي كميسيون آموزش حساسيت خوبي نشان داد و آنها را حذف كرد.


در همين زمينه فاطمه آجرلو عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس به خبرنگار ما اظهار داشت: با توجه به اجرايي كردن اصل 44 دو حوزه آموزش و پرورش و بهداشت از خصوصي شدن مستثني شدند.


آجرلو با تاكيد بر اين نكته كه برا اساس قانون اساسي آموزش بايد رايگان باشد افزود: در اين زمينه اگر قرار باشد از بخش خصوصي براي تعالي و توسعه در امر آموزش و پرورش استفاده شود چارچوب هاي خاص خود را دارد كه بايد به صراحت در قانون به آن اشاره شود.


نماينده مردم كرج در خانه ملت با اشاره به اينكه آموزش و پرورش با مقوله انسان پروري و تربيت نيروي آينده نظام سرو كار دارد تصريح كرد: آموزش و پرورش به هيچ وجه قابل واگذاري نيست و نظام بايد با دقت نظر اين حوزه را سياست گذاري و حاكميت كند.


عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس خاطر نشان ساخت : تمام مواد مطرح شده در برنامه پنجم در كميسيون آموزشي در مبحث خصوصي سازي آموزش و پروش رد شده است و حتي بحث تلفيق را هم امكان ناپذير اعلام كرده است.


به اعتقاد آجرلو نظام بايد با حساسيت موضوع آموزش و پرورش را دنبال كند و براساس نيازهاي آينده كشور نيروهاي خود را آموزش دهد.

نظر شما