شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۱۵
کد خبر: ۲۶۷۳۶
|
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۸۹ - ۱۴:۰۲
مراسم يادمان علامه طباطبائي با مشارکت شهرداري منطقه 19 و مرکز فعاليتهاي ديني شهرداري تهران همزمان با روز بزرگداشت ايشان در تالار ايوان شمس برگزار شد.

به گزارش«شهر»، به نقل ازروابط عمومي شهرداري منطقه 19، عباداله فتح الهي شهردار منطقه درباره اين برنامه گفت: اين برنامه با توجه به رويكرد فرهنگي اجتماعي مديريت شهر تهران به منظور تجليل از مقام شامخ و جايگاه والاي علماي راستين دين اسلام با حضور علما و روحانيون و شوراياران مناطق جنوبي تهران برگزار شد.
وي افزود: از آنجا که هفته آينده، هفته فرهنگي استان آذربايجان شرقي از سوي شهرداري تهران برگزار ميشود، يادمان و بزرگداشت مقام علامه طباطبائي (ره) بعنوان حسن آغاز و طليعه درخشاني اين هفته محسوب مي شود. حجه الاسلام و المسلمين فاطمي نيا در اين مراسم درباره ويژگي هاي علمي و اخلاقي علامه طباطبائي گفت: اين عالم آنچنان که بايد شناخته نشده و اين موضوع تا به امروز نيز باقي مانده است.
وي با اشاره به حضور دو نوع علم در نزد علما افزود: در لسان عرفاي ما از علم بسيار صحبت مي‌شود كه بر دو نوع است. علم رسمي و علم عشق كه به دومي گاهي حديث عشق هم گفته مي‌شود.
وي ادامه داد: عده‌اي احساس مي‌كنند كه علم عشق براي كوبيدن كتاب و علم رسمي آمده است، در حالي كه شيخ بهايي كه يكي از صاحبان اين علم به شمار مي‌رود خود صاحب مكتب و كتاب بود و هدفش از بيان علم عشق اين بود كه بگويد در علم رسمي معطل نبايد شد.
حجه‌الاسلام فاطمي‌نيا درباره آثار اين بزرگوار گفت: تفسير الميزان كتابي است كه با ملاحظاتي از سوي ايشان نوشته شده است و در آن علامه برخي ظرفيت‌ها را پوشانده بوده است، چنانچه كه در حديثي از امام سجاد هم روايت شده است كه اگر ما همه حقايق را بگوييم عده‌اي از مسلمانان ما را تكفير مي‌كنند. اين تفسير براي عموم نگاشته شده و نه اشخاص، از اينرو کاربري همگاني دارد. وي افزود: علامه طباطبايي را بايد ملاصدراي زمان خويش بدانيم. وقتي كتاب الميزان نوشته شد برخي فكر مي‌كردند علامه تفسير عرفاني از قرآن كريم ارائه داده است؛ در حالي كه هدف وي از نگارش آن ارائه تفسيري اجتماعي از قرآن كريم بوده است كه به واسطه آن مردم بتوانند آيات قرآن ارتباط برقرار كنند و با اين وجود الميزان تفسيري است كه ظرائف موجود در آن را هيچ تفسير ديگري دارا نيست.
وي همچنين درخصوص فضايل و آثار روز عرفه و تجليل از مقام شامخ مسلم بن عقيل سخناني را ايراد کرد.
براساس اين گزارش، در اين مراسم علاوه بر رئيس مرکز فعاليتهاي ديني شهرداري تهران و شهردار منطقه 19، ميهماناني همچون حضرات آيات شبيري زنجاني، جلالي خميني، موسوي، هاشمي هشترودي و حجج الاسلام نمايندگان مقام معظم رهبري در نهادهاي مختلف از جمله حاج آقا آل هاشم و حسن زاده حضور داشتند.
همچنين جمع زيادي از ائمه محترم جماعات و شوراياران مناطق 19 و 16 ، خواهران بسيجي منطقه 19 و دانشجويان نيز حاضر بودند.

نظر شما