شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۱۴
کد خبر: ۲۶۷۷۳
|
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۸۹ - ۱۱:۵۷
هفتمين نشست جشنواره نقد کتاب، با اهداي جوايز به برزگيدگان و پديد آورندگان آثار شايسته تقدير به کار خود پايان داد.

به گزارش شهر به نقل از ستاد خبري هجدهمين دوره هفته کتاب جمهروي اسلامي ايران، در اين مراسم، از آثار برگزيده و شايسته تقدير هفتمين جشنواره نقد برتر قدرداني شد.


در اين مراسم که با حضور علي شجاعي صايين، مدير عامل موسسه خانه کتاب، علي اوجبي دبير علمي و جمعي از اهالي قلم و برگزيدگان اين جشنواره حضور داشتند، برخي از برگزيدگان سخناني درباره جايگاه ارزشمند نقد و آثار خويش ايراد کردند.



علي شجاعي صايين، مدير عامل موسسه خانه کتاب، در اين نشست با ارائه گزارشي از از وضعيت داوري ها در اين دوره ، افزود: در اين دوره 952 مقاله ارزيابي شد که نسبت به دوره گذشته که 835 اثر به اين جشنواره ارسال شده بود افزايش يافته بود.



 وي ادامه داد: همچنين نشرياتي که مقاله هاي اين جشنواره در آن ها منتشر شده بود، نسبت به دوره گذشته 50 عنوان بيشتر شده بود . مدير عامل موسسه خانه کتاب در اين آيين همچنين گفت: در ميان جوايز ادبي ، دو جايزه گام اول و نقد کتاب بسيار قابل توجه هستند چون به جايگاه هايي مي پردازند که بسيار در رشد ادبيات و نقد ايران داراي اهميت اند.



وي همچنين با اشاره به برگزيده شدن برخي مقاله ها از نشريات منتشر شده توسط موسسه خانه کتاب، تصريح کرد: اين نظر داوران بر خلاف خواسته ما بوده و البته بايد گفت در برخي حوزه ها اساسا نشريه اي اقدام به انتشار نقد نمي کند و اين نشريات تنها رسانه هاي اين حوزه هستند.


در ادامه اکبر ثبوت از برگزيدگان اين دوره درباره نقش انتقاد در اصلاح و پيشرفت ادبيات سخن گفت و درباره اثرش براي حاضران نوشته اي را قرائت کرد. همچنين جويا جهانبخش نيز به لزوم پاسداري از حقايق و معارف اسلامي در آثار تاريخي پرداخت و از سکوت برخي صاحب نظران در اين باره انتقاد کرد.


در ادامه اين آيين دکتر دبير مقدم از برگزيدگان اين دوره سخناني را دبرباره زبانشناسي غير غربي و جايگاه اين شيوه بيان کرد. حجت الاسلام و المسلمين کوشا نيز براي حاضرين سخنراني کرد و علي اوجبي، دبير اين جايزه گزارشي را از روند داوري اين جشنواره براي حاضران قرائت کرد. در پايان نيز با اهداي جوايز ، هفتمين جشنوراه نقد کتاب نيز به کار خود پايان داد.

 

 


 

افق 1404، دست‌يابي به رتبه نخست انتشار كتاب در منطقه است

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي صبح امروز،‌ 25 آبان ماه در همايش ملي نشر گفت: دست‌يابي به جايگاه نخست چاپ و انتشار كتاب در منطقه، يكي از اهداف بخش فرهنگي جامعه براي تحقق افق 1404 است.


«همايش ملي نشر» صبح امروز، 25 آبان ماه با حضور دكتر محمد حسيني، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، دكتر غلامعلي حدادعادل، رييس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي، علي‌اكبر اشعري، مشاور فرهنگي رييس جمهور و رييس سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران،‌ رييس مركز نشر دانشگاهي و جمعي از مسوولان حوزه نشر در كتابخانه ملي ايران برگزار شد.

 

 

دكتر محمد حسيني، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به فعاليت‌هاي موثر معاونت فرهنگي در كيفي‌سازي صنعت چاپ كشور افزود: خوشبختانه كارشناسان ايراني در عرصه‌هاي مختلف چاپ، ديدگاه‌ها و اهداف جديدي مطرح كرده و نقاط قوت و ضعف مسايل چاپ و نشر را در نظر گرفته‌اند.

 

 

 

وي با تاكيد بر برتري توان علمي ايران در مقايسه با ساير كشورها اظهار داشت: البته اين قابليت نيازمند امكانات و سرمايه براي بارور شدن است. يكي از مباحث مورد توجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، ‌گسترش جايگاه ناشران در حوزه صادرات است، لازمه تحقق اين امر حمايت از مولفان ايراني در راستاي انتشار آثار در سطح جهان است.

 

 

دكتر حسيني با يادآوري واقع شدن در سومين روز هفته كتاب با شعار «مولف ايراني و انتشار جهاني»، تشريح كرد: براي حضور موفق مولفان در عرصه‌هاي بين‌المللي، امكانات و مسايل اقتصادي آن‌ها بايد توجه شود. متاسفانه اكنون ايران در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي حضور كم‌رنگي دارد.

 

 

وي با اعلام خبر ايجاد مركز فعال ترجمه با تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي توضيح داد: اين فعاليت به اين علت انجام شده تا مترجمان صرفاً كتاب‌هاي ديگران را ترجمه نكنند، بلكه آثار مناسب و شايسته ايراني انتخاب و به ساير زبان‌ها ترجمه شود. در صورت تحقق اين هدف، تمام تبليغات منفي عليه ايران كم ‌رنگ خواهد شد.

 

 

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با تاكيد بر حمايت از انتشار كتاب‌هاي فاخر و ارزشمند در حوزه‌هاي گوناگون به ويژه انقلاب، ‌ايران‌ و اسلامي‌شناسي از سوي معاونت فرهنگي وزارت ارشاد افزود: بسياري از موسسات انتشاراتي ايراني حتي براي همسايگان ايران نيز ناشناخته‌اند. فرهنگ ايراني نيازمند توجه و شناسانده شدن است.

 

 

وي با تاكيد بر اينكه نبايد به ميزان سرانه مطالعه بسنده شود، اظهار داشت: اكنون سرانه مطالعه 18 دقيقه در روز براي كتاب، 40 دقيقه براي نشريات و 9 دقيقه براي روزنامه‌هاست كه بايد تلاش كرد تا اين ميزان افزايش پيدا كند. يكي از راهكارهاي افزايش اين سرانه افزايش اعتبار حمايتي دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به صورت يارانه، بن كتاب و كارت الكترونيكي به دانشجويان، ‌استادان دانشگاه و حتي دانش‌آموزان مدارس است.

 

 

دكتر حسيني با تاكيد بر اهميت فرهنگ‌سازي براي كتابخواني در خانواده‌ها توضيح داد: اين فرهنگ‌سازي در خانواده‌ها باعث مي‌شود تا افراد به جاي پرداختن به فعاليت‌هاي عبث و بيهوده، مطالعه كنند. سير مطالعاتي نيز يكي از طرح‌هاي مورد توجه از پيش از انقلاب اسلامي است، اما متاسفانه هنوز محقق نشده است. براساس اين طرح محققان و مولفان مي‌توانند در مكان و زمان ويژه‌اي از منابع مورد نياز خود استفاده كنند.

 

 

وي با اشاره به اهميت نهادينه‌سازي فعاليت‌هاي صنفي در حوزه نشر يادآور شد: دولت تمايلي به تصدي‌‌گري كامل فعاليت‌هاي خود ندارد، بلكه مي‌خواهد جنبه حمايتي صرف خود را حفظ كند و ساير فعاليت‌ها را به ديگر مسوولان بسپارد. براساس صحبت‌هاي مقام معظم رهبري در حوزه كتاب، چاپ و نشر مساله اساسي كشور است و مسوولان بايد آن را در نظر گيرند.

 

 

حسيني، يكي از فعاليت‌هاي مورد توجه معاونت فرهنگي را نظام رتبه‌بندي ناشران دانست و افزود: براساس اين نظام، چند هزار ناشر مختلف فعال و غيرفعال مشخص شده و شاخص‌، جايگاه و ارزش‌ هر يك در بانك اطلاعات ناشران قرار مي‌گيرد.

 



کتابداران نمونه شهر تهران تجليل شدند

سومين دوره تجليل از کتابداران و اعضاي کتابخانه‌هاي شهر تهران طي «همايش ملي نشر» همزمان با ايام هفته کتاب، صبح امروز (26 آبان) برگزار شد.

 

اين همايش با حضورعلي‌اکبر اشعري مشاور فرهنگي رئيس جمهور، مبتکر، رياست نهاد کتابخانه‌هاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و امير خوراکيان، رياست سازمان فرهنگي – هنري شهرداري تهران در کتابخانه ملي برگزار شد.

 

در آغاز همايش، حجت‌الاسلام جعفرپور با اشاره به اين که کتابداران افرادي هستند که در راستاي افزايش معرفت و شناخت جامعه گام برمي‌دارند، آن‌ها را از افتخارات فرهنگي کشور دانست و گفت: ما مسوولان و مديران حوزه نشر يقين داريم که با وجود و حضور پررنگ کتابداران مي‌توان گامي بزرگ در عرصه کتاب و کتابخواني برداشت.

 

در ادامه اين همايش امير خوراکيان، رياست سازمان فرهنگي – هنري شهرداري تهران، کتاب را از مهم‌ترين ابزار معرفت و دانايي دانست و همزماني هفته کتاب را با روز عرفه که معنا و مفهوم شناخت و معرفت را القا مي‌کند، به فال نيک گرفت.

 

خوراکيان مشکل اساسي کتاب در ايران را فرايندهاي توزيع کتاب دانست و گفت: شايد بخش اندکي ازفرايند مطالعه و کم و کيف آن مربوط به توليد و نشر باشد و احتمالا بخش عمده‌اي از آن مربوط به فرايندهاي اطلاع‌رساني، ايجاد علاقه‌مندي به مطالعه، مخاطب‌سنجي و در نهايت ايجاد امکان دسترسي آسان مخاطب به کتاب است. همه اين موارد بيش از توليد کتاب اهميت دارند.

 

خوراکيان با اشاره به مشکلات فوق يادآور شد: اين همايش از آن جهت که کتابداران بيش از هر فرد يگر مي‌توانند در ايجاد علاقه‌مندي و ارايه مشاوره براي انتخاب يک کتاب خوب به مخاطبان کمک کنند، براي ما حايز اهميت است.

 

ريس سازمان فرهنگي – هنري شهرداري تهران با اشاره به برگزاري دوره‌هاي ضمن خدمت در قالب کلاس‌هاي کارگاهي براي کتابداران و اجراي طرح تورهاي گردشگري در دو شهر مقدس مشهد و قم براي بازديد از کتابخانه‌هاي بزرگ اين شهرها گفت: اين برنامه‌ها با هدف ارتقاي توانايي‌ها و سطح دانايي کتابداران انجام مي‌شود.

 

حجت‌الاسلام شهاب مرادي نيز با اشاره به برکات روز عرفه، شمارگان پايين کتاب در ايران را باعث تاسف دانست و گفت: کتابداران مي‌توانند به عنوان مبلغان ديني و فرهنگي انسان‌ها را به کتاب خواندن تشويق کنند.

 

وي تعامل و ارتباط رو در روي کتابداران با مخاطبان را عاملي مهم در افزايش نقش آن‌ها به‌عنوان مبلغان فرهنگ کتابخواني دانست و اين نقش را مهم‌تر از نقش مسوولان و مديران حوزه نشر ارزيابي کرد. به گفته مرادي، کتابداران مي‌توانند موجب آشتي نسل جديد با فرهنگ و ادبيات غني ايران شوند.

 

در پايان مراسم «همايش ملي نشر»، خوراکيان طرح «شبکه‌سازي کتابخانه‌ها» را با هدف تسهيل در ارايه خدمات کتابخانه‌اي به شهروندان تهراني افتتاح کرد. در بخش ديگري از اين همايش، سعيد نوري، شاعر و طنزپرداز، شعر طنزي با موضوع کتاب تقديم حضار کرد و از کتابداران نمونه با اهداي تنديس و يک عدد سکه بهار آزادي تقدير شد.

 

 



اهداي بن تخفيف «موسسه شهر كتاب» به نيروي هواي ارتش

موسسه شهر كتاب، بن ويژه تخفيف خريد از آثار خود را به مناسبت هفته كتاب به معاونت فرهنگي و روابط عمومي اداره عقيدتي – سياسي نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران اهدا كرد.

اين حركت فرهنگي با هدف ترويج فرهنگ كتابخواني در بين پرسنل نيروي هوايي ارتش انجام شده و بيش از 600 قطعه بن تخفيف خريد كتاب 10 و 15 درصدي، در ميان كاركنان ستاد فرماندهي نهاجا توزيع شده است.

 

ايجاد تفاهم و همدلي بين فرهنگ‌ها و تلاش در راستاي بالندگي فرهنگ ملي – اسلامي از طريق گزينش برترين و بهترين اطلاعات توليدشده در سطح جهاني، از جمله اهداف موسسه شهر كتابند. بيش از 30 شعبه از اين موسسه فرهنگي در شهر تهران و سراسر كشور فعال‌ است.

 

 

  

 

همزمان با هفته كتاب برپا شد

نمايشگاه كتاب تخصصي علوم پزشكي در دانشگاه علوم پزشكي تهران

 

انتشارات جهاد دانشگاهي دانشگاه علوم پزشكي تهران همزمان با هفته كتاب در اين دانشگاه نمايشگاه تخصصي كتاب‌هاي علوم پزشكي را برگزار كرده است.


به گزارش ستاد خبري هجدهمين هفته كتاب جمهوري اسلامي، به گفته دكتر معتمدي رئيس انتشارات جهاد دانشگاهي دانشگاه علوم پزشكي تهران، در اين نمايشگاه كتاب تخصصي، 3000 عنوان كتاب در حوزه علوم پزشكي اعم از پزشكي، دندانپزشكي، پرستاري و مهندسي پزشكي عرضه شده است.


علاوه بر عرضه كتاب‌هاي تخصصي، در اين نمايشگاه غرفه‌اي نيز به دانشجويان تعلق دارد تا بتوانند در آن كتاب‌هاي كتابخانه خود را كه ديگر به آن‌ها نيازي ندارند، براي فروش به دانشجويان ديگر عرضه كنند.


انتشارات جهاد دانشگاهي دانشگاه علوم پزشكي تهران همچنين به ميزان يك ميليون تومان بن هديه خريد كتاب در اختيار دانشجويان قرار داده است.

  

 

مشاور فرهنگي رئيس جمهور خبر داد

مدارس به کتابخانه ملي مجازي مجهز مي‌شوند

مشاور فرهنگي رييس جمهور و رئيس سازمان اسناد و کتابخانه ملي، از امضاي تفاهم‌نامه‌اي بين وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و وزارت آموزش پرورش، در حاشيه «همايش ملي نشر» که صبح امروز در کتابخانه ملي برگزار شد، خبر داد.


علي‌اکبر اشعري گفت: همزمان با هفته کتاب، مدارس کشور به کتابخانه ملي مجازي تجهيز مي‌شوند. با اجراي اين طرح اميدواريم بتوانيم ميل کتابخواني و به تبع آن سرانه مطالعه در کشور را افزايش دهيم.

 

رئيس سازمان اسناد و کتابخانه ملي با اشاره به تفاهم‌نامه اخير دو وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامي و آموزش و پرورش، هفته کتاب را نقطه عطفي در تاريخ فرهنگي کشور دانست و گفت: در اين نقطه عطف ما شاهد اطلاع‌رساني، فضاسازي فرهنگي و تصميم‌گيري‌هاي تازه در عرصه کتاب و کتابخواني هستيم.

 

اشعري با اشاره به برنامه‌هاي جاري و مرسومي چون برگزاري نمايشگاه‌ها، اعطاي جوايز ادبي و رونمايي از کتاب‌هاي تازه منتشر شده که همه‌ساله همزمان با هفته کتاب برگزار مي‌شود، گفت: هر چند اين برنامه‌ها هر سال تکرار مي‌شود، اما مديران و برگزارکنندگان بايد در ذات اين برنامه‌ها نوآوري ايجاد کنند تا شاهد ترغيب مردم به کتاب و در نهايت افزايش سرانه مطالعه در کشور باشيم.

 

  

 

محمد علي گوديني گفت:

همکاري شهرداري در هفته کتاب مي‌تواند به پر بارتر شدن آن کمک کند

شهرداري به عنوان يکي از نهاد‌هاي مدعي و موثر در فرهنگسازي، بايد نقش پررنگ‌تري در اجراي بهتر برنامه‌هاي هفته کتاب داشته باشد.

محمدعلي گوديني با بيان اين مطلب گفت: شهرداري با ارايه فضا و امکانات لازم براي برگزاري نمايشگاه‌هاي محلي مي‌تواند کتاب را به دل جامعه ببرد.

گوديني با اشاره به اين که عموما در اين نوع از نمايشگاه‌ها تعدادي از کتاب‌هاي مانده در انبارها عرضه مي‌شود گفت: شهرداري با خريد کتاب‌هاي تازه منتشرشده و کتاب‌هاي باارزش از ناشران، مي‌تواند هم در حمايت از ناشران موثر باشد و هم کتاب‌هاي خوب را با تخفيف ويژه در اختيار علاقه مندان بگذارد.

وي افزود: حمايت و تعامل شهرداري‌ها با ستاد برگذاري هفته کتاب مي‌تواند به پر بار شدن برنامه‌هاي اين هفته کمک کند.

همچنين اين نويسنده تبليغ رسانه‌اي به ويژه برنامه‌هاي مستمر و دنباله‌دار در تلويزيون با موضوع کتاب و معرفي آثار شاخص را يکي ديگر از راهکارهاي ارتقاي سطح کيفي برنامه‌هاي هفته کتاب و ترويج کتابخواني در درازمدت دانست.

 

 

 

 علي الله سليمي مطرح کرد

هفته کتاب موجب شکوفايي خلاقيت مديران مي‌شود

هفته کتاب مديران و نهادهاي درگير با کتاب را تشويق مي‌کند که از همه ايده‌ها و خلاقيت‌هاي خود براي برگزاري هرچه بهتر اين هفته و درنتيجه افزايش سرانه مطالعه در کشور استفاده کنند.

علي‌الله سليمي داستان‌نويس حوزه دفاع مقدس با بيان اين مطلب گفت: از آن جا که در اين ايام مديران بايد حرفي تازه براي مطبوعات و رسانه‌ها داشته باشند، از چندي قبل به اجراي ايده‌ها و طرح‌هاي تازه در اين حوزه مي‌انديشند. سليمي افزود: هفته کتاب علاوه بر تاثير مثبت بر مديران مي‌تواند براي عموم مردم جامعه هم سودمند باشد؛ چرا که در اين روزها در محل کار و زندگي خودشان با نمايشگاه‌هاي کتاب و زمزمه‌هايي درباره کتاب برخورد مي‌کنند که مي‌تواند تصور آنها درباره کتاب را تغيير دهد.

وي افزود: در واقع از هفته کتاب توقعي بيش از يادآوري موضوع کتاب نمي توان داشت؛ با توجه به اين که ويژگي عمده مناسبت‌هاي تقويمي مثل روز مادر، روز پدر و همين هفته کتاب يادآوري و بزرگداشت آن موضوع است. اهالي قلم از اين هفته توقعي بيش از اين ندارند و در انتظار وقوع معجزه در اين هفته نيستند.

وي با اشاره به اين که زندگي روزمره و تعدد کارهايي که براي رفع نياز‌هاي اوليه انجام مي‌دهيم ما را از کتابخواني غافل مي‌کند، گفت: از آنجا که اثرات تخريبي نخواندن کتاب خودش را خيلي زود نشان نمي‌دهد و معمولا در درازمدت نمود پيدا مي‌کند، عموم جامعه کتابخواني را اصل نمي‌دانند و آن را مدام به تاخير مي‌اندازند. اين در حالي است که نخواندن کتاب مي‌تواند در درازمدت اثرات تخريبي جبران‌ناپذيري در پيکره فرهنگ و ذهن مردم يک جامعه بر جا بگذارد. در اين ميان هفته کتاب را مي‌توان فرصت مناسبي براي يادآوري اهميت کتاب و رونق بازار کتاب در ايران دانست.

 

به مناسبت هفته كتاب برگزار مي‌شود

نشست‌هاي نقد و بررسي كتاب در حوزه دفاع مقدس در شيراز

اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان فارس همزمان با هفته كتاب اقدام به برگزاري نشست‌هاي تخصصي نقد و بررسي كتاب كرده است.

اين نشست‌ها به‌منظور نقد و بررسي كتاب‌هاي مختلف در حوزه دفاع مقدس و همچنين حوزه كودك و نوجوان در شيراز برگزار مي‌شوند.

در مدارس ابتدايي استان فارس نيز همزمان با اين هفته جشن كتاب و مسابقات كتاب و كتاب‌خواني برگزار مي‌شود.

همچنين برگزاري اولين جشنواره داستان‌هاي كوتاه، برگزاري نمايشگاه تازه‌هاي نشر، برگزاري نمايشگاه بزرگ كتاب در سه شهرستان و تجليل از برترين كتابداران استان از ديگر برنامه‌هاي اداره كل فرهنگ و ارشاد استان فارس در هفته كتاب است.

اين اداره معرفي كتاب در صفحات فرهنگي نشريات استاني و پوشش تبليغاتي برنامه‌هاي هفته كتاب را نيز در دستور کار برنامه‌هاي اجرايي خود در هفته كتاب قرار داده است.

هجدهمين دوره هفته كتاب جمهوري اسلامي ايران از 23 تا 30 آبان‌ماه به طور همزمان در سراسر كشور برگزار مي‌شود.

نظر شما