شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۱۸
کد خبر: ۲۷۲۲۹
|
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۸۹ - ۱۱:۵۶
دکتر علي موسوي گرمارودي در همايش «شهريار شعر ايران» ، مراسم تشييع پيکر استاد شهريار را يکي از سه مراسم تشييع پرازدحام خواند که در عمر خود شاهد بوده است.

به گزارش شهر از تبريز به نقل از کميته اطلاع رساني هفته فرهنگي تبريز در تهران، گرمارودي که در نخستين نشست علمي، ادبي هفته فرهنگي تبريز در تهران -با عنوان «شهريار شعر ايران»- حضور داشت، گفت: در عمر خود سه مراسم تشييع پرجمعيت ديده ام. يکي از آنها در سال هاي جواني و مربوط به تشييع پيکر حضرت آيت الله بروجردي در قم بود. ديگري مراسم تشييع پيکر امام خميني (ره) و سومي مراسم تشييع پيکر استاد شهريار در تبريز بود.

چهره ماندگار ادبيات کشور در ادامه با ذکر خاطره اي از روز تشييع پيکر استاد شهريار گفت: آن روز من به عنوان نماينده اهالي فرهنگ و ادبيات، به همراه يکي از مسئولان فرهنگي دولت و فرزند استاد شهريار، در بيمارستان مهر تهران بر بالين جسم بي جان استاد شهريار بوديم. قرار بر اين شد که پيکر استاد شهريار با يک فروند هواپيماي فالکون به تبريز انتقال يابد تا مقدمات مراسم تشييع و تدفين در مقبره الشعرا فراهم شود. پس از فرود در فرودگاه متوجه شديم که يک تيم تشريفات از طرف ارتش جمهوري اسلامي براي اجراي مراسم پيشواز از پيکر شهريار در فرودگاه تبريز پيش بيني شده است و نظاميان با لباس فرم دژباني، به صورت خيلي مرتب و منظم در ميدان فرودگاه به خط شده‌اند.

گرمارودي در حالي که به سختي جلوي بغض خود را گرفته بود، ادامه داد:  فرمانده تيم، سرهنگي بود که از فاصله چند متري هواپيما قدم هايش را بر زمين کوبيد و پس از رسيدن به رو به روي درب هواپيما، شمشيرش را جلوي بيني‌اش را گرفت و با همان غرور و ديسيبلين خاص نظامي، در حالي که اشک از چشمانش سرازير شده بود، با يک صداي مقطع و بلند، سکوت فضاي ميدان را شکست و گفت: «من، سرهنگ (فلاني) از استاد شهريار درخواست مي کنم از يگان مستقر در ميدان، بازديد بفرمايند.»

گرمارودي اين خاطره تلخ را نماد حضور شهريار در روح و جان مردمي خواند که شايد از نظر روحي با شعر و هنر مانوس نباشند، اما با اين وجود شيفته شعر و شخصيت برجسته استاد شهريار بوده و هستند.

 

نظر شما