جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۳۷
کد خبر: ۲۷۲۷۳
|
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۸۹ - ۱۳:۰۸
در اختتاميه بيست و هفتمين جشنواره بين المللي فيلم كوتاه؛
در مراسم اختتاميه بيست و هفتمين جشنواره فيلم كوتاه وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: استقبال جوانان از اين جشنواره، طليعه گام‌هاي بعدي براي نمود توانمندي‌هاي فيلمسازان ما در جشنواره‌هاي جهاني است. سينما بايد رنج محرومان جهان را به تصوير بكشد .
به گزارش خبرنگار شهر، اختتاميه بيست و هفتمين جشنواره بين‌المللي فيلم کوتاه چهارشنبه شب با حضور سيد محمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در تالار انديشه حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي برگزار شد. هاشم ميرزاخاني دبير جشنواره فيلم كوتاه تهران نيز در ابتداي اين مراسم با اعلام گزارشي از بيست و هفتمين دوره اين رويداد سينمايي گفت:در اين دوره از جشنواره يك هزار و 702 اثر از سوي فيلمسازان داخلي و دو هزار و 731 فيلم از فيلمسازان خارجي 95 كشور جهان به دبيرخانه ارسال شد.

وي افزود: آثار ارسال شده به دبيرخانه از سوي پنج تيم بررسي شد و آثار برتر به بخش مسابقه راه يافتند.
دبير بيست و هفتمين جشنواره بين‌المللي فيلم كوتاه تهران خاطر نشان كرد: مرور آثار فيلمسازان آذري زبان، آثار كوتاه دفاع مقدس، پخش فيلم‌هاي مرحوم منوچهر حقاني پرست، همايش مديران دفاتر انجمن سينماي جوان و نشست جنگ نرم و نقش رسانه با حضور حجت‌الاسلام پناهيان از جمله بخش‌هايي بود كه در اين دوره از جشنواره اجرا شد.

به گفته ميرزاخاني 31 فيلمساز ايراني و پنج سينماگر خارجي آثار جشنواره را داوري كردند. همچنين 38ميهمان از سراسر دنيا در اين دروه از جشنواره حضور داشتند.

وي يادآور شد: جوايز اين دوره از جشنواره فيلم تهران 50 درصد نسبت به دوره قبلي افزايش داشت و اميدوارم اين جوايز در سال‌هاي آينده بيشتر شود.

مديرعامل انجمن سينماي ايران تصريح كرد: روزانه حدود 9 هزار نفر در جشنواره بين‌المللي فيلم كوتاه تهران حضور داشتند كه اميدواريم با همكاري نهادهاي فرهنگي در سال‌هاي آتي شاهد افزايش اين تعداد بازديدكننده باشيم.

سيدمحمد حسيني كه در آئين پاياني بيست و هفتمين جشنواره بين‌المللي فيلم كوتاه تهران شركت كرده بود، با تقدير از برگزاركنندگان اين رويداد سينمايي اظهار داشت: استقبال خوب جوانان از اين جشنواره ، طليعه گام‌هاي بعدي براي نمود توانمندي‌هاي فيلمسازان ما در جشنواره‌هاي جهاني است.

وي افزود: ميهماناني كه از كشورهاي دنيا دراين دوره از جشنواره حضور داشتند از نزديك با فرهنگ و فضاي كشور آشنا شدند و به طور حتم تصويري جديد از ايران اسلامي در ذهن آنان متبادر شده است.

وي بابيان اينكه معنويت، گمشده امروز بشريت است ادامه داد: غرب از سينما در راستاي منافع خود استفاده مي‌كند و به طور حتم سينماي ايران نيز بايد پيام ظلم ستيزي داشته باشد.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي تصريح كرد:برگزاري جلسات نقد و بررسي آثار سينمايي كوتاه و برپايي كارگاه‌هاي آموزشي ازجمله اتفاقات خوب اين دوره از جشنواره فيلم كوتاه بود و تداوم اين امر سبب پيشرفت سينماي ايران خواهد شد.

حسيني در پايان از فيلمسازان جواني كه در اين دوره از جشنواره فيلم كوتاه تهران حضوري موثر داشتند تقدير و تشكر كرد.

جواد شمقدري معاون سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز در اين مراسم گفت: آموزش فيلمسازي با توجه به گسترش روزافزون تكنولوژي ساخت فيلم كار دشواري نيست . اين مقام مسئول همچينين بر لزوم توجه بيش از پيش به سينماگران جوان و آگاه‌سازي آنان بر حوزه‌هاي معرفتي تاكيد كرد و گفت:شناخت فرهنگ، باورها و اعتقادات مردم يكي از مهمترين مسائلي است كه فيلمسازان جوان بايد نسبت به آن اطلاعات كافي داشته باشند. به گفته شمقدري، شناخت تاريخ و پيشينه تمدن ايران اسلامي از ديگر وظايف فيلمسازان است و آنان بايد بدانند ميراث دار تمدني بزرگ هستند.

وي تصريح كرد: ايجاد آگاهي در سينماگران جوان درباره مناسبات جهاني و بين‌المللي در حوزه‌هاي اقتصادي، سياسي، فرهنگي و اجتماعي از ديگر ضرورياتي است كه بايد به آن توجه كنيم.

معاون سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ادامه داد: امروز تحولات كشورهاي سراسر دنيا بي‌ارتباط با يكديگر نيست و فيلمسازان جوان براي شناخت جايگاه كشور بايد از آخرين تحولات مطلع باشند. شمقدري شناخت اسلام و حقيقت دين را نياز اساسي فيلمسازان در ساخت آثار سينمايي كوتاه، مستند و بلند دانست و گفت: سينماي ايران زير چتر دين به جايگاه مطلوب مي‌رسد و فيلسمازان با شناخت دين بايد رسالت حقيقي و ماموريت خود را بشناسند.

وي با بيان اينكه مطالعه، تحقيق، پژوهش و تجربه اندوزي رمز موفقيت فيلمسازان جوان است يادآور شد: جوانان بايد با جسارت و آگاهانه دست به تجربه اندوزي در عرصه فيلمسازي بزنند و در اين راه استفاده از اساتيد و مربياني كه هدايتگراني دلسوز هستند راه را براي رسيدن به عرصه‌هاي رفيع توسعه و پيشرفت سينما همواره مي‌كند.

معاون سينمايي وزارت ارشاد تصريح كرد: هنرمندان ما زماني موفق خواهند بود كه در مقابل حقيقت سر تعظيم فرود آورند و انرا به زيبايي به تصوير بكشند شمقدري با اشاره به اهميت فيلم كوتاه در كشور و اختصاص 80 درصد از جشنواره‌هاي سينمايي كشور به اين قالب سينمايي گفت: استقبال جوانان از بيست و هفتمين جشنواره بين‌المللي فيلم كوتاه تهران وظيفه ما را سنگين تر مي‌كند و ما در اين راه از تمام توان خود براي شكوفايي عرصه فيلم كوتاه در كشور تلاش خواهيم كرد.

مهرداد بذر پاش رئيس سازمان ملي جوانان نيز در اين مراسم در سخناني كوتاه جشنواره بين‌المللي فيلم كوتاه تهران را رويدادي موفق در عرصه سينماي كوتاه دانست و بر تلاش هرچه بيشتر فيلمسازان جوان براي رسيده به جايگاه هاي رفيع در سينما تاكيد كرد.

اختتاميه بيست و هفتمين جشنواره بين‌المللي فيلم كوتاه تهران كه از 27 آبان ماه در سينما فلسطين و خانه هنرمندان آغاز شده بود با معرفي برگزيدگان بخش‌هاي ملي و بين‌الملل چهارشنبه شب در تالار انديشه حوزه به كار خود پايان داد.

نظر شما