جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۰۶
کد خبر: ۲۷۲۹۸
|
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۸۹ - ۱۲:۱۸
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي اعلام کرد که ورزش پهلواني با نام مولا علي (ع) و فتوت و جوانمردي گره خورده و انتخاب شب عيد غدير براي برپايي چنين مراسمي جاي تقدير و تحسين دارد.

به گزارش شهر، سيد محمد حسيني، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با حضور در مراسم آواي پهلواني که همزمان با عيد سعيد غدير در بنياد آفرينش‌هاي هنري نياوران برگزار شد، گفت: مدت‌ها بر اين تصميم بوديم که روزي را براي فرهنگ پهلواني و آيين زورخانه‌اي انتخاب کنيم و سرانجام 17 شوال به مناسبت روز جنگ دلاورانه مولا علي (ع) با عمروبن عبدود براي اين روز انتخاب شد.

وي با بيان اينکه پيامبر اکرم (ص) دراين خصوص فرمودند: "امروز تمام ايمان در مقابل تمام کفر به ميدان رفته است"، افزود: اين روز از سال آينده در تقويم رسمي کشور گنجانده مي‌شود.آواي پهلواني ترکيبي از آواز و موسيقي سنتي ايراني با استفاده از ضرب و زنگ است. اشعار شاهنامه فردوسي، ديوان حافظ و همچنين گلستان و بوستان سعدي عناصر اصلي مورد استفاده در آوازهاي مرشد هنگام انجام ورزش سنتي زورخانه‌اي است که اين آواز همراه با سبک خاصي از موسيقي و با استفاده از ضرب و زنگ به اجرا در مي‌آيد.

هدف از برگزاري جشنواره آواي پهلواني توجه به بعد هنري و فرهنگي ورزش باستاني است که پيش از اين کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

نظر شما