جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۳۱
کد خبر: ۲۷۳۱۸
|
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۸۹ - ۱۰:۰۳
اولين هاي ايران، در هفته فرهنگي تبريز در تهران که در فرهنگسراي خاوران در حال برگزاري است معرفي شدند.

به گزارش شهر از تبريز، اين نمايشگاه در غرفه اي که توسط مديريت روابط عمومي و بين الملل شهرداري تبريز برپا شده است، دربردارنده 40 مورد از فناوري ها، ابداعات ادبي و فني، نهادهاي اداري و تشکل هاي اجتماعي است که براي اولين بار به ايران معرفي شده اند.

در اين ميان مي توان به تاسيس اولين چاپخانه ايران در تبريز اشاره کرد که به سال 1227 در زمان ولايتعهدي عباس ميرزا، نخستين کتاب با عنوان رساله جهاديه اثر قائم مقام فراهاني با حروف سربي را به زيور طبع آراست.

همچنين در ميانه سياهه 45 موردي، اولين ترجمه کتاب از متون خارجي به شيوه مدرن نيز به زمان عباس ميرزا والي وقت آذربايجان اشاره دارد که با ترجمه آثار ولتر نقشي مهم در نهضت ترجمه ادبي ايران بوجود امد.

در نمايشگاه ها اولين هاي ايران، از دانشگاه ربع رشيدي به عنوان بزرگترني نهاد دانشگاهي که 800 سال قبل تاسيس شده است مورد اشاره قرار گرفته است.

در اين نمايشگاه همچنين به سندي از تاريخ اشاره شده استکه در آن از طالبوف به عنوان نخستين مولف کتاب براي کودکان و ايجاد سبکي نوين در تقرير انشاي جديد مکاتبات است. طالبوف در اين تحول آفريني ادبي کوشيد متن ساده و روان جايگزين متن سنگين ادبي مي‌شد.

همچنين در بحث تاسيس نخستين کتابخانه عمومي در ايران به نام محمدعلي خان تربيت اشاره شده است که به سال 1300 ايجاد شده است. در اين کتابخانه وقف نامه دانشگاه ربع رشيدي، تا قبل از ارائه به کتابخانه ملي تبريز در اين کتابخانه نگاهداري مي شد.

در اين سياهه مي توان نشاني از باني نخستين کودکستان و مدرسه ويژه کودکان و خردسالان نام برد که توسط جبار باغچه بان در اين شهر ايجاد شد. در اين سياهه همچنين نام موسس و باني اولين مدرسه کودکان کر و لال با عنوان «باغچه اطفال» نيز قيد شده است. اين تاريخمرد خوشنام تبريزي همچنين، نخستين مولف کتاب ويژه کودکان کر و لال با عنوان «بابابرفي» را منتشر کرده است.

تبريز به دليل واقع شدن در يک موقعيت ممتاز جغرافيايي موجب مقامي يگانه در ورود فناوري ها، ابداعات، نهادهاي مدني و مظاهر تمدن از غرب و اروپا دارد و از اين رو نزد مورخان و تاريخ پژوهان از جايگاهيي ممتاز و بي بديل برخوردار است.

در ادامه اين فهرست، شرحي از چگونگي شکل گيري اولين سينما در اين شهر که به تسري بخشي آن به ساير شهرهاي کشور شده است نيز اشاره شده است. اولين سينما در ايران به سينما سولي (خورشيد) اشاره شده است. اين سينما توسط مديران مدرسه فرانسوي ها در تبريز تاسيس شد.

ايجاد نخستين مدرسه نوين توسط ميرزا حسن رشديه، ايجاد نخستين شرکت واگذار خطوط تلفن، تاسيس نخستين بلديه و شهرداري که از قاسم خان والي به عنوان نخستين شهردار تبريز ياد شده است از ديگر عناوين موجود در اين نمايشگاه به شمار مي‌رود.

همچنين تاسيس نخستين انجمن حقوق زنان، تاسيس نخستين روزنامه، خريد و واگذاري امتياز برق به شهروندان و تاسيس نخستين برج آتش نشاني در ادامه اين فهرست به چشم مي خورد.    

 

نظر شما