جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۵۴
کد خبر: ۲۷۷۰۳
|
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۸۹ - ۱۳:۰۶
برلوسکوني: دانشجويان واقعي در خانه‌ نشسته‌اند و درس مي‌خوانند
دانشجويان ايتاليايي در اعتراض به اصلاحات نظام آموزشي اين کشور در يکي از بزرگترين راهپيمايي‌هاي دهه‌هاي اخير ايتاليا به خيابان‌هاي ريختند و اقدام به بستن خيابان‌ها و راه‌آهن اين رم کردند.

به گزارش سرويس بين‌الملل «شهر»، دانشجويان که هفته‌ي گذشته اقدام به تجمع و اشغال مراکز توريستي از جمله برج پيزا و آمفي‌تئاتر رم در سراسراين کشور کرده‌بودند، قول داده‌اند تا جلوي اجراي تغييرات پيشنهادي توسط «مارياستلا گلميني» وزير آموزش عالي ايتاليا را بگيرند.

اين اصلاحات که شامل کاهش بودجه و قرار دادن محدوديت زمانيبراي فعاليت‌هاي پژوهشي مي‌شوند توسط مجلس نمايندگان تصويب شده و براي تصويب نهاييبه سناي ايتاليا فرستاده‌شده‌است.

هزاران دانشجو در مرکز رم تجمع کردند و با خواندن سرود،بلند کردن پلاکارد و شعارهايي همچون: تحصيلات به خاک افتاده‌است، به سمت پارلمان ايتاليا تخم مرغ، سبزيجات، بطري‌هاي شيشه‌اي و بمب‌هاي صوتي پرت کردند.

پس از آن دانشجويان اقدام به مسدود کردن خيابان‌ها و حملهبه ايستگاه‌هاي راه‌آهن کردند و با بستن ريل‌هاي راه‌آهن در تردد قطارها اختلال ايجاد کردند.

اين اعتراض‌ها زماني که دانشجويان قصد داشتند به ساختمان مجلس نزديک شوند به درگيري با پليس انجاميد. راهپيمايي‌هاي مشابهي در ديگر شهر‌هاي ايتاليا هم برگزار شد.

اين اصلاحات همچنين شامل مواردي مي‌شود که دولت ادعا مي‌کندمسير شايسته‌سالارانه‌تري براي سيستم آموزش ايتاليا شکل مي‌دهد. از جمله مي‌توانبه تعيين دوره‌ي شش ساله براي رياست دانشگاه به جاي سيستم مادام‌العمر کنوني است.

به گزارش خبرگزاري آنسا سيلويو برلوسکوني نخست وزير ايتالياضمن ابراز خرسندي از تصويب اين طرح در مجلس آن را: «يک ضربه‌ي جدي به خويشاوندگرايي و قدمي به سمت شايسته‌گرايي» دانست و ضمن اين ادعا که معترضين مزدبگيرانِ گروه‌هاي تندروي چپ هستند گفت: «دانشجويان واقعي اکنون در خانه نشسته‌اند و درس مي‌خوانند.»

اين اعتراضات در ادامه‌ي موج اعتراضات ديگري در سراسر اروپا شکل مي‌گيرد که بر ضد اقدامات سخت‌گيرانه توسط دانشجويان پديد امده‌است.

روز سه شنبه هزاران دانشجو و دانش‌آموز بريتانيايي دراعتراض به افزايش رقم شهريه‌ها اقدام به تظاهرات کردند که باعث اختلال در ترافيک شهر لندن و برخي شهر‌هاي ديگر شد.

وزير آموزش عالي ايتاليا اين اصلاحات را باعث صرفه‌جويي چندين ميليارد يورو تا پايان 2012 دانسته و آن را پايه‌گذار يک نظام شايسته‌سالار در دانشگاه‌هاي اين کشور مي‌داند.

مخالفان معتقدند در حال حاضر دانشگاه‌هاي ايتاليا نزديک به 1/5ميليارد يورو کسري بودجه دارند و برنامه‌ي کاهش بودجه باعث تضعيف هر چه بيشتر نظامآموزش عالي ايتاليا مي‌شود.

برخي از دانشگاهيان معتقدند اين اصلاحات بدون هيچ مشورتي بااساتيد و دانشجويان ايتاليايي تهيه‌شده‌اند.

(منبع: رويترز)

خبرهاي مرتبط:

نخست‌وزير ايتاليا به دنبالراي اعتماد پارلمان

نظر شما