جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۱۲
کد خبر: ۲۷۸۰۰
|
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۸۹ - ۱۱:۵۶
نتايج حاصل از يک پژوهش نشان مي دهد:
به گفته برخي از اهالي سينما، يكي از عوامل موفقيت اخراجي‌ها، گذر از خط قرمزها بود. اما از نظر بعضي فيلم اخراجي‌هاي 2، برخلاف آنچه گفته مي‌شود، از هيچ خط قرمزي عبور نكرده، بلكه پايين‌ترين سطح پسند مخاطب را نشانه گرفته است. در مقابل، ده‌نمكي هنر اخراجي‌ها را در رد نشدن از خطوط قرمز مي‌داند و معتقد است كه در اين فيلم، تنها با خطوط قرمز بازي شده است و اين راز موفقيت اخراجي‌هاست.

به گزارش خبر نگار شهر، بر اساس نتايج تحقيقات و بررسي‌هاي پژوهش مركز افكار سنجي و رصد فرهنگي پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وابسته به وزارت فرهنگ وارشاد اسلامي، در اين ميان برخي نيز از لزوم مطالعه‌اي واقع گرايانه و عاري از هر گونه تعصب و جهت‌گيري درباره علل فروش بالاي فيلم، انگيزه‌هاي مخاطبان از تماشاي آن و نياز مردم جامعه به تفريح، شادي، و دور شدن از فضاي تكراري زندگي سخن به ميان آورده‌اند.

اين اختلاف نظر در مقايسه دو فيلم اخراجي‌هاي 1 و اخراجي‌هاي 2 نيز نمود پيدا كرده است. عده‌اي اخراجي‌هاي 1 را قوي‌تر و خوش ساخت‌تر با داستاني بهتر مي‌دانند و معتقدند كه فيلم هوشمندانه‌تري است، اما عده‌اي ديگر عقيده دارند اخراجي‌هاي 2 در مجموع، هم از نظر فني و هم از نظر محتوايي، قوي‌تر و بهتر از قسمت اول اخراجي‌ها است. بسياري نيز هر دو فيلم را فاقد ارزش فني، محتوايي، و هنري مي‌دانند.

اين نوشتار درصدد طرح همه اظهارنظرها نيست. برخي دلايل را كه از ديد صاحب‌نظران باعث فروش بسيار بالاي اين فيلم شده است، اين گونه مي‌توان « زمان مناسب اكران»، «اكران هم‌زمان در سينماهاي تهران و شهرستان‌ها»، «استفاده از بازيگران سرشناس و محبوبي كه هر كدام به تنهايي مي‌توانند عامل فروش فيلم باشند»، «مبارزه جدي با فروش غيرمجاز آن در مقايسه با ساير فيلم‌ها»، «توجه بسيار زياد مطبوعات و رسانه‌ها»، «تبليغات گسترده و پرهزينه اخراجي‌هاي 2 به ويژه در تلويزيون»،‌ «تاثير موفقيت اخراجي‌هاي 1 در فروش اخراجي‌هاي 2»، « نوآوري در مضمون و فرم اثر» را از عوامل فروش خوب اين فيلم دانست.

ديدگاه‌هاي متعدد درباره اين فيلم، كه برخي از آن‌ها در تقابل با يكديگرند، و برشمردن عوامل مختلف مثبت و منفي، به گونه‌اي سردرگمي مخاطبان و احتمالا تصميم‌گيران حوزه سينما را به دنبال داشته است. براي روشن شدن نسبي موضوع، تحقيق علمي درباره علل موفقيت در فروش و اقبال مخاطبان به اين فيلم ضروري به نظر رسيد.

بررسي زمينه‌ها و ريشه‌هاي اجتماعي نيز امري ضروري و بس مشكل است كه با يك روش خاص و يك پژوهش ميداني ممكن نيست و اميدواريم در فرصت‌هاي ديگر و يا زير نظر ساير پژوهشگران به آن پرداخته شود.

اين مقاله گزارش بررسي اين دو موضوع از ديد مخاطبان است كه با نظرسنجي تلفني به دست آمده است. در اين نظرسنجي تلفني، سعي بر آن بود كه برخي علل فروش بالاي فيلم، فارغ از هر گونه نظر مثبت يا منفي، از ديدگاه خود تماشاگران شناسايي و بررسي شود.


در اين نظر سنجي كه به صورت خوشه‌اي با نمونه تصادفي ساده انجام شده، 9/46 درصد (507 نفر ) زنان و 1/53 درصد (575) مردان پاسخگو بوده‌اند. بر اين اساس، همچنين 7/4 درصد از پاسخگويان بي‌سواد و يا داراي تحصيلات ابتدايي، 1/14 داراي مدرك راهنمايي و دبيرستان،‌ 6/36 درصد مدرك ديپلم و پيش‌دانشگاهي و 6/41 داراي تحصيلات عالي بوده‌اند.

اخراجي‌هاي 3 هم‌اكنون در مرحله فيلمبرداري قرار دارد.

نظر شما