شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۱۹
کد خبر: ۲۷۸۴۹
|
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۸۹ - ۱۴:۲۶
رئيس سازمان حج و زيارت در بازگشت از عربستان سعودي ضمن عذرخواهي از تاخيرها و برشمردن علل اين مشکل از پرداخت خسارت به زائران دچار تاخير خبر داد.

 به گزارش شهر، علي ليالي، رئيس سازمان حج و زيارت، هنگام بازگشت از عربستان سعودي در فرودگاه مهرآباد در مورد عمليات برگشت حجاج گفت: براساس برنامه، پرواز برگشت حجاج از نيمه شب 29 آبان شروع شد و تا پايان پنج شنبه 18 آذر ادامه خواهد داشت.

 

وي به تاخير پروازها اشاره کرد و افزود: عمليات سنگين انتقال حجاج هر ساله در زمان شروع برگشت به علت تراکم حضور زائر و پروازها، هر از گاهي با مشکلات پرواز و تشريفات قانوني خروج حجاج روبرو مي شود.

 

ليالي تصريح کرد: در سالهاي گذشته هم اين مشکل بود ولي پس از چند روز تا يک هفته از شروع عمليات پرواز، تاخير پروازها به حداقل مي رسيد، امسال چند عامل موجب طولاني تر شدن تاخيرها در مقايسه با سالهاي قبل شود.

 

رئيس سازمان حج و زيارت در مورد اين علت ها گفت: عامل اول براساس اظهارات مسئولان سعودي،‌حضور بيش از ظرفيت پيش بيني شده در موسم حج امسال بود و عوامل ديگر شامل تراکم بار فرودگاه هاي مدينه و جده، در دست تعمير بودن فرودگاه مدينه و تحميل بار اضافه به فرودگاه جده مي شد تا جايي که روز چهارشنبه بر مبناي آمار داده شده،‌257 پرواز از اين فرودگاه صورت گرفته است که مجموعه اين عوامل دست در دست هم دادند تا ما با تاخيرهاي کلي همه پروازها از دست کم 5 ساعت تا برخي پروازها تا 24 ساعت هم مواجه بوديم.

 

وي افزود:‌ تعداد تاخيرهاي سنگين کم بود ولي تاخيرهاي عمومي بين 7 تا 12 ساعت، اکثريت قريب به اتفاق پروازهاي ما را شامل شد، البته اين تاخيرها شامل همه کشورها مي شد به گونه اي که برخي کشورها از جمله براساس گزارشها، حجاج الجزاير تا 72 ساعت هم در فرودگاه منتظر پرواز بودند، همين گونه حجاج عراقي و ديگر کشورها بر مبناي مشاهدات ما در فرودگاه جده و اظهارات مسئولان ذيربط سعودي مشکل تاخير پرواز فراگير و طولاني شدن تاخيرها در مقايسه با سالهاي قبل بيشتر بود.

 

رئيس سازمان حج و زيارت تصريح کرد: ‌با وجود همه اين مشکلات با تعامل و همکاري نزديکي که داشتيم توانستيم بر اين بحران ناهماهنگي در انتقال فائق بياييم و سعي کرديم حجاج خود را در هتل هاي شهرهاي مکه و مدينه نگاه داريم و علاوه بر آن براي تاخيرهاي بدون اطلاع قبلي دو هتل يکي در مکه و يکي در مدينه اجاره کرديم تا مانع از ماندن زائران در فرودگاه شويم. اين مديريت ها در نوع خود کم نظير بود به گونه اي که تقديرو قدرداني مديرکل حج و مديرکل فرودگاه مدينه را به همراه داشت.

 

ليالي در مورد خبر برخي رسانه ها درباره مشکل بعضي حجاج مستقر در هتل ماريوت گفت:‌ اينها حجاج زير پوشش سازمان حج و زيارت نبودند، ولي اين که احيانا زائران آزاد بودند چون اين هتل در اجاره ما در ايام حج نبودند، البته ديروز از مدينه گزارشي دادند که متاسفانه برخي از گروههايي که به صورت آزاد آمده بودند، تمهيدات خوبي را براي زائران به کار نگرفتند و ما در ايام منا هم شاهد چنين بي برنامگي ها در مورد آژانس هاي بوديم که اقدام به اعزام زائران آزاد کرده بودند، بوديم.

 

وي افزود:‌ در حدي که در توان ما بود زائران را کمک کرديم که ايام حج خود را با مشکل کمتري پشت سر بگذارند، اينها ايرانياني بودند که يا مقيم خارج يا داراي رواديد آزاد بودند. البته ما همه اين گزارش ها را ثبت کرديم و در زمان خود با آژانس ها يا دفاتر خاطي طبق قوانين برخورد لازم خواهد شد.

 

رئيس سازمان حج و زيارت در ادامه سخنان خود با اشاره به نقل ترددي گفت: نقل ترددي اتفاق ارزنده و غرور آفرين بود براي ما چرا که مسئله انتقال زائران از مکه به عرفات و نيز از عرفات به مزدلفه و منا هر ساله جزو حساس ترين و سنگين ترين برنامه مديران کاروان و ستادهاي حج ما بود به گونه اي که براي اين انتقال گاهي اوقات ديده مي شد بخشي از کاروانها مسافت را 10 تا 12 ساعت براي رفتن به عرفات گرفتار مي شدند و نيز براي رفتن به مزدلفه و منا هم ترافيک هاي سخت و شکننده را ما شاهد بوده ايم.

 

وي افزود: نقل ترددي امسال اين دستاورد را داشت که 103 هزار زائر ما حداکثر بيش از نيم ساعت براي انتقال از مکه به عرفات معطل راه نشدند، همه 103 هزار زائر از ساعت 2 بعد از ظهر روز هشتم تا ساعت 8 و نيم شب، از محل اسکان در مکه به عرفات انتقال بدهيم، اين کار بسيار بزرگي بود که تحسين مسئولان حج عربستان سعودي را برانگيخت و وزير حج آن کشور از مديريت بر اين مسئله با جديت تقدير و تشکر کرد.

 

نماينده مقام معظم رهبري هم که نظارت بر عمليات داشت، از دست اندرکاران سازمان و ستادهاي حج ما قدرداني کرد.

 

ليالي با قدرداني از پشتيباني ارزشمند بعثه مقام معظم رهبري در فرآيند حج امسال در مورد عملکرد شرکت هاي هواپيمايي گفت: امسال در انتقال زائران از 17 ايستگاه پروازي به مقصد مدينه و جده موفقيت بزرگي داشتيم به گونه اي که در مسير رفت با همکاري عالي دست اندرکاران متوسط تاخير بيش از 32 دقيقه نبود، و اين خلاف سالهاي گذشته بود که در رفت هم دچار تاخيرهاي سنگين مي شديم.

 

وي افزود:‌ مشکل ما در برگشت به علل گفته شده بود، البته تاخير پرواز به هر شکلي خوش آيند نيست و من لازم هست از طرف خود، سازمان حج و زيارت و شرکت هاي هواپيمايي از آن دسته از زائراني که با تاخير مواجه شد، عذرخواهي کنم، البته تاخير شامل همه کشورها بود و ما تلاش کرديم در حدي که در توان داشتيم مشکل زائران را کاهش دهيم.

 

رئيس سازمان حج و زيارت در ادامه، تعداد شرکت هاي هواپيمايي انتقال دهنده زائران را 4 شرکت شامل هواپيمايي ملي ايران، ماهان، هواپيمايي ملي سعودي و شرکت خصوصي الوفير از عربستان سعودي ذکر کرد و گفت: نسبت قرار داد اينها متفاوت بود به گونه اي که 31 و 6 دهم درصد سهم هواپيمايي ايران اير، ماهان 9 و هشت دهم درصد، ملي سعودي 48 و 69 صدم درصد و شرکت الوفير هم 9 و هشت دهم درصد انتقال را تقبل کرده بودند.

 

وي افزود:‌اصل تاخير به همه شرکت ها مرتبط بود به گونه اي که هواپيمايي سعودي هم برخي پروازهايش 15 تا 20 ساعت تاخير داشت، پرواز هما هم تاخير داشت البته هما با تدابير خوبي که انديشيده بود ميزان تاخير کمتري نسبت به ديگر شرکت ها داشت.

 

رئيس سازمان حج و زيارت تصريح کرد: الوفير هم تاخيرهاي سنگيني داشت ولي ما براساس قراردادي که داريم، خسارت تاخير پرواز را خواهيم گرفت و به زائران تقديم مي کنيم البته اين کار به محض پايان عمليات بازگشت حجاج و براساس ميزان تاخير از محل قراردادها، انجام خواهد شد. عمکرد اين شرکتها هم مورد بررسي قرار مي گيرد و آن بخش از شرکت ها که در بررسي يا پيشنهادها خود اطمينان ما را جلب نکنند، الزامي براي انعقاد قرار داد مجدد نخواهيم داشت.

 

وي در پايان ابراز اميدوري کرد با توجه مسئولان سعودي اين مشکلات حل شود و ما هم براي استيفاي حقوق زائراني که امسال دچار تاخير شدند قدم هاي خوبي برداريم .

 

 

نظر شما