شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۱۰
کد خبر: ۲۸۰۷۵
|
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۸۹ - ۰۹:۵۰
معاون فرهنگي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران برنامه‌هاي اين سازمان،به مناسبت ايام سوگواري سالار شهيدان، حضرت اباعبدالله الحسين(ع) را اعلام کرد.

به گزارش شهر به نقل از اداره كل روابط ‌عمومي و امور بين‌الملل سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، حجت‌الاسلام مرتضي جعفرپور، معاون فرهنگي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران اعلام كرد: يك بسته برنامه ويژه براي ايام شهادت سرور و سالار شهيدان حضرت امام حسين(ع) تدارك ديده شده كه در نقاط مختلف تهران و بعضا به صورت بين‌المللي برگزار مي‌شود.

وي در تشريح اين برنامه‌ها گفت: «مسابقه بين‌المللي وبلاگ‌نويسان عاشورايي» براي تشويق فعالان عرصه مجازي به مطالعه درباره شخصيت امام حسين(ع)، فلسفه قيام عاشورا و علل آن، پيامدهاي اين قيام و نيز ياران آن حضرت در حماسه عاشورا، برگزار مي‌شود. اين مسابقه براي نخستين بار طي سال‌هاي برگزاري خود، پذيراي وبلاگ‌نويسان عرب‌زبان نيز خواهد بود و آنها مي‌توانند علاوه بر هموطنان ايراني ما، در آن شركت كنند. در اين مسابقه 14 پست برتر برگزيده و نويسندگان آن به كربلاي معلي مشرف خواهند شد. اين مسابقه از سوي مديريت فرهنگي هنري منطقه 20 سازمان در فرهنگسراي ولاء مديريت مي‌شود و اطلاعات بيشتر در سايت www.fvela.com موجود است.

مسابقه پيامكي با موضوع عاشورا، دومين برنامه سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران است كه به گفته معاون فرهنگي اين سازمان، با همكاري ايرانسل به اجرا درمي‌آيد و طي آن پرسشي براي مشتركان تلفن همراه ارسال مي‌شود و با پاسخ به آن، پرسش‌‌هاي بعدي به ترتيب تا 50 پرسش در طول ماه محرم مطرح مي‌شود و چنانچه علاقه‌مندان به مباحث عاشورايي بتوانند تا حدود سي پرسش را پاسخ صحيح بدهند در قرعه‌كشي شركت داده شده و مبلغ يك ميليون‌تومان به سه خانواده و همچنين به 14 نفر نيز به صورت انفرادي كمك هزينه سفر به كربلا هديه خواهد شد.

حجت‌الاسلام جعفرپور افزود: ما براي هيئات عزاداري نيز به جهت آسيب‌هاي موجود در نقل غير واقعي رويدادهاي كربلا، كتابچه صوتي «آه» را تهيه كرده‌ايم كه در آن خلاصه مقتل «نفس‌المهموم» به صورت صوتي بيان مي‌شود و آن را در اختيار مسئولان هيئات عزاداري قرار مي‌دهيم تا پيش از آغاز برنامه‌هاي هيئت، با پخش اين اثر صوتي، قدمي در تبيين درست وقايع عاشورا برداشته شود.

وي از برگزاري «شب‌هاي شعر عاشورا» نيز خبر داد كه با همكاري كانون‌هاي ادبي مستقر در مديريت‌هاي فرهنگي هنري 10 منطقه تهران، در اين ايام شكل مي‌گيرد و شاعران عاشورايي با حضور در اين برنامه، اشعاري با موضوع كربلا و عاشورا خواهند خواند.

جعفرپور به برنامه‌هاي معاونت هنري سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران نيز اشاره كرد كه طي آن و در «سوگواره نمايشي محرم»، اجراي تعزيه گروه‌هاي آشنا برمبناي متون مقتل‌هاي صحيح و مورد تاييد در فرهنگسراهاي بهاران، انديشه، فردوس، خاوران و ارسباران انجام مي‌شود. همچنين دو اثر نمايشي با الهام از زندگي دو عارفي كه به واسطه حضور در هيئت‌هاي عزاداري، مسير زندگي‌شان متحول شده به روي صحنه برده مي‌شود كه اطلاعات آن به موقع مطرح خواهد شد. يك مسابقه تصويرگري نيز براساس فرازهايي از «زيارت وارث» كه به واقعه كربلا مي‌پردازد برگزار مي‌شود و از هنرمندان برگزيده تقدير و تجليل خواهد شد.


«همايش نوگلان حسيني» نيز امسال پرشكوه‌تر و گسترده‌تر از سال‌هاي گذشته شكل خواهد گرفت. اين برنامه به گفته حجت‌الاسلام جعفرپور با شناسايي مداحان نوجوان سراسر تهران در ايام سوگواري ماه محرم، طي مراسمي در ماه صفر در مهديه تهران، به معرفي هفت مداح نوجوان برتر تهران مي‌پردازد، مداحاني كه به صورت صحيح مداحي مي‌كنند و انتخاب آنها تشويقي براي نوجوانان علاقه‌مند به حماسه حسيني خواهد بود. اين برنامه را مديريت فرهنگي هنري منطقه 7 سازمان اجرا خواهد كرد.

معاون فرهنگي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران افزود: با استفاده از تجربه‌اي كه در ماه رمضان داشتيم و طي آن از طريق شبكه تهران سيما، مباحثي قرآني مطرح و هرشب، تعدادي از شهروندان هدايايي دريافت كردند، براي ايام محرم نيز به مدت 13 شب، برنامه‌اي زنده براي پخش از اين شبكه پيش‌بيني شده و در آن، هرشب يكي از شخصيت‌هاي قيام عاشورا معرفي شده و سپس از طريق طرح پرسش و دريافت پاسخ از طريق پيامك، هر شب به پنج نفر از شهروندان تهراني كمك هزينه سفر به كربلا اهدا مي‌شود.

حجت‌الاسلام جعفرپور به دو برنامه گسترده با حضور شهروندان نيز اشاره كرد كه در نخستين برنامه، به مدت 13 شب در فضاي فرهنگسراي رازي با حضور سخنوران و مداحان حسيني، مراسم عزاداري برپا مي‌شود. همچنين به علت تقارن ايام اسارت اهل بيت(ع) با شب يلدا، برنامه «يلداي كاروان» با حضور گسترده مردم در تالار بزرگ كشور، برگزار مي‌شود و در آن از تلفيق المان‌هاي يلدا و عاشورا، نظير حافظ‌خواني، شعرخواني، پرده‌خواني، سخنوري و مداحي، براي گراميداشت اين ايام استفاده خواهد شد.

وي در پايان اظهار داشت: برنامه‌هاي موضوعي، تعزيه، سخنراني، مسابقات كتابخواني و ... بسياري نيز علاوه بر اين برنامه‌ها، در مديريت‌هاي فرهنگي هنري مناطق 22گانه سازمان و در سطح فرهنگسراها و خانه‌هاي فرهنگ به اجرا درخواهد آمد.

نظر شما