جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۱۷
کد خبر: ۲۸۰۹۶
|
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۵
سخنان رييس مجلس در نطق پيش از دستور:
رييس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه نتيجه تمام مجاهدت‌هاي گذشته را بايد در تحقق تئوري ساماندهي الگوي اسلامي ـ ايراني به ظهور رساند، تاكيد كرد: بايد تلفيقي از معنويت، عدالت و پيشرفت را در يک نظام تعريف نمود تا به عنوان هنر راهبردي و راهگشاي چشم‌انداز درآيد.

به گزارش «شهر»‌ به نقل از خانه ملت در جلسه علني روز سه شنبه 16 آذر "علي لاريجاني" در نطق پيش از دستور خود با تسليت شهادت امام حسين (ع) اظهار داشت: سلام و درود خداوند بر سيدالشهدا که عزت و شهادت را براي بشريت معنا کرد، سلام بر آن ولي بر حق خدا که با حماسه خونين کربلا سير بشريت را تغيير داد و تاريخ بشري سخني به اين رافعت در خود جاي نداده است که «مرگ را جزء خوشبختي نمي بينم و زندگي با ستمکاران را جزء ملامت و خستگي نمي دانم».

 

وي عزت و سربلندي انقلاب اسلامي از پرتو حماسه حسيني دانست و گفت: خون حسين (ع) غيرت ديني و شور انقلابي را در جوانان زنده نمود.

  

16 آذر شور انقلابي را در جوانان زنده كرد

 

رئيس مجلس شوراي اسلامي با بيان اين که 16 آذر شور انقلابي را در جوانان زنده نمود افزود: 16 آذر يادآور حماسه سرخ مبارزه دانشجويي کشور ماست که در شرايط ديکتاتوري وابسته شاه عزت ديني و غيرت ملي را مايه حرکت خويش قرار داد و در مقابل خفقان مسلط بر جامعه در پي کودتاي آمريکايي 28 مرداد براي آزادي و آزادگي جنبشي نو آغاز نمود.

 

لاريجاني تصريح کرد: هر چند اين حرکت از آغاز خونين زاده شد و تا پيروزي انقلاب اسلامي حرکت دانشجويي با داغ و درفش ديکتاتوري شاه عجين بود اما در طول اين سالها چه در حرکت 16 آذر 1332 و چه در 15 خرداد 1342 و چه در حماسه آفريني هاي عليه انقلاب فرمايشي سفيد سال 1349 پايداري حرکت دانشجويي بر چند رکن استوار بود.

 

رئيس مجلس ادامه داد: اول موضع گيري قاطع دانشجويان در مقابل ديکتاتوري شاه که وجه غالب و گسترده اين حرکت بود. دوم موضع روشن ضدآمريکايي و ضدصهيونيستي حرکتهاي دانشجويي که در تمامي اقدامات آنان ظهور و بروز داشت.

 

لاريجاني به مسابقات فوتبال آسيايي در فروردين ماه سال 49 در تهران اشاره کرد و گفت: در اين سال تظاهرات گسترده دانشجويي صحنه مسابقه ايران و رژيم اشغالگر را به شعارهاي ضدصهيونيستي بدل کرد و تظاهرات را به ميدان امجديه و حومه آن کشاند.

 

رئيس قوه مقننه يادآور شد: ساواک در گزارش خود مي نويسد شعارهاي دانشجويي اين گونه بود «نابود باد اسرائيل»، «مسابقه با اسراييل ننگ براي ملت»، «اسرائيل محکوم است» يا در هنگام ورود نيکسون رئيس جمهور وقت آمريکا با همه تمهيدات ساواک و دستگيري هاي وسيع، دانشجويان صداي ضدآمريکايي جنبش را به صحنه خيابان هاي محل عبور نيکسون کشاندند.

 

 

 

ارزش جنبش دانشجويي كمتر از دفاع مقدس نيست

 

علي لاريجاني در ادامه نطق پيش از دستور خود سومين رکن پايداري حرکت دانشجويي را دغدغه فرهنگي و ديني و همراهي با روحانيت عنوان کرد و اظهار داشت: هر چند در اين ميان جريان هايي به انحراف کشيده شدند اما متن حرکت دانشجويي، اين اصالت را در خود حفظ کرد به طوري که در سال 48 که مبارزه از هنرسراي عالي نارمک و دانشگاه شيراز اوج گرفت دانشجويان دانشگاه شيراز به سياست ترويج آزادي هاي جنسي و اشاعه فحشا و فساد به مبارزه برخاستند و اعلاميه افشاگرانه اي صادر نمودند که در قسمتي از آن آمده است دانشگاه را که بايد محيطي پاک و مرکز روشنفکري باشد به وسيله عناصر کثيف و برنامه شوم خود به محيطي فاسد و ناسالم سوق مي دهند، برآنند که با عناوين مختلف مانند انتخاب دختر شايسته، عناصر فاسد و شناخته شده اي را الگوي دانشجويان سازند و درست در همين شرايط روشنفکران و روحانيون بيدار دل را به جرم طرفداري از حق و شرافت در چنگال ساواک اسير مي سازند.

 

رئيس قوه مقننه ادامه داد: يا در صحنه باز گذاشتن بوفه دانشگاه در ماه مبارک رمضان، اساتيد و دانشجويان آن را به صحنه محاکمه رژيم بدل نمودند که محور آن حفظ شعائر ديني بود.

 

لاريجاني تصريح کرد: هر چند انحراف منافقين از مسير روحانيت و اسلام و برخي اشتباهات مرحوم شريعتي نسبت به نهاد روحانيت به ارتباط جنبش دانشجويي با روحانيت صدماتي وارد نمود اما به دليل اصالت راه دانشجويي و حضور شخصيت هاي مبارز روحاني که عمدتا در صدر انقلاب اسلامي و حزب جمهوري اسلامي به شهادت رسيدند اين ارتباط به صيانت و تحرک اصيل جنبش دانشجويي کمک شاياني نمود.

 

رئيس مجلس شوراي اسلامي به نقش بارز و برجسته شهيد آيت الله مطهري و حضرت آيت الله خامنه اي (دامه برکاته) در ايجاد ارتباط بين دانشجويان و روشنفکران با روحانيت اشاره کرد و گفت: واقعيت آن است که آنچه جريان دانشجويي را با همه فراز و فرودهاي سالهاي قبل و بعد از انقلاب حفظ نمود، شور و حماسه حسيني و آن شعار تحول برانگيز اباعبدالله (سلام الله عليه) بود.

 

وي با تاکيد بر اين که اين صراط حماسي و مقدس، شور و بصيرت زندگي عزتمندانه را در حرکت دانشجويي پايدار نمود، خاطرنشان ساخت: اگرچه راه آنان نيز شبيه حماسه حسيني خونين شد اما به قول شهيد مطهري «امام حسين (ع) خونين شدن اين صحنه را مي خواست و بلکه خودش آن را رنگ آميزي مي کرد».

 

رئيس مجلس شوراي اسلامي چهارمين رکن پايداري و اعتلابخشي حرکت دانشجويي را پيوند حرکت دانشجويي با امام خميني (قدس السره) دانست و اظهار داشت: اين پيوند هم عامل اعتلابخشي اين حرکت و هم صيانت کننده راه آنان و هم پيوند دهنده جنبش دانشجويي با توده هاي مردم.

 

نماينده قم تصريح کرد: اين 4 عامل باعث شد که جنبش دانشجويي پس از انقلاب نيز در صحنه مبارزه با آمريکا که نماد آن تسخير لانه جاسوسي بود در دفاع از انقلاب که نماد آن حضور دانشجويان در جنگ بود و مبارزه با ناراستي ها در داخل کشور که يکي از مظاهر آن در دفع فتنه و توطئه هاي سال گذشته بود، از سر آگاهي و بصيرت در صحنه حاضر و وظيفه ديني خود را محقق ساخت.

 

 

 

حرکت دانشجويي حامل کوله باري از تجربيات انقلابي

 

رئيس قوه مقننه حرکت دانشجويي را حامل کوله باري از تجربيات ذي قيمت انقلابي دانست و تاکيد کرد: اين جنبش مي‌تواند در تئوري‌سازي حرکت آينده انقلاب موثر واقع شود و مطمئنا ارزش آن کمتر از دفاع مقدس نيست و نمونه آن در مباحث اخير رهبر معظم انقلاب در تدوين الگوي توسعه اسلامي ايراني بيان گرديد که امر بسيار پراهميتي است.

 

لاريجاني با بيان اين که نتيجه تمام مجاهدت‌هاي گذشته را بايد در تحقق تئوري ساماندهي الگوي اسلامي ـ ايراني به ظهور رساند، اظهار داشت: بايد تلفيقي از معنويت، عدالت و پيشرفت را در يک نظام تعريف نمود تا به عنوان هنر راهبردي و راهگشاي چشم‌انداز درآيد.

 

رئيس مجلس خاطرنشان ساخت: مناسب است مرکز پژوهش‌هاي مجلس و کميسيون‌هاي تخصصي مجلس با دعوت از صاحب نظران در اين حرکت ملي همت نمايند.

نظر شما