جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۳۰
کد خبر: ۲۸۵۰۱
|
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۸۹ - ۱۷:۰۸
دكتر سيد محمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در مراسم رونمايي تازه‌ترين اثر محمود فرشچيان با عنوان «پرچمدار حق» كه ساعاتي پيش در موزه استاد فرشچيان مجموعه فرهنگي سعدآباد برگزار شد، دليل توجه همگان به آثار اين هنرمند را رنگ و بوي الهي آن دانست.

به گزارش خبرنگار شهر، حسيني در اين مراسم اظهار داشت: همين كه در ايام سوگواري و عزاي آقا ابا عبدالله‌الحسين(ع) هستيم، مناسبت بسيار مناسبي است كه اين كار انجام شود و شايد اين مراسم براي اين است كه ما بيشتر از خود ايشان، به تابلو و آثار ايشان توجه كنيم و اميدواريم كه اين اثر نيز همچون ديگر آثار ايشان مورد توجه همگان قرار گيرد.


وي ادامه داد: با توجه به اخلاص و معنويتي كه در خلق اين آثار وجود دارد قطعا چنين خواهد بود. كارهاي استاد رنگ و صبغه الهي به خود گرفته است. هيچ رنگي پايدارتر و ماندگارتر از رنگ الهي و خدايي نيست. آثار ايشان چه مستقيم و چه غير مستقيم به آموزه‌هاي ديني و به ارزش‌هاي متعالي ارتباط پيدا مي‌كند. مثل نيايش روح، يا پنجمين روز خلقت، يا آن‌چه كه درباره انبياي الهي كار كرده‌اند، از حضرت ابراهيم(س) و امتحان‌ها و آزمون‌هايي كه آن حضرت داشت تا داستان حضرت يعقوب و پيراهن حضرت يوسف و ماجراهايي كه همه به زيبايي در تابلوهاي استاد تجلي پيدا كرده است.


حسيني افزود: همچنين داستان حضرت يونس و ماجراهاي مربوط به حضرت موسي و ديگر داستان‌هاي مهمي كه در قرآن هم اشاراتي به آن‌ها شده، استاد با دقت و با وقت‌گذاري بسيار به آن‌ها پرداخته است. ما معمولا يك نگاه سطحي به اين آثار مي‌اندازيم ولي بسيار روي آن‌ها كار و دقت شده است.


وزير ارشاد همچنين گفت: درباره عشق و ارادت استاد فرشچيان به ائمه عصمت و طهارت هم شكي نيست و از تابلويي كه ايشان درباره غدير خم دارند و آ» چه درباره كوثر هست و همين‌طور تابلوي معروف عصر عاشورا و يا ضامن آهو كه مورد توجه همگان قرار گرفته است، كاملا مشخص است.


وي تاكيد كرد: همه اين آثار هم بعد از مدتي به آستان قدس رضوي اهدا مي‌شود. درحالي‌كه خيلي‌ها مشتري اين آثار در سراسر دنيا هستند و علاقمندند كه اين آثار در معتبرترين موزه‌هاي دنيا قرار گيرد. اما به خاطر آن عشقي كه استاد به كشور خود و آستان قدس رضوي دارد، همه اين‌ها در ايران نگهداري مي‌شود و سرمايه‌هاي كشور هستند و از گذشته نيز هر جا ما به ايراني بودنمان افتخار مي‌كنيم، با ياد و نام بزرگان فرهنگ و ادب و هنر همچون حافظ و ديگران است. آن‌ها نيز اگر آثارشان ماندگار است به اين دليل است كه با فطرت آدمي سازگاري دارد و با آن‌چه كه خداوند خواسته همراهي و همراهي دارد.


حسيني سپس گفت: اين تابلو نيز درباره حضرت عباس(ع) پرچمدار حق است. شما بهتر مي‌دانيد كه پرچمدار در آن زمان و در جنگ‌هاي رودررو، شجاع‌ترين، وفادارترين و مقاوم‌ترين فرد بود. كسي كه بايد تا آخرين نفس و آخرين قطره خون پرچم را با صلابت نگهدارد و اين چيزي نيست كه بتوان به هر كسي سپرد و چه كسي بهتر و نزديكتر به حسين(ع) از حضرت ابوالفضل(ع).


وي افزود: امام سجاد(ع) كه به مصلحت در بستر بيماري بودند و پس از آن حضرت عباس بودند و آن رشادتي كه ايشان به خرج داد و ويژگي‌هاي ارزنده‌اي كه دارد باعث مي‌شود اين روزها همه ما از آن‌ها ياد مي‌كنيم و هنرمندان ما هم به گونه‌اي در اين زمينه سهيم و شريك هستند و از ابتدا هم اين‌گونه بوده است.


حسيني در اين مراسم از اين‌كه تازه‌ترين اثر فرشچيان در موزه آثار اين استاد رونمايي مي‌شود ابراز خرسندي كرد و گفت: اميدوارم با تندرستي و سلامتي اين استاد ارجمند شاهد آثار بي‌نظير بيشتري از اين استاد باشيم. از همه رسانه‌ها به‌ويژه رسانه ملي تشكر مي‌كنم كه به اين موضوع پرداختند و آن را بازتاب دادند و همه برنامه‌هاي فرهنگي و هنري اعتنا و توجه خاصي دارند.



وي ادامه داد: امشب نيز برنامه‌اي داريم براي تجليل از عوامل سريال مختارنامه كه اثري ماندگار است و بايد عزيزاني كه در اين زمينه كار مي‌كنند، مورد توجه قرار كيرند و به گونه‌اي نباشد كه اگر گاهي نقدي يا اشكالي در گوشه‌اي وجود دارد، كل كار را زير سوال ببرند. بايد كارهايي درباره تئاتر و تعزيه و فيلم و سريال انجام شود و بعد به تدريج اين آثار كامل‌تر مي‌شوند و هرچه جلوتر مي‌رويم اين آثار نه تنها براي ايرانيان كه براي غير ايرانيان نيز جذاب‌تر و مورد توجه‌تر است.



در ادامه اين مراسم شاه‌آبادي معاون هنري وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز اظهار داشت: جا دارد كه يك بار ديگر به استاد فرشچيان عرض سلام كنيم و به ايشان خسته نباشيد بگوييم. منتظر آثار بعدي و خلاقيت‌هاي جديد استاد هستيم كما اين‌كه در جريان مجموعه فعاليت‌هاي اين استاد، ساخت و توليد و طراحي اثر بزرگ استاد را در دارالحجه آستان قدس رضوي خواهيم داشت.


وي گفت: اميدواريم كه استاد فرشچيان همان‌طور كه همه آثارشان را تقديم به ساحت مقدس آقا علي‌بن‌موسي‌الرضا(ع) كرده‌اند، در كارهاي بزرگي كه هم‌اكنون نيز در دست دارند، همچنان موفق و پيروز باشند. خوشحاليم كه چنين سرمايه‌هاي انديشمند و چهره‌هاي مخلص و دوست‌داشتني را در جامعه هنري كشورمانم داريم. اميدوارم كه جامعه هنري ايران همچنان بتواند به چنين مفاخري وافتخار كند و چنين افتخاراتي را هر روز بيش از گذشته در درون خود پرورش دهد.



شاه‌آبادي در انتها گفت: استاد كارهاي بزرگي را در حوزه طراحي و نقاشي و گرافيك انجام داده‌اند و در اين حوزه آثار زيباي ايشان در مجموعه آستان قدس رضوي و همچنين ساخت ضريح آقا ابا عبدالله الحسين (ع) به همت و تلاش ايشان در حال انجام است و آن‌چه كه در توسعه آستان مقدس رضوي ايشان در حال حاضر اهتمام مي‌كنند، همه اين ها براي كشور ما افتخار است و اميدوارم آثار جديد ايشان را در حرم حضرت ثامن‌الحجج هم شاهد باشيم.



در اين مراسم همچنين مقيمي مدير مجموعه فرهنگي سعدآباد سخنان كوتاهي را درباره آثار فرشچيان ايراد كرد. در انتهاي مراسم تابلوي «پرچمدار حق» توسط حسني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي رونمايي و پرده‌برداري شد.


مراسم رونمايي تازه‌ترين اثر محمود فرشچيان با عنوان «پرجمدار حق» ظهر روز يكشنبه 21 آذرماه در موزه استاد فرشچيان مجموعه فرهنگي سعدآباد برگزاري شد.

نظر شما