شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۱۱
کد خبر: ۲۸۷۹۱
|
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۲
رئيس سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي:
دكتر بهرام محمديان گفت: در صورت عدم وجود استانداردهاي لازم در كتاب‌هاي آموزشي و يا كمك آموزشي، مانع حضور آن‌ها در مدارس مي‌شويم و يقينا آن‌ها را جزو كتاب‌‌هاي غيرمفيد معرفي مي‌كنيم.

به گزارش شهر، معاون وزير آموزش و پرورش و رئيس سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي در گفت‌وگو با ستاد خبري هشتمين جشنواره كتاب‌هاي آموزشي رشد با اشاره به مصوبه سامان‌دهي كتاب‌هاي آموزشي گفت: اعتقاد من اين است كه هدف‌گذاري‌هاي صورت گرفته براي معرفي كتاب‌هاي خوب تاكنون كفايت مي‌كرده است، اما بنا بر ضرورت باب ديگري را هم پيش روي خود گشوديم؛ با اين مفهوم كه اگر كتابي استانداردهاي لازم را نداشته باشد، مانع حضور آن‌ها در فضاهاي آموزشي شويم.

 

وي ادامه داد: از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي هم انتظار مي‌رود كه نسبت به اين موضوع حساسيت بيشتري نشان دهد و در چاپ و نشر كتاب‌هاي آموزشي و كمك آموزشي استانداردهاي لازم را رعايت كند. البته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در كميته‌هاي انتخاب آثار مناسب براي تجهيز كتابخانه‌ها از نظرات كارشناسي صاحبنظران آموزشي هم استفاده مي‌كند، ولي به نظر مي‌رسد كه اين موضوع بايد حالت رسمي‌تر به خود بگيرد.

 

محمديان در پاسخ به اين سوال كه چرا آموزش و پرورش خود اقدام به صدور مجوز پيش از چاپ براي اين دسته از كتاب‌ها نمي‌كند، گفت: اين اختياري است كه از سوي نهادهاي ذيربط به ارشاد محول شده است، اما اگر زماني دستگاه‌هاي سياست‌گذار بالادستي مانند شوراي عالي انقلاب فرهنگي ضرورت بدانند كه وزارت آموزش و پرورش نسبت به كتاب‌هاي آموزشي و كمك آموزشي بايد دست به صدور مجوز پيش از چاپ بزند، ساز و كار متناسب با آن را فراهم مي‌كنيم تا بتوانيم اين ماموريت را انجام دهيم.

 

معاون وزير آموزش و پرورش و رئيس سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي در ادامه به استانداردهايي كه مورد نظر شوراي عالي آموزش و پرورش در مصوبه ساماندهي كتاب‌هاي آموزشي است، اشاره كرد و گفت: اين مصوبه از دل جشنواره كتاب‌هاي آموزشي رشد بيرون آمده است، بنابراين استانداردها همان‌هايي است كه در جشنواره مورد استفاده داوران است. داوران ما طي چند دوره برگزاري جشنواره معيارهايي را تصويب كردند كه در داوري جشنواره به عنوان قانون اعلام شده است و مي‌تواند استانداردهاي اين مصوبه باشد.

نظر شما