جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۲۴
کد خبر: ۲۹۴۰۰
|
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۸۹ - ۱۱:۲۲
وزير آموزش و پرورش گفت: سخت‌ترين نوع تحقيق و پژوهش به دليل پيچيدگي در مورد انسان است كه آموزش و پرورش با چنين ساختاري روبرو است.

حميدرضا حاجي‌بابايي در بزرگداشت روز ملي پژوهش با اشاره به اين نكته كه پژوهش مبناي تحول در آموزش و پرورش است اظهار داشت: وزارت آموزش و پرورش به دليل نوع فعاليتي كه دارد ذاتا يك نهاد پژوهش‌گر است و پژوهشگر كاربردي آن مغز متفكر اين وزارتخانه است.

وي با بيان اين که  پژوهشگاه آموزش و پرورش از چنان آمادگي برخوردار باشد كه حتي به وزير برنامه بدهد اعلام كرد: هدف از تاسيس اين پژوهشگاه اين است كه روي 950 عنوان كتاب درسي كار پژوهشي انجام دهد.

وزير آموزش و پرورش با يادآوري اين نكته كه بزرگترين مشكل آموزش و پرورش در دهه‌هاي گذشته پراكندگي‌ كارها بوده است گفت: اميدوارم با ايجاد پژوهشگاه زواياي مختلف كار در آموزش و پرورش مديريت پيدا كند و از نظم و ساختار لازم برخوردار شوند.

حاجي بابايي با تاكيد بر اين نكته كه مجري اجرايي بايد سوار ماشيني بشود كه پژوهشگران آن را ساخته‌اند گفت: تفكري بايد اجرا شود كه پژوهشگران سال‌هاي روي آن كار تحقيقاتي كرده و به عمل رسانده اند.

وي با تاكيد بر اين نكته كه كار معلم هم شغل است ،هم تحقيق و مطالعه - رشد گفت: تعليم و تربيت بدون پژوهش امكان‌پذير نيست و اساس خلقت انسان نيز در تفكر، تدبر و بينش نهاده شده است.

حاجي‌بابايي با اشاره به اينكه در پيام وحي و قرآن انسان به تفكر و نوع‌آوري خوانده شده است اعلام كرد: تفكر شروع از يك نقطه و رسيدن به يك نقطه براي هدف معين است.

تفكر يك مسير است كه اگر درست انجام شود نتيجه‌اش رسيدن به توحيد است.

وي ادامه داد: بدترين تفكر اين است كه فكر كنيم معلم كارمند است زيرا كار معلم ريشه در تدريس دانشگاه دارد. معلم گرچه يك نام است اما چه در مقطع ابتدايي و چه در سطح دانشگاه يك معلم است.

وزير آموزش و پرورش با تصريح بر اين نكته كه در آموزش و پرورش نوع پژوهش بايد كاربردي باشد توضيح داد: اساس تعليم و تربيت در قرآن است ما كار ترجمه‌اي نمي‌خواهيم با شيوه‌ها و تجارب ديگران استفاده مي‌كنيم. اما مباني فكري تعليم و تربيت ما از قرآن است.

وي خاطرنشان ساخت: من بارها گفته‌ام تعدادي كارشناس انتخاب شوند و آموزش و پرورش كشورهاي موفق را بررسي كنند تا به نتايج علمي و اساسي در اين زمينه دست‌يابيم.

حاجي‌بابايي در خاتمه يادآور شد: آموزش و پرورش بايد در مسيري گام بردارد كه تمام رفتار، گفتار و كردارش براساس پژوهش انجام شود.

نظر شما