حميدرضا حاجيبابايي در بزرگداشت روز ملي پژوهش با اشاره به اين نكته كه پژوهش مبناي تحول در آموزش و پرورش است اظهار داشت: وزارت آموزش و پرورش به دليل نوع فعاليتي كه دارد ذاتا يك نهاد پژوهشگر است و پژوهشگر كاربردي آن مغز متفكر اين وزارتخانه است.
وي با بيان اين که پژوهشگاه آموزش و پرورش از چنان آمادگي برخوردار باشد كه حتي به وزير برنامه بدهد اعلام كرد: هدف از تاسيس اين پژوهشگاه اين است كه روي 950 عنوان كتاب درسي كار پژوهشي انجام دهد.
وزير آموزش و پرورش با يادآوري اين نكته كه بزرگترين مشكل آموزش و پرورش در دهههاي گذشته پراكندگي كارها بوده است گفت: اميدوارم با ايجاد پژوهشگاه زواياي مختلف كار در آموزش و پرورش مديريت پيدا كند و از نظم و ساختار لازم برخوردار شوند.
حاجي بابايي با تاكيد بر اين نكته كه مجري اجرايي بايد سوار ماشيني بشود كه پژوهشگران آن را ساختهاند گفت: تفكري بايد اجرا شود كه پژوهشگران سالهاي روي آن كار تحقيقاتي كرده و به عمل رسانده اند.
وي با تاكيد بر اين نكته كه كار معلم هم شغل است ،هم تحقيق و مطالعه - رشد گفت: تعليم و تربيت بدون پژوهش امكانپذير نيست و اساس خلقت انسان نيز در تفكر، تدبر و بينش نهاده شده است.
حاجيبابايي با اشاره به اينكه در پيام وحي و قرآن انسان به تفكر و نوعآوري خوانده شده است اعلام كرد: تفكر شروع از يك نقطه و رسيدن به يك نقطه براي هدف معين است.
تفكر يك مسير است كه اگر درست انجام شود نتيجهاش رسيدن به توحيد است.
وي ادامه داد: بدترين تفكر اين است كه فكر كنيم معلم كارمند است زيرا كار معلم ريشه در تدريس دانشگاه دارد. معلم گرچه يك نام است اما چه در مقطع ابتدايي و چه در سطح دانشگاه يك معلم است.
وزير آموزش و پرورش با تصريح بر اين نكته كه در آموزش و پرورش نوع پژوهش بايد كاربردي باشد توضيح داد: اساس تعليم و تربيت در قرآن است ما كار ترجمهاي نميخواهيم با شيوهها و تجارب ديگران استفاده ميكنيم. اما مباني فكري تعليم و تربيت ما از قرآن است.
وي خاطرنشان ساخت: من بارها گفتهام تعدادي كارشناس انتخاب شوند و آموزش و پرورش كشورهاي موفق را بررسي كنند تا به نتايج علمي و اساسي در اين زمينه دستيابيم.
حاجيبابايي در خاتمه يادآور شد: آموزش و پرورش بايد در مسيري گام بردارد كه تمام رفتار، گفتار و كردارش براساس پژوهش انجام شود.