جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۱۸
کد خبر: ۲۹۵۱۶
|
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۸۹ - ۱۳:۵۳
تاثير هدفمندسازي يارانه‌ها و پيامد آن بر نظام آموزشي؛
وزير آموزش و پرروش اعلام كرد: "با توجه به اجراي طرح هدفمندسازي يارانه ها پرداخت فيش‌هاي برق و آب و... باتشكيل ستادي در دولت از محل خاص پرداخت مي شود" كه با توجه به قانون اين منبع سرانه دانش آموزي است.

به گزارش خبرنگار شهر، حميدرضا حاجي‌بابايي در حاشيه مراسم نمادين نواختن زنگ پژوهش در جمع خبرنگاران درخصوص تاثير هدفمندي يارانه ها بر هزينه هاي مدارس و شهريه ها اظهار داشت: «هيچ‌گونه افزايش هزينه‌اي در بخش مدارس نخواهيم داشت.»

وي از تشكيل ستادي در دولت براي انجام كمك‌هاي لازم به مدارس در راستاي هدفمندسازي يارانه‌ها خبر داد و افزود: پرداخت فيش‌هاي آب، برق و گاز در هيچ مدرسه‌اي نبايد با مشكل مواجه شود.

حاجي‌بابايي همچنين با اشاره به اين نكته كه در هفته جاري يك نوبت ديگر از سرانه مدارس به ميزان 22 ميليارد تومان به حساب آنها واريز خواهد شد و فيش آب، برق و گاز هيچ مدرسه‌اي نبايد روي دستشان باقي مانده باشد تاكيد كرد: تمام ادارات آموزش و پرورش بايد براساس شرايط جديد كار كنند تا هيچ مدرسه‌اي دچار مشكل نشود.

اين در حالي است که بر خلاف اظهار نظر وزير آموزش و پرورش با استناد به مقاله «بررسي قانون هدفمند سازي يارانه ها بر نظام آموزش و پرورش» که توسط دفتر برنامه و بودجه اين وزارتخانه تهيه شده است با اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها، مدارس كشور و در راس آن آموزش و پرورش شاهد افزايش هزينه‌هاي فصل دوم، پنجم و ششم اعتبارات هزينه‌اي آموزشي و پرورشي خواهند بود كه شامل هزينه‌هاي فعاليت مأموريت داخلي، هزينه‌هاي سوخت، آب، برق، گاز، هزينه خدمات قراردادي، هزينه‌هاي خريد مواد و لوازم مصرف شدني، ‌هزينه‌هاي سرانه غذايي دانش‌آموزان شبانه‌روزي،‌ هزينه‌هاي مربوط به سرويس اياب و ذهاب دانش‌آموزان است.

از سوي ديگر با توجه به اينكه هزينه‌هاي سوخت آب، برق، گاز مدارس و حتي تغييرات جزئي از محل هزينه‌هاي سرانه واحدهاي آموزشي (سرانه دانش‌آموزي) پرداخت مي‌شود و اين سرانه‌ها نيز بسيار ناچيز است لذا تقويت هزينه سرانه دانش‌آموزي براي جبران افزايش هزينه‌هاي حامل‌هاي انرژي يك ضرورت اجتناب‌ناپذير است.


 لازم به ذكر است كه اين اثرات بر مدارس دولتي و غير دولتي يكسان خواهد بود و بنابر آنچه كه در قانون ذكر شده است افزايش هزينه‌هاي اين بخش بايد از سهم 20 درصد وجوه حاصل مندرج در ماده (11) قانون هدفمند سازي يارانه‌ها تأمين شود.

ميزان سرانه دانش آموزي چقدر است؟


سال تحصيلي جديد با حدود 5 / 1 ميليون نفر كاهش با 12 ميليون دانش آموز آغاز شد در حاليكه سرانه دانش آموزي براي هر دانش آموز 15 هزار تومان اعلام شده است.


براساس اين گزارش اگرچه در سال تحصيلي جديد بودجه آموزش و پرورش 30 درصد رشد داشته است اما سرانه دانش آموزي از 18 هزارتومان به 15 هزار تومان كاهش يافته است. براساس اخبار منتشر شده از ابتداي سال 75 ميليارد تومان سرانه به حساب مدارس واريز شده كه براساس گفته وزير 22 ميليارد نيز اين هفته به حساب آموزش و پرورش ريخته شده است. به گفته حاجي بابايي "متوسط سهم سرانه هر مدرسه در سال جاري بالاي دو ميليون تومان خواهد بود كه به نظر مي رسد فصل كمبود اعتبارات مدارس با اين بودجه به پايان خواهد رسيد"، اما بررسي سرانه دانش آموزي سال قبل نشان مي دهد كه وضع مدارس امسال چندان خوشايند نيست و سرانه با افت 3 هزار توماني روبه روست.

ابراهيم سحرخيز، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، مي گويد: اين سرانه در مقاطع تحصيلي مختلف متفاوت است كه در مقطع متوسطه بيش از 15 هزار تومان و در دوره ابتدايي كمتر از 15 هزار تومان اختصاص مي يابد كه در برخي از استان ها از بودجه سال گذشته سرانه به حساب مدارس واريز شده است. اين سخنان در حالي بيان مي شود كه به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت، در بهمن ماه سال گذشته، رحيم ممبيني، معاون بودجه معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهوري در توضيح لايحه بودجه سال 89، تاكيد كرد: سرانه مدارس كشور در بودجه سال آينده (89) از 14 هزار تومان به 25 هزار تومان افزايش مي يابد. افزون بر اين، وزارت آموزش و پرورش نيز در اسفند سال گذشته سرانه دانش آموزي در سال 88 را 18 هزار تومان خوانده بود كه براساس وعده آن زمان اين وزارتخانه در سال جاري بايد به 25 هزار تومان افزايش مي يافت. از آن مهم تر اين كه، زكريا يازرلو، رئيس سازمان آموزش و پرورش شهر تهران، سرانه دانش آموزان را در سال 88، حدود 28 هزار تومان و در سال 87، 18 هزار و 100 تومان به ازاي هر دانش آموز اعلام كرد، در حالي كه رسانه ها از سرانه 4000 توماني دانش آموزان در سال 87 خبر داده بودند. شنيدن اين آمارهاي متناقض از زبان مسوولان اجرايي كشور، گيج كننده است. اگر سرانه دانش آموزي سال گذشته در كشور 18 هزار تومان و در تهران 28 هزار تومان بوده، چگونه مي توانيم به سرانه 15 هزار توماني امسال كه وزير و روساي آموزش كشور به آن مباهات مي كنند، اطمينان كنيم.

از سوي ديگر براساس اخبار موجود، كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس در گزارشي اعلام مي كند كه سرانه دانش آموزي در سال 89 و براساس لايحه بودجه امسال به 25 هزار تومان افزايش خواهد يافت و اين بودجه راهكار مناسبي براي رفع مشكل مديران مدارس براي تامين هزينه هاي آب، برق، تلفن و... است. در اين باره علي كريمي فيروزجاني تاكيد مي كند: بودجه وزارت آموزش و پرورش در سال 89 با 30 درصد رشد از 8836 ميليارد تومان به 11 هزار و 421 ميليارد تومان افزايش مي يابد. چنين وضعيتي نشان مي دهد كه از يكسو بودجه آموزش و پرورش رشد داشته ولي سرانه مدارس كاهش يافته است. اگر سخنان مسوولان را در سال گذشته ملاك بدانيم، آموزش و پرورش با افت سرانه روبه روست و اگر وعده نظام آموزش را در سال جاري صحيح تلقي كنيم، پس آمارهاي اميدواركننده سال گذشته چگونه توجيه مي شود؟

با توجه به موارد پيش گفته و تدابير اتخاذ شده از سوي دولت براي كاهش فشار بر وزارت آموزش و پرورش در امر قانون هدفمند سازي يارانه و با عنايت به اينكه هزينه سوخت، آب، برق و ... در مدارس كشور با اجرايي شدن اين قانون افزايش چشمگيري مي يابد در حاليكه تنها منبع در نظر گرفته شده از سوي دولت براي اين امر از محل سرانه دانش آموزي مدارس است اين سوال مطرح مي شود كه سرنوشت طرح‌هاي دانش آموزي و پيامدهاي آن بر نظام آموزش و پرورش با كمبود اعتبار در اين بخش چه خواهد شد؟

نظر شما