جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۰۶
کد خبر: ۲۹۹۷۲
|
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۸۹ - ۱۴:۳۰
ابراهيم زاهدي‌مطلق جايزه ادبي شهيد غني‌پور را يکي از معدود جوايز اثرگذار در سطح کشور دانست که توانسته است چراغ ادبيات را در کشور روشن نگاه دارد.

به گزارش شهر، ابراهيم زاهدي مطلق -نويسنده و روزنامه‌نگار به ستاد خبري دهمين دوره جشنواره شهيد غني‌پور گفت: در وضعيت فعلي که تنها خاصيت برخي جوايز ايجاد اشتغال براي مسئولان آن است، جايزه شهيد غني‌پور چراغ ادبيات متعهد را در جامعه روشن نگاه مي‌دارد.

 

وي با بيان اينکه من با برگزاري بسياري از جوايز ادبي در کشور موافق نيستم، عنوان کرد: متاسفانه غالب جشنواره‌ها و جوايز ما به لحاظ تشکيلات اداري و نيز برخي مسائل جانبي ديگر فاقد اثرگذاري لازم هستند و در اين وضعيت برپايي جشنواره خوبي نظير جايزه شهيد غني‌پور ثمرات خوبي بر جا مي‌گذارد.

 

وي با موفق ارزيابي کردن رمان و داستان‌هاي کوتاه ايراني يادآور شد: کساني که معتقدند ما تاکنون رمان جدي و درخور اعتنايي توليد نکرده‌ايم، ناآگاهي خود را نشان مي‌دهند.

 

به اعتقاد اين روزنامه‌نگار مشکل اساسي داستان‌نويسي ما از گذشته تا به امروز اين بوده است که نويسندگاني پا به عرصه مي‌گذارند که به دليل ناآشنايي و ضعف مطالعات نظري نمي‌توانند داستان خوبي را بر اساس يک طرح منسجم پيش ببرند.

 

وي اضافه کرد: همان طور که علاقه‌مندان به يک رشته ورزشي مشخص مدام به دنبال اخذ اخبار و اطلاعات جديد از طريق روزنامه‌ها و نشريات مختلف هستند، نويسنده هم بايد جست‌وجوگر باشد و بتواند با کاوش و دقت نظر آنچه را که از چشم عموم مردم پنهان مانده است، ببيند و آن را براي مردم بازگو کند.

 

وي با تاکيد بر اهميت تقويت بنيان‌هاي تئوريک و نظري نويسندگان يادآور شد: متاسفانه ما نه تنها از وجود منتقدان خبره و کارآمد بي‌بهره و يا دست کم، کم‌بهره هستيم؛ بلکه بسياري از نويسندگان ما هم از پايه نظري قابل اتکايي برخوردار نيستند و چيزي در چنته ندارند و طبيعي است که در اين موقعيت آثار خوب کمي توليد مي‌شود.

 

وي از جايزه شهيد غني‌پور به عنوان يکي از معدود جوايز تاثيرگذار و کارآمد در سطح کشور ياد کرد و متذکر شد: در وضعيتي که آثار ادبي مطلوب و با کيفيت بالا کمتر توليد مي‌شوند، جايزه شهيد غني‌پور با شناسايي و معرفي اين آثار به جامعه، کارکرد مثبت و قابل دفاعي داشته است.

نظر شما