جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۴۲
کد خبر: ۳۰۶۷۰
|
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۸۹ - ۱۲:۱۶
در رقابت هوايي با روسيه و آمريکا انجام شد
اولين نمونه‌ي جنگنده‌ي رادارگريز چيني امروز اولين پرواز آزمايشي خود را انجام داد تا نشان‌دهنده‌ي پيشرفت خيره‌کننده‌ي چين در رسيدن به مرزهاي فن‌آوري روز نظامي باشد.

به گزارش سرويس بين‌الملل «شهر»، اين جنگنده‌ي رادارگريز که با عنوان J-20 معرفي شده‌است، پرواز آزمايشي 15 دقيقه‌اي امروز خود را بر فراز پايگاه هوايي «چندگو» در جنوب غربي چين با موفقيت پشت سر گذاشت، اين پايگاه همان جايي است که عکس‌هاي اين جنگنده‌ي چيني در حال آزمايش حرکت سريع بر روي باند هفته‌ي گذشته، منتشر شده بودند.


در عکس‌هاي جديد منتشر شده اين جنگنده در حال پرواز و بر روي زمين در محاصره‌ي تعدادي از افراد لباس شخصي و نظامي ديده مي‌شود. همچنين يک نمونه از جنگنده‌ي J-10 که نسل پيشين هواپيماهاي نظامي توسعه داده‌شده توسط چين است نيز به عنوان هواپيماي اسکورت پشت اين جنگنده حرکت مي‌کند.


اين پرواز آزمايشي در دومين روز از سفر وزير دفاع آمريکا، رابرت گيتس به چين صورت مي‌گيرد. در حالي که منابع نظامي چين معمولا بسيار در زمينه‌ي پيشرفت‌هاي نظامي خود سري عمل مي‌کنند، در اين زمينه هيچ تلاشي از سوي دولت چين براي حذف کردن عکس‌هاي جنگنده‌ي J-20 از سايت‌هاي غير رسمي منتشر کننده‌ي اين عکس‌ها و پنهان کردن خبر اين پرواز صورت نگرفته‌است.


به نظر مي‌رسد زمانبندي انتشار اين عکس‌ها و اخبار و عدم تمايل مقامات رسمي چين به حذف خبرهاي اين پيشرفت در جهت پاسخ دادن به درخواست‌هاي قدرت‌هاي غربي بر شفافيت بيشتر در زمينه‌ي پيشرفت‌هاي نظامي و اهداف آينده‌ي نظامي چين باشد.


گرچه احتمالا چندين سال به اضافه شدن رسمي و توليد انبوه اين هواپيما در نيروي هوايي چين باقي مانده‌است، ليکن اين هواپيما مي‌تواند به عنوان رقيب بالقوه‌ي جنگنده‌ي F-22 راپتور آمريکايي محسوب شود که در حال حاضر تنها جنگنده‌ي رادارگريز عملياتي جهان است. ايالات متحده قصد دارد فن‌آوري رادار گريزي را در مدل آينده‌ي f-35 نيز به کار ببرد، در حالي که جنگنده‌ي رادارگريز مدل T-50 سوخوي روسيه نيز که سال گذشته اولين پرواز آزمايش خود را انجام داد تا چهار سال ديگر وارد خدمت در ارتش روسيه مي‌شود.


در حالي‌که خبر انتشار عکس‌ها و آزمايش اين هواپيما در روزنامه‌هاي رسمي چين نيز انعکاس يافت با اين حال هنوز مقامات دولتي و نظامي چين هيچ واکنش رسمي‌اي در اين زمينه نشان نداده‌اند و موضع‌گيري رسمي‌اي صورت نگرفته است.


(منبع به اسوشيتدپرس)


خبر مرتبط:

اولين عکس‌ها از جنگنده‌ي رادارگريزچيني منتشر شد

نظر شما