جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۱۳
کد خبر: ۳۰۸۵۱
|
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۸۹ - ۱۴:۰۲
وزير بهداشت افزايش سرانه سلامت را يکي از مهم‌ترين برنامه‌هاي آينده نظام سلامت عنوان کرد و گفت: مساله کاهش پرداخت مستقيم از جيب مردم، کشور را به سوي عدالت محوري در سلامت سوق مي‌دهد و اين امر مهم ميسر نمي‌شود مگر اين که شرکت ها و موسسات بيمه از نظام سلامت حمايت جدي کنند.

به گزارش شهر، دکتر مرضيه وحيد دستجردي وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي، در گردهمايي بزرگ دست اندرکاران سلامت کشور در سالن اجلاس سران، با بيان اين مطلب که به فرموده رهبر معظم انقلاب، در حوزه نظام سلامت بايد کاري کنيم که بيماران به جز رنج بيماري درد و رنج ديگري نداشته باشند گفت: توجه به کيفيت خدمات ارائه شده به مردم در مراکز درماني بسيار مهم است. مسائل فني مربوط به نظام سلامت بايد پيگري شود و در اين راه به کمک مجلس و کميسون هاي تخصصي آن از جمله کميسيون بهداشت و درمان و کميسيون آموزش و تحقيقات نيازمنديم.

وي که سخنانش را با تسليت به بازماندگان حادثه سقوط هواپيما در اروميه و تشکر از دانشگاه علوم پزشکي اين شهر براي امدادرساني کامل به مجروحان اين حادثه آغاز کرد، افزود: امروز در کنار نقشه جامع علمي کشور وزارت بهداشت به دنبال تدوين و طراحي نقشه عالي سلامت کشور است که اين دو نقشه بسياري از سياست هاي نظام سلامت را محقق خواهد کرد.



*بيماري هاي قلبي و عروقي تهديد براي آينده نظام سلامت

وي توجه به مسائل روز در کنار مسائل کلان آينده را در برنامه ريزي هاي مديران بخش سلامت ضروري دانست و گفت: در کنار توجه به بيماري هاي غيرواگير مثل بيماري‌هاي قلبي و عروقي به عنوان معضلات آينده نظام سلامت کشور، مرگ و مير مادران و نوزادان، مالاريا، سالک و ايدز به عنوان معضلات امروز، براي ما مساله هستند و بايد براي مهار آن ها برنامه ريزي کنيم.

*52 شاخص موثر بر سلامت تهيه شده است

وي با اشاره به حضور رييس جمهور يا معاون اول هيات دولت، پنج معاون رييس جمهور و هشت وزير در شوراي عالي سلامت کشور، اين شورا را محمل خوبي براي طرح و بررسي و ارائه راهکارها براي مسائل موجود نظام سلامت کشور اعلام کرد و افزود: در جلسه اخير اين شورا 52 شاخص از شاخصه‌ها و عوامل اجتماعي موثر بر نظام سلامت به کمک مرکز آمار ايران تهيه شده و دستگاه هاي مختلف موظف به ارائه راهکارهاي اجرايي خود براي تامين اين شاخصه‌ها ظرف امسال هستند.


وي بيماري هاي غيرواگير را معضل آينده جامعه و نظام سلامت کشور اعلام کرد و گفت: طبق مصوبات شوراي عالي سلامت، معاونت توسعه نيروي انساني رياست جمهوري موظف به برنامه ريزي براي آموزش حين خدمت کارکنان به خصوص در مورد بيماري هاي قلبي و عروقي، و با هدف ارائه ورزش همگاني، سازمان تربيت بندي نيز موظف به ارائه استانداردهاي لازم در اين زمينه شده است.

وي وظايف وزارتخانه هاي آموزش و پرورش و کشور را بر طبق اين مصوبات، توسعه ورزش همگاني در مدارس و ورزش هاي پياده روي و دوچرخه سواري در شهرها براي تامين سلامت بيشتر مردم دانست و گفت: در مقوله مواد غذايي نيز تمام توليدکنندگان اين مواد موظف به ساماندهي موادغذايي با ميزان نمک و شکر لازم هستند و وزارت صنايع هنگام صدور مجوز براي واحدهاي توليدي بايد اين نکات را مدنظر قرار دهد.

*بيماري مالاريا تا 3 سال آينده حذف شود

دکتر دستجردي در بخش ديگري از سخنانش حذف بيماري هاي وبا، مالاريا و سالک را ديگر مصوبات شوراي عالي سلامت ذکر کرد و افزود: طبق مصوبات اين شورا بيماري مالاريا ظرف مدت سه سال بايد از کشور حذف شود. هرچند هم اکنون نيز توانسته ايم ميزان موارد جديد مالاريا در کرمان را به صفر رسانده و در استان هاي سيستان و بلوچستان و هرمزگان نيز اين بيماري را به ترتيب به ميزان 70 و 50 درصد کاهش دهيم.

وزير بهداشت ادامه داد: شوراي عالي سلامت همچنين وزارتخانه هاي نيرو و مسکن را براي گسترش بهداشت در جامعه موظف کرد در زمينه توسعه ساخت مسکن و برق کشي به روستاهايي که فاقد اين امکانات هستند تلاش کنند.

*کاهش بيماري سالک در 18 استان

وي با اشاره به وجود بيماري سالک در 18 استان کشور اظهار داشت: کارگروه مهار سالک در اين استان ها با همکاري استانداري هاي و دانشگاه هاي علوم پزشکي کشور تشکيل شده و توانسته ايم ميزان ابتلا به اين بيماري را از 30 هزار مورد در سال 86 به 17 هزار مورد در سال جاري برسانيم.

وي گزارش 18 مورد مشاهده بيماري وبا در سال جاري را در مقايسه با 40 سال اخير بي نظير دانست و گفت: طبق گزارش ها 11 مورد از اين تعداد ايراني بوده اند که با تماس با اتباع پاکستاني به وبا دچار شده بودند.


دکتر دستجردي با مقايسه آمار ابتلا به ايدز از سال 84 به اين سو، بيان داشت: سال 84 ميزان ابتلا به ايدز در کشور 2 هزار و 307 مورد گزارش شد که اين ميزان در سال 88 به هزار و 352 مورد و امسال به 570 مورد رسيد.

*افزيش سرانه سلامت مهمترين برنامه نظام سلامت

وي افزايش سرانه سلامت را يکي از مهم ترين برنامه‌هاي آينده نظام سلامت عنوان کرد و گفت: مساله کاهش پرداخت مستقيم از جيب مردم، کشور را به سوي عدالت محوري در سلامت سوق خواهد داد و اين امر مهم ميسر نمي شود مگر اين که شرکت ها و موسسات بيمه از نظام سلامت حمايت جدي کنند.

وزير بهداشت اختصاص بخش زيادي از سهم ذخاير اجراي قانون هدفمندي يارانه ها به نظام سلامت را نشان دهنده توجه دولت و مجلس به اين بخش دانست و گفت: توجه به مساله اصلاح الگوي مصرف که توصيه هميشگي رهبر معظم انقلاب به مديران و دست اندرکاران اجرايي کشور است در کنار دريافت اين سهم بسياري از مشکلات حوزه نظام سلامت را در زمينه تامين اعتبارات و کسري بودجه ها برطرف خواهد کرد.

دکتر دستجردي اصلاح ساختار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي را دستاورد مهم و بزرگ ديگري دانست که از اواخر سال 88 آغاز شد و افزود: استفاده از تجهيزات پيشرفته با نگاه عدالت محور، دستيابي به داروهاي با فناوري بالا، سطح بندي خدمات و تامين عادلانه شبکه بهداشت و درمان، تکميل و اصلاح شبکه بهداشت کشور در شهرها و روستاها تا بالاترين سطح، يعني داشتن شبکه هاي بهداشتي تخصصي و اتصال آن به پزشک خانواده و نظام ارجاع برنامه هاي مهم ديگر وزارت بهداشت در حوزه نظام سلامت است.

*اجراي طرح پزشک خانواده نيازمند اعتبار و نيروي انساني است

وي به انعقاد تفاهمنامه بين وزارتخانه هاي بهداشت، درمان و آموزش پزشکي و رفاه و تامين اجتماعي براي اجراي طرح پزشک خانواده اشاره کرد و افزود: با امضاي اين تفاهمنامه طرح پزشک خانواده در 17 شهر 20 تا 50 هزار نفري در سه استان خوزستان، کهکيلويه و بويراحمد و سيستان و بلوچستان آغاز شده، ولي اجراي دقيق و همه جانبه اين طرح در تمام کشور نيازمند اعتبارات و نيروي انساني کافي است که اميدواريم با پشتيباني دولت و ساير دستگاه ها اجرايي شود.

دکتر وحيد دستجردي رعايت شرافت و کرامت انساني در حوزه نظام سلامت را بسيار مهم دانست و گفت: در اين ارتباط منشور حقوق بيمار به همه دانشگاه هاي علوم پزشکي ابلاغ شده و مفاد اين منشور براي جلب هر چه بيشتر رضايت مردم بايد عملي شود.

*کميته تعيين تکليف بيماران اورژانسي در بيمارستانها تشکيل مي‌شود

وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي به مراجعه سالانه 30 ميليون نفر از مردم به اورژانس‌ها اشاره و تاکيد کرد: طرح ساماندهي اورژانس ها با الزام مراکز درماني به حضور مداوم پزشک مقيم متخصص در اورژانس اجرايي شده است.

وي افرود: با توجه به کمبود پزشک متخصص طب اروژانس، تمامي اورژانس ها طبق اين طرح موظف هستند درصورت در اختيار نداشتن متخصص طب اورژانس يک متخصص جراحي عمومي يا متخصص داخلي را به عنوان پزشک متخصص مقيم در اورژانس ها هميشه در کنار بيماران اورژانسي قرار دهند و اين اقدام در درجه بندي و امتيازدهي به اين مراکز توسط معاونت درماني وزارت بهداشت تاثير دارد.

وي ادامه داد: علاوه بر اين کميته تعيين تکليف بيماران اورژانسي زير نظر رييس بيمارستان و متخصص مقيم اورژانس براي رسيدگي سريع تر و بهتر به وضعيت بيماران و جلب رضايت مردم در هر بيمارستان تشکيل خواهد شد.


*سال 93 نياز کشور به تخت‌هاي بيمارستاني مرتفع مي‌شود

توسعه زيرساخت هاي بهداشتي و درماني کشور بخش ديگري از سخنان وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي در گردهمايي بزرگ دست اندرکاران نظام سلامت کشور در سالن اجلاس سران بود، وي در اين خصوص گفت: طي 5/5 سال گذشته اين زيرساخت ها توسعه چشمگيري يافته است. افزودن 12 هزار تخت جديد بيمارستاني در اين سال ها بخشي از اين توسعه را تشکيل مي دهد.

وي در ادامه ابراز داشت: 32 هزار تخت بيمارستاني نيز در دست ساخت است که 9 هزار و 400 تخت آن تا پايان امسال به بهره برداري خواهد رسيد. 10 هزار تخت ديگر نيز در دست مطالعه براي ساخت است و تا سال 93 نياز کشور به تخت هاي بيمارستاني مرتفع خواهد شد.

*سرعت رشد علم پزشکي در ايران 11 برابر کشورهاي ديگر است

وي برگزاري آزمون استخدام 23 هزار پرستار را در آينده نزديک مورد اشاره قرار داد و گفت: در بخش تامين نيروي انساني کافي نيازمند اعتبارات لازم هستيم و استخدام اين پرستاران را به عنوان يک دستاورد مهم، کمک مهمي در جهت تامين نيروي گروه زحمت کش پرستاري کشور در مراکز درماني مي دانيم.

دکتر دستجردي با اعلام اين که بخش پزشکي تنها با دريافت سالانه 3/7 درصد از کل بودجه پژوهشي کشور 30 درصد از توليدات پژوهشي را انجام مي دهد، بيان داشت: در واقع بايد گفت با اين حجم از توليدات علمي و پژوهشي، بخش پزشکي کشور اعتبارات پژوهشي را رشد مضاعف داده است.

وي سرعت رشد علم پزشکي در ايران را 11 برابر کشورهاي ديگر دنيا اعلام کرد و گفت: اين آمار را معتبرترين نشريات علمي دنيا اعلام کرده اند و بعد از ما کشور ترکيه با سرعت 5/5 برابر قرار دارد.


توليد 9 قلم دارو با فناوري هاي نوين و صرفه جويي 250 ميليارد توماني کشور در آينده نزديک با توليد 12 قلم داروي جديد ديگر، بخش ديگري از سخنان دکتر مرضيه وحيد دستجردي در گردهمايي بزرگ دست اندرکاران نظام سلامت کشور بود.

وي در اين زمينه گفت: هم اکنون ايران در بين 12 کشور بزرگ دنيا در زمينه بيوتکنولوژي قرار دارد و در آسيا به همراه ژاپن، کره جنوبي، چين و هند در زمره تنها کشورهايي هستيم که از اين توان علمي برخوردارند و به زودي با برنامه ريز هاي انجام شده قادر خواهيم بود يکي از اين چهار کشور آسيايي را نيز پشت سر بگذاريم.

وي با اشاره به اين که ظرف سه سال آينده تمام تجهيزات پزشکي مورد نياز خود را در کشور توليد خواهيم کرد، اظهار داشت: برنامه ريزي هاي تامين اين تجهيزات با همکاري 5 دانشگاه صنعتي کشور در حال انجام است.


وزير بهداشت تکميل پالايشگاه عظيم خون با تکميل فازهاي 2 و 3 آن را در برنامه ريزي هاي آينده نظام سلامت، مورد اشاره قرار داد و گفت: در زمينه تاسيس بانک خوني بند ناف هم اکنون نيز در منطقه پيشتاز هستيم.

وي تدوين نقشه توسعه آموزش پزشکي بر اساس نقشه آمايش سرزميني را از جمله برنامه هاي در دست اقدام معاونت آموزش وزارت بهداشت اعلام کرد و افزود: در زمينه پذيرش دانشجو در معاونت آموزشي وزارتخانه در مقاطع دکتري، کارشناسي ارشد و دستياري تخصصي از سال 84 تاکنون به ترتيب شاهد افزايش پذيرش 500 درصدي، 350 درصدي و 250 درصدي بوده ايم.

دکتر دستجردي در خاتمه سخنانش گفت: به سهم خود براي اين همه تحول در نظام سلامت کشور از همه دست اندرکاران نظام سلامت قدرداني کرده، و براي ادامه اين راه پرافتخار نيز دست ياري به سوي همه شما دراز مي کنم./

نظر شما