شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۱۰
کد خبر: ۳۰۸۵۴
|
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۸۹ - ۱۴:۱۹
امير باني‌مسعود از تاليف کتابي پژوهشي درباره معماري خانه‌هاي مسکوني دهه‌هاي 40 و 50 ايران خبر داد.

اين هنرمند معمار در گفت‌وگو با خبرنگار شهر درباره اين کتاب گفت: متاسفانه در اين زمينه اطلاعات بسيار اندکي وجود دارد و بسياري از پلان‌هاي اين خانه‌ةا موجود نيستند؛ از اين‌رو احتمالا براي تاليف آن زمان زيادي صرف خواهد شد.

وي توضيح داد: دهه‌هاي 40 و 50 در ايران دوره درخشاني است که در آن معماران مدرن ايراني به طراحي و ساخت خانه‌‌هاي مسکوني روي آوردند و در اين دوره با اين‌که معماري اين خانه‌ها کاملا مدرن است ولي رنگ و بويي کاملا ايراني دارد.

اين مولف افزود: در اين خانه‌ها عموما از آجر ايراني استفاده شده، فضاها کاملا ايراني هستند و عناصري چون محرميت که براي ايرانيان بسيار حائزاهميت بوده نيز در آن‌ها به‌خوبي رعايت شده است.

باني‌مسعود اظهار داشت: متاسفانه بسياري از اين ساختمان‌ها در حال خراب شدن هستند. من تاکنون توانسته‌ام اطلاعات حدود 300 خانه مسکوني مربوط به آن دوران را پيدا کرده و اين ساختمان‌ها را بازسازي کنم و تا جايي که امکان داشته براي ساختمان‌هايي که هيچ پلاني از آن‌ها باقي نمانده پلان ترسيم کنم.

وي گفت: از اين 300 خانه‌اي که پلان‌ها و اطلاعات آن‌ها احيا شده است، 200 خانه از بين رفته‌اند و تنها از روي عکس هاي قديمي و پيدا کردن معماران آن‌ها توانسته‌ام پلاني از آن‌ها بيايم و يا ترسيم کنم.

اين معمار تصريح کرد: اين ساختمان‌هاي زيبا به دليل ساخت‌وسازهاي اخير ايران از بين رفته‌اند و به جاي بسياري از آن‌ها آپارتمان‌هاي بلندمرتبه ساخته شده است.

باني‌مسعود گفت: تا اين‌جا درباره اين 300 خانه اطلاعات کاملي دارم و حتي با معماران آن‌ها نيز مصاحبه کرده‌ام و قصد دارم در اين کتاب سندسازي کنم. به احتمال زياد اين کتاب را به‌صورت دوجلدي تدوين مي‌کنم تا در يک جلد آن فقط خانه‌ها و اطلاعات آن‌ها معرفي و ثبت شود و کاملا اسنادي باشد تا بتوان از آن به عنوان يک مرجع استفاده کرد.

وي اظهار داشت: پيش‌بيني مي‌کنم کار اين کتاب دو سال به طول انجامد و اميدوارم با تمام تحقيقاتي که براي ان صورت مي‌گيرد، بتواند مرجعي مطمئن در اين زمينه باشد.

از امير باني‌مسعود تاکنون کتاب‌هايي چون «پست مدرنيته و معماري: بررسي جريان‌هاي فکري و معماري غرب»، «تاريخ معماري غرب: از عهد باستان تا مکتب شيکاگو» و «معماري معاصر ايران: در تکاپوي بين سنت و مدرنيته» منتشر شده‌اند.

وي همچنين کتاب «ياغ‌هاي تاريخي تبريز» را نيز در دست چاپ دارد که به‌زودي توسط مرکز پژوهش‌هاي فرهنگي منتشر خواهد شد.

نظر شما