جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۰۱
کد خبر: ۳۰۹۸۷
|
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۸۹ - ۱۱:۲۳
محمدکاظم مزيناني گفت: شادابي و اعتلاي فرهنگي، دستاورد عمده هر جشنواره ادبي اثرگذار است و خوشبختانه جايزه شهيد غني‌پور نيز در اين راستا حرکت مي‌کند.

به گزارش شهر، مزيناني –نويسنده- به ستاد خبري دهمين جشنواره شهيد حبيب غني‌پور گفت: برگزاري 9 دوره جايزه شهيد غني‌پور بيانگر اين است که اين جشنواره برخلاف اغلب جشنواره‌هاي ادبي در ايران توانسته است تا حد زيادي از مسايل و مشکلات حاشيه‌اي فاصله بگيرد و به هدف غايي و مطلوب جشنواره‌هاي ادبي نزديک شود.


نويسنده رمان «شاه بي شين» دستاورد عمده هر جشنواره ادبي اثرگذاري را شادابي و اعتلاي فرهنگي ذکر کرد و افزود: يک فرهنگ اگر از پويايي لازم برخوردار باشد مي‌تواند به نويسندگان و به خصوص نسل جديد انگيزه و اميد خلق اثر بدهد و خوشبختانه جايزه غني‌پور در اين راستا گام بر مي‌دارد.


مزيناني با تاکيد بر ضرورت برگزاري جشنواره‌هاي ادبي هدفمند در کشور عنوان کرد: من با شيوه برگزاري و اهداف جايزه شهيد غني‌پور بيگانه نيستم و مي‌توانم شهادت بدهم که داوري‌هاي اين جايزه تاکنون بسيار خوب و دقيق بوده است.


وي با اشاره به ضعف نقد ادبي در ايران يادآور شد: من و بسياري دوستان نويسنده ديگر همواره از لزوم وجود نقدهاي کارشناسي و آکادميک در جامعه سخن گفته‌ايم، چرا که اگر آثار برگزيده مورد نقد قرار نگيرند، به جامعه نفوذ نمي‌کنند.


وي با انتقاد از برخي کپي‌کاري‌ها و تکرار مکررات غربي‌ها در آثار ادبي موجود، تصريح کرد: متاسفانه بسياري از نويسندگان و منتقدان، بي‌ هيچ آمادگي لازم و صرفا با تکيه بر ترجمه‌هاي ناقص موجود، به نقد آثار مي‌پردازند و همين کار را دشوارتر مي‌کند.

وي همچنين يادآور شد: در وضعيت فعلي بسياري از جشنواره‌ها و کنگره‌هاي ما به جاي توجه داشتن به نقش حساس و تاريخي خود، به سوي ايجاد تشکيلات يک نهاد اداري پيش مي‌روند و طبعا چنين جشنواره‌اي نمي‌تواند اثرگذاري مطلوبي داشته باشد.


وي در پايان ابراز اميدواري کرد که جشنواره شهيد غني‌پور بتواند الگوي مناسبي از يک جايزه ادبي مطلوب به دست دهد.

نظر شما