جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۵۸
کد خبر: ۳۱۰۲۳
|
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۸۹ - ۱۳:۳۱
وزير بهداشت گفت: 5 داروي جديد بيوتكنولوژي در دهه فجر سال جاري وارد بازار دارويي كشور مي‌شود.

به گزارش "شهر" به نقل از وزارت بهداشت، دكتر مرضيه وحيددستجردي در اين باره اظهار كرد: هم اكنون در حال برنامه‌ريزي براي توليد 12 دارو با تكنولوژي بالا هستيم كه تعدادي از اين داروها، دهه فجر به بهره‌برداري خواهد رسيد كه با ورود اين داروها به بازار حدود 250 ميليون دلار ارزبري كاهش خواهد يافت.

 

وي افزود: وقتي اين داروها در كشور توليد مي‌شود حدود 40 تا 50 درصد كاهش هزينه آنها را داريم و از جيب مردم كمتر پول خرج مي‌شود.

 

وحيددستجردي ادامه داد: اين داروها اكنون در مرحله كارآزمايي باليني قرار دارند تا عارضه‌اي نداشته و از تاثيرگذاري قابل توجهي برخوردار باشند و پس از تائيد معاونت غذا و دارو به بازار مي‌آيند.

 

وي تصريح كرد: با برنامه‌ريزي كه با شبكه بيوتكنولوژي كشور داشتيم و همچنين با جلسات متعددي كه در اين زمينه در وزارت بهداشت برگزار شد، قرار است طي سه سال آينده، 30 داروي ديگر را نيز توليد شود.

 

وزير بهداشت خاطرنشان كرد: در جهان 123 داروي بيوتكنولوژي و در ايران هم اكنون 12 داروي بيوتكنولوژي توليد مي‌شود و اميدواريم بتوانيم ظرف چند سال آينده به رده‌هاي سوم چهارم دنيا برسيم و بتوانيم 2 درصد از محصولات بيوتكنولوژيك دنيا را به خودمان اختصاص دهيم.

 

وي با اشاره به اين كه در زمينه نانوتكنولوژي در منطقه مقام اول را داريم، گفت: هدف ما اين است تا اين رده اولي خود در منطقه را حفظ كنيم و در عين حال در آسيا هم پيشرفت كنيم و اميد است در چند سال آينده در زمينه توليد داروهايي با فناوري نانو در آسيا به رده چهارم برسيم.

نظر شما