جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۲۲
کد خبر: ۳۱۲۱۸
|
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۸۹ - ۱۵:۲۸
در حاليكه حدود 2 ماه از تصويب قانون پذيرش دانشجوي پولي در دانشگا‌ه‌‌ها مي‌گذرد اين موضوع هنوز يكي از مسائل و مباحث مطرح در محافل علمي و دانشگاهي است

به گزارش خبرنگار "شهر" مجلس شوراي اسلامي صبح روز 11 آبان ماه سال جاري پس از 4 ساعت بررسي ماده پرچالش و جنجالي 24 لايحه برنامه پنجم توسعه که از سوي دولت به کميسيون تلفيق پيشنهاد شده بود را به تصويب رساند.


اين ماده و چند بند آن بر ايجاد شعب پولي دانشگاه هاي دولتي در داخل و خارج از کشور و هم چنين پذيرش بدون آزمون دانشجوي پولي مازاد بر ظرفيت دانشگاه هاي روزانه و دولتي نظر دارد گرچه ماده 24 در هنگام بررسي و تصويب کميسيون تلفيق نيز با واکنش روبه رو بود و از آن به عنوان خصوصي سازي دانشگاه هاي دولتي نام برده مي شد. اما با تمام فراز و فرود ها اين ماده در صحن علني مجلس به تصويب رسيد تا راهي براي ورود بدون آزمون داوطلبان به دانشگاه هاي دولتي و معتبر در کشور باشد که البته پرداخت شهريه مجوز ورود به اين دانشگاه هاست در حالي که تاکنون تنها راه ورود به اين دانشگاه ها احراز رتبه هاي تک رقمي توسط داوطلبان در کنکور سراسري بود.


دانشجوي پولي به چه دانشجويي گفته مي‌شود؟

موضوع دانشجوي پولي موضوع ماده 24 قانون برنامه پنجم توسعه است كه شوراي نگهبان پذيرش آن بدون وجود ضابطه را مغاير با قانون اساسي دانسته بود. به همين دليل، نمايندگان براي رفع ايراد اين شورا تصويب كردند نحوه پذيرش دانشجو در مقاطع مختلف به پيشنهاد هيات امناي دانشگاه‌ها و تاييد وزارتخانه‌هاي ذي‌ربط باشد و در نتيجه پذيرش دانشجوي پولي تقريبا با شرايطي مانند دوره‌هاي شبانه در دانشگاه‌هاي دولتي و طي برگزاري آزمون سراسري انجام خواهد شد.


همچنين مقرر شد تا در مدرك و محل تحصيل دانشجو قيد شود كه نوع پذيرش وي شهريه‌اي بوده تا با دانشجويي كه از طريق كنكور سراسري و با رقابت فشرده‌تري پذيرفته مي‌شود، تفكيك صورت گيرد.

اين تصميم در حالي گرفته شد كه هنوز بسياري از استادان دانشگاه و تشكل‌هاي دانشجويي اجراي اين طرح را مغاير با قول رئيس‌جمهور مبني بر توسعه عدالت آموزشي و زمينه ساز بروز تبعيض ميان دانشجويان مي‌دانند.


دانشجوي پولي يعني كسب روزي حلال براي دانشگاه‌ها

وزير علوم و تحقيقات در حمايت از پذيرش دانشجوي پولي خطاب به دانشجويان با طرح اين سوال كه از شما مي‌پرسم آيا دانشگاه پولي به طور كلي بد است؟ يا پول كلا بد است؟ گفته بود: پول اگر از مسير درست به دست آورده شود و هزينه شود، رزقي است حلال و بايد خداوند را شكر كرد.

وي با طرح اين سوال كه آيا مصوبه جذب دانشجويان پولي در دانشگاه‌هاي دولتي اين روند را دارد، اضافه كرد: اگر اين مصوبه به بنده ابلاغ شود، حتما بدانيد كه بين فردي كه از مسير رقابت علمي وارد دانشگاه شده با فردي كه از مسير پرداخت پول وارد دانشگاه شده تفاوت قائل خواهم شد.


موضوع دانشجوي پولي موضوع تازه‌اي نيست/10سال است دانشجوي پولي جذب مي‌شود

دكتر روستا آزاد سرپرست دانشگاه صنعتي شريف نيز در گفتگوي اختصاصي با خبرنگار شهر ، با بيان اينكه موضوع دانشجوي پولي مسئله تازه‌اي نيست گفت:حدود 10سالي است كه دانشگاه‌هاي كشور با عنوان دانشجوي نوبت دوم در حال جذب دانشجوي پولي هستند و طي اين زمان حدود 10 تا 20 درصد دانشگاه‌‌ها بنا به مقطع زير بار رفته و دانشجو گرفته‌اند.

وي با اشاره به دليل مطرح شدن موضوع دانشجوي پولي افزود: با توجه به اينكه در حال حاضر دانشجويان نوبت اول و دوم با هم در يك كلاس درس مي‌خوانند، مطرح شدن اين موضوع مي‌‌‌تواند مؤيد خواست جداسازي اين دو از هم باشد.

روستاآزاد در پاسخ به اين سوال كه آيا غناي علمي دانشجويان پولي با دانشجوياني كه از طريق كنكور وارد دانشگاه شده‌اند تفاوت ندارد نيز گفت: طبيعتا اين دو طيف دانشجو از نظر غناي علمي با يكديگر يكسان نيستند ولي توجه به اين موضوع ضرورت دارد كه ما در كشور حدود 120 دانشگاه دولتي داريم و دانشجويي كه به صورت پولي دردانشگاه رتبه 1 پذيرفته مي‌شود از نظر علمي با دانشجويي كه در دانشگاه رتبه 2 قرار دارد و با كنكور وارد دانشگاه شده است برابري مي‌كند.

وي ادامه داد: اين نكته رانيز بايد در نظر بگيريم كه درحال حاضر دانشجويان ما با پرداخت پول به دانشگاه‌هاي خارج كشور مي‌روند و در دانشگاه‌هاي معتبر با امكانات مناسب درس مي‌خوانند.


جزئيات بيشتر از پذيرش دانشجوي پولي

جعفر قادري، عضو كميسيون تلفيق مجلس در اين زمينه معتقد است: همانند دانشگاه‌هاي غيرانتفاعي نام اين دانشگاه‌ها در دفترچه كنكور با نام «دانشگاه بين‌الملل» فلان شهر مشخص مي‌‌شود و ميزان هزينه تحصيل بر‌اساس قيمت تمام شده آموزش محاسبه مي‌شود.

قادري با اشاره به ديگر اصلاح صورت گرفته تصريح كرد: دانشگاه‌ها نمي‌توانند از ظرفيت‌هاي موجود خود براي جذب دانشجو به اين شيوه اقدام كنند و لازمه جذب دانشجو به اين طريق، ايجاد ظرفيت جديد است.

وي در توضيح اين مطلب افزود: براي نمونه اگر دانشگاه شيراز 40 دانشجو دارد، نمي‌تواند آن را به 50 دانشجو افزايش داده و 10 دانشجوي اضافه را در اين دانشگاه جذب كند؛ بلكه اين دانشگاه بايد ظرفيت جديدي خارج از دانشگاه و به نام شعبه بين‌المللي دانشگاه شيراز ايجاد و به جذب دانشجو مبادرت كند.


شهريه دانشگاه‌هاي پولي؛ متوسط شهريه دانشگاه‌هاي غيرانتفاعي و آزاد

نورالله حيدري، عضو كميسيون تلفيق نيز درباره ميزان شهريه اين دانشگاه‌ها و نحوه تعيين آن تصريح كرد: شهريه اين دانشگاه بايد براساس ميزان متوسط شهريه دانشگاه‌هايي باشد كه شهريه مي‌گيرند.


وي با بيان اين‌كه تعيين شهريه اين دانشگاه‌ها برعهده هيات امناي هر دانشگاه است و آنها تشخيص مي‌دهند كه شهريه بايد به چه مقدار باشد، افزود: به هرحال ميزان شهريه بايد كمتر از متوسط شهريه دانشگاه‌هاي غيرانتفاعي و دانشگاه آزاد باشد.


عضو كميسيون آموزش و تحقيقات افزود: البته اين موضوع در مذاكرات ثبت نشده است، اما در تجزيه و تحليل‌هايي كه شد به دليل آن‌كه اين دانشگاه‌ها از امكانات دولت نيز استفاده مي‌كنند بايد از ميانگين شهريه دريافتي دانشگاه‌هاي غيرانتفاعي و آزاد كمتر باشد.

   

جذب دانشجوي پولي به  اقتصاد دانشگاه‌ها كمك مي كند/تمام سرفصل‌ها يكي خواهد بود


دكتر ابوالفضل حسني مدير کل دفتر گسترش آموزش عالي درگفتگوي اختصاصي با خبرنگار شهر افزود: در همه جاي دنيا كمك مالي از طريق جذب دانشجويان با استعداد و توانمند با اخذ شهريه در حال انجام است ولي نكته اينجاست كه افرادي كه از اين طريق پذيرش مي‌شوندشرايط يكساني در كنكور داشته باشند ولي چون ظرفيت دانشگاه‌ها محدود است افرادي كه پس از تكميل ظرفيت از نظر كيفيت بررسي شده باشند مي‌توانند از طريق دانشگاه‌ها جذب شوند و اين به نظام اقتصادي دانشگاه‌ها كمك بسزايي مي كند.


وي در خصوص سرفصل‌هاي تحصيلي دانشجويان پولي با دانشجوياني كه به صورت معمول جذب مي‌شوند نيز گفت:تمام سرفصل‌ها يكي خواهد بودو تغييري در سرفصل ها و درس هاي ارايه شده نخواهيم داشت.


دانشگاه‌ها خودسرانه دانشجوي پولي نگيرند / افزايش آمار داوطلبان ادامه تحصيل به خارج


عضو كميسيون آموزش و تحقيقات در اين مورد تاكيد كرد: هيچ دانشگاهي از ظرفيت موجود براي جذب اين دانشجويان نمي‌توانند استفاده كنند؛ همچنين اجباري براي داوطلبان در انتخاب دانشگاه‌ها وجود ندارد و آنها مي‌توانند هر دانشگاهي را كه مي‌خواهند انتخاب كنند.


حيدري با بيان اين‌كه اگر ما چنين تدابيري نداشته باشيم، چه بخواهيم و چه نخواهيم يك عده از طريق پذيرش كنكور و هر شيوه ديگري وارد دانشگاه نمي‌شوند، افزود: اين افراد يا بايد ترك تحصيل كنند يا بايد در دانشگا‌‌ه‌هاي غيرانتفاعي و آزاد ادامه تحصيل دهند، يا متاسفانه مانند عده‌اي به دليل داشتن تمكن مالي براي ادامه تحصيل به دانشگاه‌هاي خارج از كشور بروند.


وي اضافه كرد: آمارهاي وحشتناكي داريم از كساني كه به دليل داشتن تمكن مالي براي تحصيل به خارج از كشور رفته‌اند. حيدري پيش‌بيني كرد: مشروط به اين‌كه ما هم رشته‌هايي كه اين داوطلبان به دنبالش هستند را ايجاد كنيم، مي‌توانيم‌ بيش از 50 درصد در همين وهله اول از خروج دانشجويان جلوگيري كنيم.

  

مواظب تخلفات جذب دانشجوي پولي باشيد

از سوي ديگر عليرضا سليمي، عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي با بيان اين‌كه نياز است تا اين روند از سوي سازمان بازرسي كل كشور و ساير حوزه‌هاي بازرسي پايش شود، اظهار كرد: علت اين پايش جلوگيري از تخلفات روساي دانشگاه‌هاست، زيرا پذيرش دانشجوي پولي امري در ظاهر خوشايند است و برخي دانشگاه‌ها ممكن است به منظور رفع مشكلات مالي خود اقدام به تخلفاتي در پذيرش دانشجوي پولي كنند.

  

باجذب دانشجوي پولي از خروج سرمايه ‌هاي كشور جلوگيري مي‌شود

دكتر شعباني رئيس دانشگاه شهيد بهشتي در گفتگو با خبرنگار شهر افزود: ما در حوزه آموزش عالي سرمايه سرگردان هنگفتي داريم به طوري كه خانواده‌ها حاضر هستند براي تحصيل فرزندانشان از اولويت‌هاي اوليه زندگي خود بگذرند، كه با تصويب اين طرح در مجلس و اصلاحات آن در شوراي نگهبان به لطف خدا گشايش خوبي هم از لحاظ ايجاد منابع مالي باري دانشگا‌ه‌ها و هم برطرف كردن نياز جامعه اسلامي ايجاد خواهد شد. ضمن اينكه از ديگر ثمرات آن مي‌توان جلوگيري از خروج دانشجويان به خارج را نام برد.

  

با توجه به مراتب پيش گفته و اعلام نظرات موافقان و مخالفان اين طرح، طي مراحل تصويب نهايي اين طرح در شوراي نگهبان، شمارش معكوس براي ابلاغ آيين‌نامه اجرايي آن از سوي دولت آغاز شده است، اما هنوز زمان دقيق پذيرش دانشجوي پولي از طريق آزمون‌هاي سراسري سازمان سنجش مشخص نيست.

نظر شما