جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۳۵
کد خبر: ۳۱۲۲۸
|
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۸۹ - ۱۳:۵۲
نشست خبري سومين جشنواره بين‌المللي کاريکاتور معضلات شهري با حضور مسعود شجاعي طباطبايي، بهرام ارجمندنيا و ابوالفضل محترمي صبح امروز در سالن کنفرانس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار شهر، طباطبايي در ابتداي اين نشست درباره داوري آثار شرکت‌کننده در اين جشنواره توضيح داد: هيئت‌داوران ما متشکل از سه داور ايراني و دو داور خارجي بود و داوران ايراني اين جشنواره ابوالفضل محترمي، فيروزه مظفري و بهرام ارجمندنيا هستند.

وي ادامه داد: داوران خارجي جشنواره نيز «والريو کورتو» از آلمان و «لي‌چوآن ضيا» از چين بودند و يک داور خارجي ديگر که در واقع از ايرانيان مقيم خارج از کشور است و اميدواريم به ايران بازگردند، توکا نيستاني از کانادا بود که هر سه به شکل اينترنتي کارها را قضاوت کردند.

شجاعي گفت: اين سومين دوره اين مسابقه به شکل بين‌المللي بود که برگزار شدو از 22 مردادماه فراخوان اين جشنواره منتشر شد و موضوعات مورد نظر ما در حوزه معضلات شهري بحث‌هاي متعددي چون توسعه بي‌رويه شهرها، آلودگي هوا، معضل ترافيک و موضوعاتي چون تکدي‌گري و کودکان خياباني را دربردارد.


وي اظهار داشت: معضلات شهري موضوعي جامع است که بسياري از کلانشهرهاي دنيا آن‌را تجربه مي‌کنند. از طرفي کاريکاتور نيز زباني ويژه، گويا و قابل فهم است و مي‌توان گفت زباني بين‌المللي است. به همين دليل هنرمندان کاريکاتوريست توانسته‌اند به خوبي با اين موضوع ارتباط برقرار کنند.


دبير اين جشنواره ادامه داد: حضور هنرمندان از 61 کشور جهان مويد اين مسئله بود که اين جشنواره به نتيجه رسيده است. البته تنور مسابقات ما هميشه داغ بوده و سايت ايران کارتون نيز در اين استقبال بي تاثير نبوده است. اين سايت دو سال پياپي است که در نظرسنجي سايت ....به عنوان بهترين سايت تخصصي مرجع کاريکاتور شناخته شده است.

وي اضافه کرد: 1724 اثر در اين جشنواره به دست ما رسيد و در هايت 767 اثر به نمايشگاه راه يافت که بلافاصله آن‌‌ها را به‌صورت آنلاين رو سايت قرارداديم. آثار 164 نفر از هنرمندان ايراني به نمايشگاه راه يافت و بعد از آن ترکيه با 52 هنرمند، اندونزي با 41 هنرمند و برزيل و چين هرکدام با 35 هنرمند بيشترين شرکت‌کننده‌ها را در اين جشنواره داشتند.


شجاعي گفت: داوري در دو مرحله به صورت اينترنتي اتفاق افتاد. ابتدا کارهاي اوليه را براي ارائه در سايت انتخاب کردند و در مرحله دوم از داوران خواستم نفرات برگزيده را انتخاب کنند و داوري نهايي در 22 دي‌ماه انجام شد. جوايز سه نفر برگزيده عبارت است از مبلغ 2000 دولار به اضافه تنديس و لوح تقدير براي نفر اول، مبلغ 1500 دلار به اضافه اتنديس و لوح تقدير براي نفر دوم و مبلغ 1000 دلار به اضافه تنديس و لوح تقدير براي نفر سوم.


وي افزود: 10 نفر نيز براي دريافت لوح تقدير برگزيده شده اند که اسامي همگي در مراسمي که براي اختتاميه جشنواره و اهداي جوايز در فرهنگسراي ارسباران برگزار خواهد شد، معرفي مي‌شوند. حضور هنرمندان ايراني در اين جشنواره چشمگير بود و در ارتباط با کسب جوايز از اين 13 جايزه، 6 جازه از آن هنرمندان ايراني شد.


شجاعي مجددا تاکيد کرد: خوشبختانه وضعيت خوب و رشد چشمگير کاريکاتوريست‌هاي ايراني، شرکت آن‌ها در جشنواره‌ها و مسابقات باعث ارتقاي سطح کمي و کيفي آن‌ها مي‌شود. حضور پرتعداد هنرمندان شهرستاني و هنرمندان خانم نيز در اين جشنواره چشمگير بود و اين امر نشان مي دهد بايد به اين اتفاق توجه ويژه‌اي مبذول داشت و خانهک اريکاتور نيز سعي مي‌کند حمايت‌هايي را که در توان دارد از اين هنرمندان داشته باشد. 


وي  درباره حضور چهره‌هاي بين‌المللي در مراسم اختتاميه اين جشنواره گفت: خوشبختانه جشنواره تجسمي فجر را در پيش داريم و اين جشنواره مهماناني را از خارج از کشور ميزباني مي :ند که از چهره‌‌هاي برجسته کاريکاتور جهان هستند و ما مي خواهيم از اين فرصت استفاده کنيم و موعد برگزاري اختتاميه را با زماني که اين مهمانان براي همايش علمي جشنواره فجر در ايران خواهند بود، هماهنگ کنيم.


در ادامه اين نشست ارجمندنيا درباره مسئله کپي‌کاري در آثار ارسالي به جشنواره توضيح داد: بحث شباهت‌هاي ناگزير در آثار هنرمندان بحث داغي است و چند وقتي است که اين بحث داوري و انتخاب و تشخيص آثار منحصربه‌فرد را دشوار کرده است. متاسفانه برخي از کاريکاتوريست ةا با زيرگي کارهايشان را از ديگري کپي مي‌کنند و در اين اواخر با تعداد بيشتري از اين دست آثار مواجه هستيم.



وي ادامه داد: در اين جشنواره نيز از اين دست آثار وجود داشت و يکي از کارهاي هيئت داوري اين بود که اين کارها را تشخيص دهد.


همچنين شجاعي درباره استفاده از آثار ارسالي گفت: اين کار را قبلا نيز تجربه کرده‌ايم و کاريکاتورهاي برگزيده سال‌هاي پيش به صورت بيلبرد و پوستر و يا در کتاب و لوح فشرده منتشر شده‌اند. براي اين دوره نيز با عنايت مسئولان محترم سازمان فرهنگي هنري شهرداري از اين آثار استفاده خواهد شد.


محترمي، ديگر داور حاضر در اين نشست نيز گفت: موضوعي که بيش از ديگر مسائل در آثار ارسالي ديده مي‌شد، بحث محيط‌زيست و آلودگي هوا بود و به نسبت بعد از آن ترافيک و بعد آلودگي صوتي بود و کمترين آثار به موضوع معلولان و فضاي شهري تعلق داشت.


وي ادامه داد: آثاري که در آن‌ها شباهت‌هاي ناگزير وجود داشت حذف شدند؛ زيرا ما در داوري منتظر يک اتفاق بوديم و کارهايي را که منحصر به فرد نبودند حتي اگر به لحاظ تکنيکي قوي بودند هم حذف کرديم.


در انتها شجاعي شاخصه‌هاي داوري را برشمرد. اين شاخص‌ه‌ها از اين قرار است: بدعت و نوآوري در آثار، پيام‌رساني در ارتباط با موضوع، نوع اجرا و تکنيک کارها و ترکيب‌بندي آثار که در واقع زيرمجموعه‌اي از تکنيک است.


نشست خبري سومين جشنواره بين‌المللي کاريکاتور معضلات شهري با حضور دبير و دوتن از داوران اين جشنواره، صبح امروز سه‌شنبه 28 دي ماه در سالن کنفرانس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران برگزار شد.

نظر شما