يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۲۸
کد خبر: ۳۱۹۱۷
|
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۰:۳۵
وزير بهداشت از رسانه‌هاي تصويري و ديجيتال خواست با تغيير نگرش مردم در زمينه سلامت موجب تغيير رفتار آنان در اين زمينه شوند. به گفته وي رسانه‌ها در كاهش مرگ و ميرهاي ناشي از امراض غم دردهاي زيادي را از دوش خانواده‌ها بر مي‌دارد و در اين زمينه نقش حياتي دارند.

به گزارش شهر،  مرضيه وحيد دستجردي در مراسم اختتاميه نخستين جشنواره و نمايشگاه رسانه‌هاي تصويري و ديجيتال در حوزه سلامت از همه كساني كه در زمينه رسانه‌هاي تصويري و ديجيتال كار مي‌كنند خواست «سلامت» را به منازل و محل كار آحاد مردم جامعه ببرند.

وي گفت:بازديدم از غرفه‌هاي نمايشگاه نشان داد كه كارهاي بسيار جديد و خوبي در زمينه آموزش همگاني سلامت به اقشار مختلف مردم از كودكان تا بزرگسالان انجام شده و جشنواره رسانه‌هاي تصويري و ديجيتال سلامت بايد هر سال از اين توليدات حمايت كرده و پربارتر از سال گذشته برگزار شود.

وي افزود: سلامت مهمترين مسأله همه جوامع است زيرا مسير موفقيت و پيشرفت افراد و جوامع از راه سلامت مي‌گذرد.

وي در ادامه گفت: وقتي مردم براي كسب سلامتي از همه امكانات مادي زندگي خود مي‌گذرند ما به عنوان متوليان اين امر بايد براي ارتقاء آن از هيچ تلاشي فروگذار نكنيم.

وي با اعلام اين كه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با دستگاه عريض و طويلي كه در اختيار دارد فقط 25 درصد مسايل مربوط به سلامتي مردم را مي‌تواند پوشش دهد، اظهار داشت: 75 درصد ديگر اين مسير بايد با همكاري‌هاي بين‌بخشي و برگزاري چنين جشنواره‌هايي محقق شود.

وي ادامه داد: 50 درصد از آن 75 درصد نيز متكي بر عوامل اجتماعي مؤثر بر سلامت هستند كه رسانه‌هاي تصويري و ديجيتال اعم از وب‌سايت‌ها و نرم‌افزارهاي گوناگون در اين عرصه خيلي مي‌توانند كمك حال نظام سلامت كشور بوده و در ارتقاء فرهنگ سلامت جامعه ايفاي نقش كنند.

دكتر دستجردي با اشاره به اين كه طبق قوانين مصوب شوراي عالي سلامت كه متشكل از هشت وزير و پنج معاون رييس جمهور است كليه دستگاه‌هاي كشوري براي اجراي طرح‌هاي خود موظف به ارائه پيوست سلامت هستند، گفت: بخش صنايع بايد تلاش كنند محيط آلوده نشود، بخش كشاورزي با توليدات خود بايد تغذيه را ايمن‌سازي كند محيط زيست موظف به نگهداري از آب و هوا و خاك است.

وزير بهداشت جشنواره و نمايشگاه رسانه‌هاي تصويري و ديجيتال سلامت را گام اول براي آموزش‌هاي همگاني در اين عرصه دانست و بيان كرد: با توجه به مراجعه زياد بيماران به اينترنت و نقش برجسته وب‌سايت‌ها و وبلاگ‌ها و برنامه‌هاي انيميشن در آموزش، مي‌توان بيماري‌ها را در كشور بومي‌سازي كرده و با كمك از شيوه‌هاي نوين ارتباطي آموزش سلامت را از قالب سنتي خارج كنيم و پيام‌هاي جديد به كودكان، نوجوان، جوانان و ساير اقشار مردم بدهيم.

دبير شوراي عالي سلامت در ادامه اظهار داشت: اطلاع‌رساني به موقع توسط رسانه‌ها سال گذشته از توسعه پاندمي آنفلوانزاي خوكي در كشور جلوگيري كرده و از بروز يك بحران عظيم كه به بسياري از كشورها خسارات سنگيني وارد آورد، پيشگيري كرد.

دكتر دستجردي گفت: مردم اگر مصرف نمك خود را روزانه 3 گرم كاهش داده و به مدت نيم ساعت پياده‌روي كنند بيماري‌هاي قلبي و فشارخون كه عامل اصلي سكته‌ها هستند تا 50 درصد كاهش مي‌يابد.

نظر شما