شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۲:۲۰
کد خبر: ۳۲۲۲۴
|
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۰:۴۱
رييس مركز تحقيقات قلب و عروق دانشگاه علوم‌پزشكي شيراز گفت: بر اساس مطالعات صورت گرفته 46 درصد زنان و 44 درصد از مردان داراي اضافه وزن هستند و به همين دليل بايد شيوه زندگي در جامعه اصلاح شود.

به گزارش "شهر" به نقل از وزارت بهداشت، دكتر محمدجواد زيبايي‌نژاد در اين باره افزود: قند، چربي و فشارخون بالا و مصرف سيگار از فاكتورهاي خطرزاي بيماري‌هاي قلبي و عروقي هستند كه بدليل گسترش اين عوامل، آمار مبتلايان به مشكلات قلبي در كشور روبه افزايش است.

 

وي اظهار كرد: از خصوصيات اين فاكتورهاي خطرزا اين است كه سال‌ها بدون علامت مي‌ماند و در بيشتر موارد فردي كه بطور مثال فشارخون بالا دارد از بيماري خود مطلع نمي‌شود.

 

زيبايي‌نژاد گفت: اين فاكتورها در افرادي كه چاق هستند و تحرك كمي دارند شايع تر است،‌ بنابراين تغيير شيوه زندگي براي آنها ضروري است، به طوري كه قند، چربي و فشارخون بالا در صورت مورد توجه قرار نگرفتن از طرف مبتلايان به سكته قلبي ختم مي‌شود.

 

وي افزود: بسياري از مبتلايان به اين فاكتورهاي خطرزا پس از آگاهي از ابتلا به اين موارد در بيشتر اوقات بدليل اين كه اين بيماري‌ها علامت دار نيستند نسبت به درمان آنها كمتر رغبت نشان مي‌دهند.

 

زيبايي‌نژاد گفت: اين مسايل موجب افزايش آمار بيماري‌هاي قلبي و عروقي در كشور شده است.

 

وي اظهار كرد: براساس اين مطالعه 46 درصد از زنان و 44 درصد از مردان داراي اضافه وزن بوده‌اند كه اين نتايج نشان دهنده اين مسأله است كه بايد شيوه زندگي در جامعه ما اصلاح شود.

 

رييس مركز تحقيقات قلب و عروق دانشگاه علوم‌پزشكي شيراز تاكيد كرد: داشتن تحرك بدني، استفاده از تغذيه سالم و دوري از مواد غذايي نامناسب مانند فست فودها و عدم استفاده از سيگار از جمله مواردي هستند كه در كاهش فاكتورهاي خطرزا موثرند.

 

وي با اشاره به فعاليت خانه قلب سالم شيراز در زمينه پيشگيري از بيماري‌هاي قلبي و عروقي، اظهار كرد: در اين مركز علاوه بر غربالگري و شناسايي افراد در معرض خطر بيماريهاي قلبي ،‌ براي نخستين بار در خاورميانه امكاناتي ايجاده شده است كه گروه‌هاي داراي مشكل با آموزش‌هايي از طريق پمفلت و يا چهره به چهره مورد مشاوره قرار مي‌گيرند.

نظر شما