جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۰۴
کد خبر: ۳۲۲۶۱
|
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۳:۱۳
در مراسم افتتاحيه بيست و نهمين جشنواره فيلم فجر مسعود كيميايي، جمشيد هاشم‌پور،‌ پوران درخشنده در كنار شهريار بحراني،مهدي فقيه، جواد رسوليان و بيژن محتشم براي فعاليت‌هايشان در سينماي ايران تقدير شدند.

به گزارش خبرنگار شهر،در بخش تقدير از بزگرداشت‌ها دكتر محمد‌حسيني، جواد شمقدري، مهدي مسعود‌شاهي، داريوش ارجمند به روي صحنه آمدند تا جوايز بخش بزرگداشت جشنواره فيلم فجر را اهدا كنند.


در ادامه كليپي درباره پوران درخشنده به نمايش درآمد. در اين كليپ كه درخشنده به صحبت پرداخته بود و عنوان كرد: تلاش مي‌كنم آن غبار و حساسيتي را كه يك آيينه پيدا كرده از بين ببرم، تا آن آيينه به شفافيتش برسد و انسان به حس معنوي و متعالي خودش نزديك شود.


در ادامه نيز كليپ ديگري از شهريار بحراني كارگردان و تهيه‌كنند سينما پخش شد و نيز آخرين كليپ متعلق به مسعود كيميايي بود كه با پخش كليپي از او كه درباره فعاليت‌هاي سينمايي وي و نگارش رمان جديدش بود حضار را به شور و هيجان آورد و مسعود كيميايي به همراه مهدي مسعود‌شاهي به روي صحنه رفت و تعدادي از حضار به صورت ايستاده اين كارگردان را مورد تشويق قرار دادند.


ابتدا جايزه كيميايي اهدا شد . وي به پشت تريبون رفت و با ياد نعمت حقيقي گفت: او دوست باوفا و چندين ساله من بود. ما بيش از 20 فيلم با هم ساختيم . او دوست باوفا و ديرينه من بود و هميشه به يادش هستم.


اين كارگردان سينما گفت: من 70 سالم است و 52 سال است كه در اين سينما كار مي‌كنم و 30 فيلم ساخته‌ام كه تمامي‌اش در اين سرزمين بوده و هيچ جاي ديگري به جز اينجا نبوده است و هيچ جاي ديگري هم نمي‌توانم باشم.


مسعود كيميايي با اشاره به حكم دادگاهي يك از كارگردان‌هاي سينما ادامه گفت: من با كمال فروتني و كمال تواضع با اين 70 سال سنم از تشكيلات قوه قضائيه مي‌خواهم كه تجديد نظري براي اين كارگردان كنند و تنها خودم با اين 70 سال عمري كه كرده‌ام با كمال فروتني اين را مي‌خواهم. اين تقاضا به هيچ كاغذ و امضاء ديگري  ارتباطي ندارد. او يكي از فيلم‌هايم (حكم) را مونتاژ كرده و اين خواهش را دارم كه يك باره ديگر در مورد او تجديد‌نظر شود.


سپس پوران درخشنده نيز پس از دريافت تقدير‌نامه خود گفت: ما از همه شما نيرو مي‌گيريم و عشق شماست كه ما را سر و پا نگه‌مي‌دارد وقتي 24 سال قبل اولين فيلم سينمايي‌ام را ساختم با خودم عهد كردم كه غير از شما به چيزي نينديشم.


اين كارگردان سينما خطاب به وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: تنها خواسته من از وزير اين است كه براي نمايش فيلم‌ها در سينماي ايران فكري كنند تا فيلم‌هاي فرهنگي و ارزشمند به صورت سانسي در سينماها به نمايش در نيايد اين اتفاق آن چيزي نبود كه من عمرم را برايش بگذارم. امسال جشنواره فيلم‌هاي خوب و زيادي دارد اميدوارم اين فيلم‌ها ديده شود و مشكلي برايشان پيش نيايد و صداي مردم ايران و فرهنگ ايراني را به گوش جهانيان برسانيم با سينمايي كه در خارج از مرزها ديده شود واين توانايي در سينماي ما وجود دارد.


در ادامه شهريار بحراني نيز پس از دريافت لوح تقدير خود گفت: هر زمان ممكن است كه براي كسي بزرگداشتي گرفته شود. خدا را شكر مي‌كنم كه در كار مهم فرهنگي و هنري به نام سينما هستم كه ابعاد و استفاده‌هاي زيادي دارد.


در اين بخش داريوش ارجمند نيز به پشت تريبون رفت و گفت هنرمندان بسيار بزرگي با استاد كيميايي كار كردند كه حقير‌ترين و كوچك‌ترين‌شان من بودم. به من گفتند كه در مورد مسعود كيميايي مطلبي بنويس هر چه فكر كردم به جز خود كيميايي چيزي به ذهنم نيايد و در نتيجه هماني شد كه در آن مطلب نوشتم: در گود مقدس سينماي ايران مسعود كيميايي شير خداست. مي‌داند آبي كه مي‌خورد از كدام لوله است و اگر خداوند خانه و آشيانه‌اي را از پرنده بگيرد تا آخر عمر مجبور به پروازش مي‌كند مي‌داند كه شرف و ناموس مدل ندارد. درود به شرفت مرد.


در بخش بزرگداشت‌هاي جشنواره فيلم فجر با نمايش فيلم كوتاهي درباره بيژن محتشم طراح گريم برپا شد. وي درباره اجراي گريم تئاتر بينوايان و تجربه‌هاي كاريش سخن گفت. سپس فيلم كوتاهي درباره مهدي فقيه بازيگر شناخته شده سينماي ايران به نمايش درآمد.

همچنين فيلم كوتاهي درباره جمشيد هاشم‌پور بازيگر سينماي ايران پخش شد در اين كليپ كه با تشويق حضار همراه بود عليرضا اميني، سعيد سهيلي، علي ژكان، مسعود آب‌پرور، درباره ويژگي‌هاي منحصر به فرد اين بازيگر سخن گفتند.


آخرين كليپ اين بخش مربوط به داوود رسوليان، مسئول جلوه‌هاي ويژه سينما بود كه درباره چگونگي وارد شدنش به سينما و همكاريش در فيلم‌هاي دفاع مقدس سخن گفت.


در بخش ديگري از اين مراسم از دو مؤسسه ويدئو رسانه به عنوان حاميان سينماي ايران با حضور محمدرضا عباسيان، شفيع‌ آقامحمديان و محمد‌علي نجفي تقدير به عمل آمد.


جواد معمار اردستاني مديرعامل تصوير دنياي هنر و علي اسد‌زاده مديرعامل مؤسسه هنرنماي پارسيان جوايز خود را دريافت كردند.


همچنين در بخش اهداي جوايز مواد تبليغي و اطلاع‌رساني جشنواره فيلم فجر احمد ناطقي دبير اين بخش به ارائه گزارش پرداخت و بيانيه هيئت داوران را قرائت كرد.


در اين بخش جايزه سوم بخش آنونس شامل ديپلم افتخار به فيلم «طبقه سوم» تعلق گرفت.


جايزه دوم اين بخش به آرش معيريان شامل ديپلم افتخار براي ساخت آنونس فيلم «به رنگ ارغوان» تعلق گرفت.


در اين بخش جايزه نخست شامل ديپلم افتخار به محسن اميريوسفي كارگردان و سازنده آنونس فيلم «آتشكار» رسيد.

محسن اميريوسفي كارگردان و سازنده آنونس فيلم «آتشكار» پشت تريبون آمد و گفت: من تهيه‌كننده و كارگردان «آتشكار» هستم و از هيئت محترم داوران بابت اين جايزه تشكر مي‌كنم، منتها آتشكار مقداري فيلم طنز و كمدي است و موقعيت خود فيلم نيز براي من به طرز عجيبي كمدي شده است.


وي ادامه داد: ما سه سال نسخه 90 دقيقه‌اي فيلم را به جشنواره فيلم فجر مي‌دهيم و تحويل نمي‌گيرد ولي وقتي نسخه 3 دقيقه‌اي آن را داديم سيمرغ بلورين دادن من از همين جا از همه تشكر مي‌كنم.


اميريوسفي گفت: اين سيمرغ را تقديم مي‌كنم به كسي كه شايستگي‌اش از من بيشتر است اين جايزه را از طرف خودم و سازندگان آتشكار به بازيگر فيلم حميد فرخ‌نژاد تقديم مي‌كنم.  

در بخش بهترين تيزر جايزه سوم شامل ديپلم افتخار به علي‌رضا فارسيجاني سازنده تيزر فيلم «طلا و مس»‌ اهدا شد. جايزه دوم اين بخش به آرش معيريان سازنده تيزر فيلم «به رنگ ارغوان» رسيد.


در اين بخش جايزه نخست ديپلم افتخار به بهروز داوودي سازنده تيزر فيلم «ديگري» تعلق گرفت. جايزه بهترين پوستر شامل سيمرغ بلورين به حيدر رضايي «بيداري رؤياها» اهدا شد.


جايزه گرافيك محيطي نيز به علي فرآورده براي فيلم «ملك سليمان نبي» شامل سيمرغ بلورين تعلق گرفت. در بخش عكس صحنه ضمن تقدير از جواد جلالي براي فيلم‌ «خواب‌هاي دنباله‌دار» ديپلم افتخار به مهدي دلخواسته «طبقه سوم» اهدا شد.


جايزه دوم اين بخش به مجيد صباغ‌بهروز براي فيلم «ملك سليمان نبي» رسيد.


سيمرغ بلورين اين بخش به محمد فوقاني براي عكاسي فيلم «دموكراسي تو روز روشن» رسيد. در بخش عكس پشت صحنه ديپلم افتخار به بهرنگ دزفولي‌زاده عكاس فيلم «هفت دقيقه تا پاييز» اهدا شد.

نظر شما