جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۴۰
کد خبر: ۳۲۴۵۸
|
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۱:۳۱
احمد شاكري گفت: جشنواره‌اي چون شهيد غني‌پور يك جشنواره تخصصي در حوزه داستان است و حقيقتش اين است كه يك اتفاق ادبي قابل توجه در حوزه ادبيات دفاع مقدس است.

به گزارش شهر، اين نويسنده و پژوهش‌گر ادبي، به ستاد خبري دهمين جشنواره شهيد حبيب غني‌پور گفت: من به جشنواره به عنوان يك حقيقت ادبي كه با واكنش جمعي روبه‌رو مي‌شود، نگاه مي‌كنم و از اين حيث جايزه غني‌پور موفق بوده است.


وي با توجه به ضرورت نظريه و انديشه ادبي در تعالي ادبيات امروز يادآور شد: تقويت جريان ادبيات يا بنا نهادن خاستگاه انديشه با توجه به ضرورت شكل‌گيري فهم و بررسي اديبانه و تفسيرهاي علمي قابل پيگيري و بررسي است.


اين نشست بحث آسيب‌شناسي در كارهاي فرهنگي را مبرم خواند و تاكيد كرد: تا زماني كه توانايي خلق آثار از سوي نويسندگان مطلوب نباشد و خوانندگان فراگير وجود نداشته باشد و ضرورت‌ها و تناسبات فرهنگي و ملي نباشد كار فرهنگي و ادبي به خوبي پيش نخواهد رفت.

شاكري ديد و جهان‌بيني فلسفي و ديني را معنابخش و الها‌م‌دهنده برشمرد و اضافه كرد: حوزه آموزش در ادبيات بسيار مهم است، اما آنچه كه به سادگي قابل انتقال نيست ديد و جهان‌بيني فلسفي و ديني مبتني بر ارزش‌هاست كه بايد در ضمير نويسندگان متعهد نفوذ داشته باشد.


وي ضرورت بحث‌هاي بومي و ملي را در كار جشنواره‌ها حائز اهميت خواند و خاطرنشان كرد: بالغ بر 50 جشنواره به صورت منطقه‌اي، كشوري، خصوصي و وابسته به ناشران در كشور فعال است؛ منتها بايد به اين توجه داشته باشيم كه اگر آن‌ها حرف دارند تا چه ميزان حرف‌هاي آن‌ها مبتني بر خواست ملت است.


اين پژوهشگر بسياري از گروه‌ها يا نويسندگان را دنباله‌روان و نماينده‌هاي فكري ناقص غرب دانست و اظهار داشت: مفاهيمي چون فرم‌گرايي و ساختار‌گرايي در ادبيات ما وارد شده است و بسياري اين‌ها را از روي ترجمه‌هاي ناقص خوانده و اظهارات ناقص‌تري عرضه مي‌كنند.

شاكري با پر رنگ خواندن نقش جايزه شهيد غني‌پور عنوان كرد: ما همواره در جلب مخاطب موفق نبوده‌ايم و كارهائي كه در جشنواره‌ برگزيده شده‌اند، تيراژ بالا پيدا نكرده‌ند. اما اميدوارم اين روند با رشد خوبي دگرگون شود.

نظر شما