شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۴۱
کد خبر: ۳۲۶۶۳
|
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۱:۴۵
محمد هادي ايازي، معاون فرهنگي اجتماعي شهردار تهران و سخنگوي شهرداري تهران در يادداشتي فعاليت‌هاي فرهنگي هنري اين نهاد مردمي را در دهه فجر تشريح كرده است.

به گزارش«شهر» در اين يادداشت كه با عنوان«ذكر جميل بهار من» منتشر شده آمده است:

1- دهه فجر و سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي را به شهروندان عزيز تبريک مي‌گويم. هر سال اين ايام که بنا به تعبير بنيانگذار انقلاب اسلامي، ايام‌الله است، آغاز مي‌شود، شهر آکنده از ياد و خاطره‌هاي روزهاي پيروزي انقلاب مي‌شود. برگزاري جشنواره‌هاي فيلم و تئاتر و موسيقي در حوزه هنر با جذابيت‌هاي خاص خود اعلام‌گر شروع برنامه‌هاي فرهنگي و هنري دهه فجر است. در هر سه حوزه اين هنرها امسال مديريت فرهنگي شهر در تعامل با نهادهاي مسئول برگزاري، همکاري نزديک دارد؛ خصوصا در جشنواره فيلم فجر که مرکز فرهنگي برج ميلاد محل افتتاح و اختتاميه مراسم است و حضور اصحاب رسانه در اين مرکز فرهنگي فرصتي است تا هنرمندان و اصحاب رسانه در حوزه سينمايي با يکي از دستاوردهاي مديريت شهري در اين سال‌ها آشنا شوند.

 

همچنين اختصاص پرديس‌هاي سينمايي و ايوان شمس به سينماي هنرمندان باعث مسرت ما در مديريت فرهنگي شهر است که در خدمت هنرمندان برجسته کشورمان باشيم. افتتاح مجموعه فرهنگي راگا و سينما بهاران در جنوب شهر اين امکان را براي عزيزان شهروند مناطق جنوبي فراهم کرده است که از جشنواره فيلم فجر بهره‌مند شوند.

 

مديريت شهري نيز براي ايام‌الله دهه فجر برنامه‌هاي بسيار متنوعي را پيش‌بيني کرده که در حال اجراست. تقريبا حدود 1500 برنامه فرهنگي، هنري، ورزشي و اجتماعي در مناطق 22گانه تهران اجرا مي‌شود. سازمان فرهنگي هنري نيز 190 برنامه اختصاصي‌تر هنري را در فرهنگسراهاي شهر در دست اقدام دارد که فرصت مناسبي است براي مردم عزيز و خصوصا جوانان که در اوقات فراغت از اين برنامه‌ها استفاده کنند.

 

برنامه‌ها از 12 بهمن همزمان با سالروز ورود امام خميني(ره) به ميهن اسلامي آغاز و براي هر يک از روزها تا 22 بهمن عناويني متناسب با حال و هواي روزهاي انقلاب اسلامي انتخاب شده است. بعضي از عناوين اين برنامه‌ها عبارتند از: ميثاق با آفتاب که با حضور شهروندان، معاونين و روساي نواحي و مسئولان شهرداري در مرقد حضرت امام خميني(ره) برگزار خواهد شد. ميهماني لاله‌ها که در آن از خانواده معظم شهدا، جانبازان و آزادگان عيادت مي‌شود و همچنين مزار شهدا عطر افشاني خواهد شد.

 

از ديگر برنامه‌ها مي‌توان به برگزاري تور انقلاب اسلامي اشاره کرد که طي آن در تمامي مناطق 22گانه شهر تهران، دانش‌آموزان و شهروندان با نقاط عطف تاريخي مؤثر در شکل‌گيري و پيروزي انقلاب اسلامي و دستاوردهاي جمهوري اسلامي آشنا خواهند شد. براي راهپيمايي يوم‌الله 22 بهمن از سوي مناطق 22گانه تهران ويژه برنامه‌هاي فرهنگي در مسير راهپيمايي پيش‌بيني گرديده است و بر اين اساس در طول مسير راهپيمايي، 22‌ايستگاه فرهنگي موضوعي با محوريت معاونت اجتماعي مناطق برگزار مي‌شود که هر منطقه مسووليت يکي از اين ايستگاه‌ها را عهده دار است و هر ايستگاه فرهنگي نيز داراي عنواني است که متناسب با عنوان برگزيده فعاليت ويژه‌اي خواهد داشت.

 

در اين ايستگاه‌ها، بسته‌هاي فرهنگي متناسب با موضوعات و عناوين هر ايستگاه به عزيزان شرکت‌کننده در مسير راهپيمايي تقديم خواهد شد تا شرکت‌کنندگان در راهپيمايي پرشکوه 22 بهمن به‌ويژه نسل سوم انقلاب هر چه بيشتر با مفاهيم و موضوعات فرهنگي و محتوايي 32 ساله انقلاب آشنايي بيشتري پيدا کنند. هر ايستگاه فرهنگي مشتمل بر 9 غرفه خواهد بود.

 

2- در برج ميلاد به‌عنوان نماد فرهنگي شهر تهران اين هفته موزه قرآن و آثار خط و نقاشي با حضور جمعي کثير از هنرمندان و انديشمندان با عنوان موزه گنبد آسمان افتتاح شد. استاد محمد اسلامي ندوشن و استاد اميرخاني از سخنرانان مدعو بودند که درباره اهميت و نقش فرهنگي خط در تمدن اسلامي - ايراني به ايراد سخن پرداختند.

 

خطاطي که ارتباطي عميق و تاريخي با قرآن، به‌عنوان کتاب مقدس برقرار کرده است، وقتي با ظرايف هنري آميخته مي‌شود بي‌شک تحسين هر بيننده را برمي‌انگيزد. نقاشي خط‌هاي به نمايش گذاشته شده و همچنين موزه نمونه قرآن‌ها در بلنداي شهر تهران تلميح و استعاره‌اي است از اين هنر آسماني.

 

استاد اميرخاني اين نکته را متذکر شدند که مديريت فرهنگي شهر امروز در سطح شهر اقدام به يک حرکت پردامنه و وسيع در حوزه فرهنگي و هنري کرده که در طول تاريخ شهرداري بي‌سابقه است. حسن نظر اين استاد نکته بين، حاکي از اين واقعيت است که فعاليت‌هاي فرهنگي و اجتماعي به مطالبه شهروندان تبديل شده است و گسترش دامنه و عمق بخشي و تاثيرگذاري اين فعاليت‌ها بايد هرچه بيشتر مورد توجه قرار گيرد. وقتي يک پديده يا فعاليت به مطالبه مردمي تبديل شد، يعني که آن برنامه و فعاليت نهادينه شده و بايد به فکر تداوم و استمرار آن بود. همت مضاعف مي‌طلبد که به مطالبات شهروندان پاسخگو باشيم.

منبع :هشهري

نظر شما