جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۵۳
کد خبر: ۳۲۶۶۹
|
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۱:۲۲
فيروز زنوزي‌جلالي گفت: بعد از وقوع انقلاب اسلامي ما دو ژانر دفاع مقدس و ادبيات آئيني و مذهبي را ايجاد كرده و در هم تنيده‌ايم كه به سادگي نمي‌توان آن‌ها را از هم جدا كرد.

به گزارش شهر، اين نويسنده به ستاد خبري دهمين جشنواره شهيد حبيب غني‌پور گفت: معمولا جشنواره‌ها با صرف هزينه و مبالغ بسيار بالايي برگزار مي‌شوند و از جهت رسيدن به اهداف خود چندان توفيق نمي‌يابند، اما جشنواره شهيد غني‌پور ساده برگزار مي‌شود و به اهداف خود رسيده است.

وي خصوصيت اصلي ادبيات داستاني دهه 60 را شتاب‌زدگي دانست و اضافه كرد: در آن دوره به تبع حوادث و جريان‌هاي اجتماعي و ملي، ادبيات ما خصلت شعاري، تاييدي و احساساتي داشت.

نويسنده رمان در دست چاپ «خويشتن‌كشي» با اشاره به روانشناسي آدم‌ها و تيپ‌هاي ادبيات انقلاب عنوان كرد: نويسنده نبايد با معرفي تيپ‌هاي كلي و شناخته شده از نفوذ در جان و روان شخصيت‌ها باز بماند، هر شخصيتي براي خود جنبه‌هاي منحصر به فردي دارد كه بايد شناخته شود.

وي اظهار داشت: انتظار ما اين است كه ادبيات به سمت و سوي تحليلي شدن برود و از شعارهاي احساسي به رشد و تعالي بيشتري برسد، هر چند كه احساس جزئي از ادبيات است؛ اما اين عنصر نبايد در كار نويسنده غلبه تمام بيابد.

زنوري‌جلاي خود را مشتاق مطالعه آثار برتر جوايز ادبي از جمله شهيد غني‌پور معرفي كرد و افزود: انتخاب كتاب برتر براي جوانان و نسل نو قلم الگوساز است، چرا كه يك اثر برتر از مجراي داوري‌ها و ارزشيابي سليقه‌هاي مختلف گذشته و سربلند بيرون آمده است.

نظر شما