جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۰۵
کد خبر: ۳۲۶۹۴
|
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۳:۱۱
عضو هيئت داوران همايش«روايت شيدايي» گفت: داوري آثار مداحي نيازمند کارشناساني در حوزه هاي تاريخ اسلام، شعر، موسيقي، فنون اجرا و در نهايت کيفيت فني آثار است که خوشبختانه در اين همايش مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش شهر، مهدي امين فروغ، کارشناس موسيقي و مرثيه و عضو هيئت داوران همايش«روايت شيدايي» در گفت و گو با ستاد خبري اين همايش با اشاره به ايده برگزاري همايش گفت: در سال 86 طرحي براي تحول نوحه از وضع موجود به وضع مطلوب ارائه شد که بر اساس آن، نوحه به عنوان يک اثر هنري مورد توجه قرار مي گرفت.



وي افزود: البته زمينه هاي شکل گيري اين ايده به سال ها قبل و زماني که با نوحه هاي ناب بزرگاني چون ميرزاحسين باباي مشکين آشنا شدم، بازمي گردد. نوحه هايي که هرکدام به تنهايي يک تصنيف با قابليت نت نويسي، آوانگاري و تدريس موسيقايي هستند.



امين فروغ هم چنين به فعاليت مستمر خود براي جمع آوري نوحه هاي فاخر اشاره کرد و افزود: پس از جمع آوري اين نوحه ها، با ياري اساتيدي چون مرحوم علي تجويدي، پرويز مشکاتيان و استاد رضوي سروستاني، کار نت نويسي و آوانگاري روي نوحه ها صورت گرفت و امروز جلد اول اين مجموعه آماده انتشار است.



عضو هيئت داوران همايش «روايت شيدايي» پيرامون معيارهاي انتخاب آثار برتر همايش نيز گفت: يک نوحه، همچون يک تصنيف از سه عنصر شعر، ملودي و ريتم شکل مي گيرد که هماهنگي اين سه، در موفقيت آن نقش اساسي دارد. از سوي ديگر، نوحه ها بايد از منظر تاريخي نيز قابل استناد و معتبر باشند.



وي افزود: بنابر آن چه گفته شد، داوري آثار مداحي نيازمند کارشناساني در حوزه هاي تاريخ اسلام، شعر، موسيقي، فنون اجرا و در نهايت کيفيت فني آثار است که خوشبختانه در اين همايش مورد توجه قرار گرفته است.



مهدي امين فروغ در بخش ديگري از سخنان خود، مؤلفه هاي مؤثر در موفقيت مداحان را برشمرد و خاطرنشان کرد: نقالان در گذشته به فنون مختلف مرتبط با نقالي از جمله شعر، موسيقي و حتي بازيگري تسلط کامل داشتند و همين، عامل موفقيت ايشان در تأثيرگذاري بر مردم مي شد، بنابراين مداحان امروز ما نيز مي توانند با تسلط بر اين مؤلفه ها، بيش از پيش در ارائه آثار فاخر و جذب مخاطب توفيق يابند.



همايش «روايت شيدايي»، عصر امروز ساعت 15، در تالار انديشه حوزه هنري برگزار مي شود.

نظر شما