يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۲۸
کد خبر: ۳۳۵۸۰
|
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۱:۲۸
سرطان پروستات ميزان كشندگي خيلي كمتر نسبت به سرطان مثانه دارد و بايد به عارضه‌هاي سرطان مثانه در كشور و پيشگيري و درمان آن توجه بيشتري شود.

به گزارش شهر، عباس بصيري در حاشيه مراسم چهارمين انجمن و كنگره اندويورولوژي و يورولاپاراسكپي ايران در جمع خبرنگاران اظهار داشت:‌   شايع‌ترين عارضه اورولوژي در ايران و جهان سنگ كليه است و در ايران نيز اين آمار 37 درصد را نشان مي‌دهد.

 

وي به ديگر عارضه‌ها و بيماري‌هاي اورولوژي از جمله بيماري‌هاي پروستات و سرطان‌ها اشاره كرد و افزود:‌در نتيجه تحقيقات 4 ساله در مركز تحقيقات اورولوژي ايران در زمينه سنگ كليه كه قدمت معالجه و درمان آن 4 هزار سال است زمينه‌هاي پيشگيري از اين عارضه در اين مركز گردآوري شده است.

 

بصيري با بيان اينكه 60 درصد سنگ‌ كليه‌ها برگشت‌پذير هستند كه متعاقباً درمان آن نيز بسيار هزينه‌بر است، گفت: پيشگيري مهمترين و مؤثرترين روش در بيماري سنگ كليه محسوب مي‌شود كه در اين راستا بايد افراد در رژيم غذايي خود به خصوص مصرف آب زياد كه باعث سنگ كليه مي‌شوند موارد پيشگيري را بيشتر مورد توجه قرار دهند.

 

وي با اشاره به اينكه در حال حاضر با انجام عمل‌هاي جراحي به روش لاپاراسكپي تنها 5 درصد عمل جراحي سنگ كليه و ديگر عارضه‌هاي كليوي در حوزه اورولوژي توسط جراحي باز انجام مي‌شود، تصريح كرد: در حال حاضر با انجام 5 هزار و 700 عمل لاپاراسكپي در مركز تحقيقات اورولوژي ايران و 32 هزار عمل اندوسكپي در مراكز خدمات درماني كشور كه نخستين‌بار نيز از بيمارستان لبافي‌نژاد اين عمل آغاز شد در حال حاضر در تمام كشور اين چرخه خدمات‌رساني درماني با حضور فوق‌ تخصصان اورولوژي كشورمان صورت مي‌پذيرد.

 

بصيري افزود: عمل لاپاراسكپي درماني غير تهاجمي محسوب مي‌شود و در حال حاضر نيز روش‌هاي ترميمي ديگري در جهان از جمله عمل‌هاي روباتيك در حال انجام است ولي در ايران به دليل هزينه‌هاي بالاي اين نوع جراحي‌ها صورت نمي‌پذيرد و متخصصان كشورمان بيشتر با تكنيك‌هاي پزشكي بومي بيماران را معالجه مي‌كنند كه نتايج بهتري را نيز به همراه دارد.

 

وي به روز سلامت مردان (5 اسفند) كه در زمينه بهداشت سلامتي مردان اختصاص يافته است، اشاره كرد و گفت: از جمله بيماري‌هاي شايع مردان سرطان پروستات است كه شايع‌ترين سرطان در آمريكا و اروپا به حساب مي‌آيد ولي در ايران سرطان مثانه به عنوان چالش و شايع‌ترين سرطان كه براساس تحقيقات 4 ساله در مركز تحقيقات اورولوژي ايران شناخته شده است.

 

رئيس مركز تحقيقات اورولوژي ايران با اشاره به اينكه سرطان مثانه به دليل وفور و سختي آن مهم‌ترين مسئله بهداشتي كشور محسوب مي‌شود، خاطرنشان كرد: سرطان پروستات ميزان كشندگي خيلي كمتر نسبت به سرطان مثانه دارد و بايد به عارضه‌هاي سرطان مثانه در كشور و پيشگيري و درمان آن توجه بيشتري شود.

اين كنگره براي اطلاع‌رساني از آخرين دستاوردهاي حوزه اورولوژي در جهان و ايران با 12 امتياز بازآموزي به مدت 3 روز برگزار مي‌شود.

 

نظر شما