جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۳۵
کد خبر: ۳۳۶۵۳
|
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۳:۳۳
قاليباف با تاکيد بر اجراي قانون ارائه تسهيلات ارزي به‌ مترو
شهردار تهران در مورد ادعاي افزايش كمك‌ها از سوي دولت به مترو نسبت به سال‌هاي قبل گفت: دولت مي گويد که در مورد مترو هزينه پرداختي خود را افزايش داده اما بايد اين را نيز در نظر گرفت که ميزان توسعه خط مترو نسبت به‌سال‌هاي قبل از رشد قابل توجهي برخوردار بوده است، چنان‌چه پيش از اين ساليانه 2.5 كيلومتر در سال مترو ساخته مي‌شد، ولي اين ميزان در حال حاضر به 20 كيلومتر رسيده است.

به گزارش خبرنگار «شهر» دکتر محمدباقر قاليباف، شهردار تهران صبح امروز ـ 7اسفند ـ در حاشيه افتتاح 50 پروژه شهري منطقه 17 در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار «شهر» در خصوص وضعيت ترخيص واگن هاي مترو از گمرک بندرعباس عنوان کرد: دولت بايد اعتبارات را پرداخت مي کرد که متاسفانه تاکنون تاخير داشته و سزاوار نيست با مشكلات موجود اين واگن‌ها شب عيد در گمرک بمانند و من از دولت مي‌خواهم که همکاري‌هاي لازم براي ترخيص آن صورت گيرد و واگن‌هاي مترو را رها كند.


او با تاکيد بر اينکه همه بايد بر اساس قانون عمل کنيم، اضافه کرد: طرح جامع حمل و نقل به تصويب رسيده و در مورد اين سند بالادستي دولت و شهرداري با هم به توافق رسيدند که بر اساس قانون 50 درصد هزينه توسط شهرداري و 50 درصد هزينه توسط دولت تامين شود.


كمك‌هاي دولت بايد بر اساس ساخت سالانه 20 كيلومتر باشد نه 2 كيلومتر!

قاليباف با اشاره به‌اين‌كه قرار است تا 5 سال آينده مترو تهران به مرز 218 کيلومتر برسد، گفت: سال‌هاي گذشته سالانه 5/2 کيلومتر خط مترو احداث مي‌شد که اين ميزان در حال حاضر به سالانه در حدود 20 کيلومتر افزايش يافته است و ميزان كمك‌ها بايد بر اين مبنا محاسبه و اعلام شود.


شهردار كلانشهر تهران با بيان اين‌كه هر يک کيلومتر از خطوط مترو50 ميليارد تومان هزينه دارد، خاطرنشان كرد: در طرح جامع حمل و نقل سهم دولت و شهرداري به طور دقيق مشخص شده و در حال حاضر دولت مي گويد که در مورد مترو هزينه پرداختي خود را افزايش داده اما بايد اين را نيز در نظر گرفت که ميزان توسعه خط مترو نيز قابل مقايسه با سال هاي گذشته نبوده است.


او با گلايه از عدم اجراي قانون ارائه تسهيلات ارزي به‌مترو عنوان کرد: براي استفاده شهرداري از اين مبلغ بايد مطابق با قانون عمل کرد و به طور کلي يکي از مهمترين دغدغه هاي شهرداري بحث آلودگي هوا است که اين آلودگي نيز به وسيله خودروها و موتورسيكلت‌ها به وجود مي آيد و اگر مي‌خواهيم مردم از وسايل نقليه شخصي استفاده نكنند، بايد حمل‌ونقل عمومي كگسترش يابد.


شهرداري توانايي تامين سهم دولت در بليت مترو را ندارد

شهردار تهران در مورد يارانه مترو و در پاسخ به اين سوال که اگر دولت يارانه مترو را پرداخت نکند، شهرداري چه رويكردي را در پيش مي‌گيرد، تصريح كرد: شهرداري مانند گذشته سهم خود را پرداخت مي کند و چنانچه دولت سهم خود را پرداخت نکند، مردم بايد اين هزينه ها را تقبل کنند چراکه شهرداري در توانش نيست که سهم دولت را هم بپردازد و درنتيجه چاره اي جز افزايش قيمت نداريم .


او در پاسخ به‌سوالي درباره اقدامات شهرداري تهران به‌مناسبت «روز درخت‌كاري» گفت: برنامه ويژه براي توسعه كمربند سبز شهر تهران پيش‌بيني شده كه بخش عمده‌اي از آن در منطقه 22 به زودي آغاز مي‌شود، ضمن اين‌كه 60هكتار از قلعه‌مرغي نيز به فضاي سبز اختصاص خواهد يافت.


قاليباف در مورد آخرين وضعيت قلعه‌مرغي هم گفت: پادگان قلعه مرغي که 300 هکتار مساحت دارد به قيمت 500 ميليارد تومان خريداري شده و تا 2 سال آينده اين سرمايه گذاري نماد خود را به عرصه ظهور مي رساند و اين باغ شهر به مجموعه اي تفريحي، گردشگري، ورزشي و فرهنگي تبديل مي شود.

نظر شما