جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۴۵
کد خبر: ۳۴۰۸۴
|
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۸
معاون فرهنگي و اجتماعي وزير علوم، تحقيقات و فناوري در جمع دانشگاهيان استان لرستان از برگزاري بيش از 400 كرسي آزاد‌انديشي در كمتر از يك سال گذشته خبرداد.

به گزارش خبرنگار شهر به نقل از روابط عمومي وزارت علوم ، دكتر خواجه سروي در اين ديدار با بيان اينكه امور فرهنگي از مسائل مهم كشور است اظهار داشت : ما معتقديم تخصيص بودجه و هزينه كردن در امور فرهنگي نوعي سرمايه گذاري محسوب مي شود و دولت بايد براي تمام مؤسسات آموزش عالي در زمينه مسائل فرهنگي بودجه‌اي خاص در نظر بگيرد.

 

معاون فرهنگي و اجتماعي وزير علوم همچنين در پاسخ به سوالي در خصوص چگونگي اختصاص رشته ها به دانشگاه آزاد اسلامي در وزارت علوم گفت : از 2 هزار و 400 رشته تصويب شده در شوراي گسترش آموزش عالي تا مرداد 89 ، هزار و 800 رشته براي دانشگاه‌هاي غيرانتفاعي و آزاد اسلامي بوده است، و همچنين وزارت علوم مصوب كرده است كه مربيان دانشگاه‌ها با پرداخت نيمي از شهريه بتوانند در مقطع دكترا ادامه تحصيل دهند.

وي همچنين در مقايسه وضعيت آموزش عالي كشور با دوره قبل از دولت نهم گفت: يكي از مسائل آموزش عالي قبل از سال 86 ،عزيمت برخي از جوانان به خارج از كشور و تحصيل در دوره هاي كارشناسي در دانشگاه‌هاي كشورهايي مانند مالزي، اوكراين، هند و غيره بود.

دكتر خواجه سروي افزود: با تصويب آيين‌نامه انتقال دانشجويان دوره كارشناسي به كشور مشكلات اين دانشجويان حل شد و در حال حاضر نيز طبق سفارش وزير علوم هركدام از دانشجويان دوره‌هاي كارشناسي ارشد و دكترا كه در خارج از كشور تحصيل مي‌كنند و امكان ادامه تحصيل آنها در كشور وجود دارد، با توجه به رتبه دانشگاه آنها در آن كشور مي‌توانند به دانشگاه‌هاي داخل كشور منتقل شوند.

وي همچنين در خصوص ايجاد صندوق قرض‌ الحسنه در دانشگاه ها گفت: در صورت ايجاد صندوق قرض ‌الحسنه در دانشگاه ها ، وزارت علوم نيز مساعدتي در اين زمينه انجام مي‌دهد و با توجه به اعتبارات اين صندوق به افراد و دانشجويان بي‌بضاعت كمك مي‌شود.

دكتر خواجه سروي درپاسخ به سوال ديگري در خصوص افزايش شهريه مراكزآموزش عالي غير انتفاعي گفت: فلسفه تأسيس دانشگاه‌هاي غيرانتفاعي اين بوده كه عده‌اي از افراد خيّر و دارا كه مي‌خواهند در امور علمي كار ثوابي انجام دهند ، ثروت خويش را در دانشگاه‌هاي غيرانتفاعي براي تربيت نيرو سرمايه گذاري کنند.

وي افزود : نبايد با افزايش شهريه مؤسسات غيرانتفاعي انتظار ثروتمند شدن داشت چرا كه اين موضوع با فلسفه تأسيس اين دانشگاه‌ها مغاير است.

نظر شما