يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۴۱
کد خبر: ۳۴۱۱۲
|
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۳:۲۴
دبيرکل امورايرانيان خارج از کشور:
دبيرکل امور ايرانيان خارج از کشور گفت: امروز علاوه بر صنايع دستي، علم و تخصص ايرانيان به جهان اهداء مي شود و اين نشان از تخصص و فناوري پيشرفته ما دارد.

به گزارش "شهر" به نقل از اداره کل روابط عمومي شوراي عالي امور ايرانيان خارج از کشور، محمد شريف ملک زاده دبير کل امور ايرانيان خارج از کشور با اشاره به پيشرفت هاي علمي متخصصان کشورمان، ارتقاي اين دست آوردها را منوط به ارتباط و تعامل علمي پژوهشگران داخل و خارج دانست و گفت: از جمله راه کارهاي اين ارتباط برگزاري نشست هاي تخصصي در حوزه هاي مختلف از جمله سلول‌هاي بنيادين، نانو فناوري، الکترونيک و ارتباطات، علوم شناختي، انرژي‌هاي نو و هوافضاست که در کشورمان رو به رشد و صعود است.

 

وي افزود: پيش از اين مقامات کشورمان صنايع دستي يا خشکبار را به عنوان سوغات به مقامات ديگر کشورها مي دادند ولي امروز علاوه بر صنايع دستي، علم و تخصص ايرانيان کادو داده مي شود و اين خيلي مهم است، چرا که نشان از تخصص و فناوري ما دارد، اين در حالي است که اين گام ها با وجود تحريم به ويژه در حوزه هاي علمي و پژوهشي برداشته شده است. 

 

ملک زاده با اشاره به حضور بيش از 150 دانشمند و متخصص ايراني از کشورهاي مختلف نظير کانادا، هلند، فرانسه و امريکا در همايش اخير در جزيره کيش گفت: در طول حدود 28 سال گذشته تعامل برنامه ريزي شده اي با متخصصان و نخبگان در خارج نداشتيم و حتي بانک اطلاعاتي هم تهيه نشده بود ولي نخستين کار ما تکميل شبکه مجازي متخصصان خارج از کشور بود تا بدانيم اگر در حوزه اي کشور نيازمند است، نخبگان و ايرانيان چه دستاوردهايي دارند.

  

دبير کل امور ايرانيان خارج از کشور گفت: با اقدامات انجام شده، بانک اطلاعاتي با داده هاي 800 هزار ايراني با تخصص هاي مختلف تهيه شد.

 

ملک زاده تصريح کرد: در نشست هاي مشترک بين متخصصان داخلي و خارجي مذاکرات و تفاهم درباره موضوع هايي مانند انتقال فناوري و پذيرش دانشجوي دکتري و نيز طرح هاي مشترک تحقيقاتي انجام مي شود..

  

رضا روستا آزاد، رئيس دانشگاه صنعتي شريف نيز با اشاره به تعامل اين دانشگاه با پژوهشگران خارجي از کشورهايي مانند فرانسه، کانادا و نيوزيلند گفت: هيئت هاي علمي خارجي به دانشگاه مي آيند و بحث اصلي هم مدل همکاري است که بهترين آن هم داشتن دکتراهايي است که راهنمايي آن به صورت مشترک بين اساتيد داخلي و خارجي باشد به گونه اي که يک دانشجوي دکتري 2 سال را در ايران و 2 سال را هم در کشور مقصد به تحقيق و مطالعه بپردازد.

 

وي افزود: وقتي ما با کساني که ايراني نيستند مي توانيم طرح مشترک اجرا کنيم، طبيعي است که اين کار مشترک با ايرانيان مقيم خارج هم قابل اجراست. 

 

روستا آزاد تعداد مقالات نمايه شده در نشريات معتبر علمي ايران (آي اس آي)‌ را حدود 14 هزار مقاله در سال در کل کشور ذکر کرد و گفت: بايد ايرانيان خارج از کشور را از اين مقالات مطلع کرد. 

 

رئيس دانشگاه صنعتي شريف تصريح كرد:مي توان پايگاه اطلاع رساني ايجاد کرد تا متخصصان ايراني خارج از کشور بدانند که در حوزه هاي خودشان چه تحقيقاتي در ايران در حال اجراست و در صورت تمايل بتوانند در طرح هاي پژوهشي مشارکت کنند.

 

محمدرضا مجيدي، سفير و نماينده ايران در يونسکو نيز مرجعيت علمي ايرانيان را امري مسلم در تاريخ بشر ذکر کرد و گفت: وقتي مشاهير ايران در فهرست نکوداشت يونسکو قرار مي گيرد، جهانيان به جايگاه ممتاز ايراني ها اذعان مي کنند.

 

وي افزود: با حرکتي که شوراي عالي ايرانيان شروع کرده است، نخبگان ايراني مقيم خارج، به نحوي علاقه مند به خدمت براي کشور شده اند و دو نشستي که برگزار شد مي تواند آغازي براي ايجاد شبکه علمي و تعامل بين متخصصان داخل و خارج باشد.

نظر شما