جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۵۲
کد خبر: ۳۴۱۶۷
|
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۰:۲۳
شعارامسال هفته منابع طبيعي ؛
سرپرست اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري استان تهران گفت: بيش از يك ميليون و 200 هزار اصله نهال در هفته منابع طبيعي امسال (15 تا 21 اسفند)در مناطق مختلف استان تهران توزيع مي‌شود.

به گزارش خبرنگار شهر،غلام‌عباس عبدي‌نژاد گفت: تلاش داريم تا اقدامات موثري را در رابطه با توسعه فضاي سبز استان تهران با همكاري ساير دستگاه‌ها و با رويكرد جامع‌نگري و استفاده از ظرفيت جوامع محلي در سال جديد به اجرا در‌آوريم.

وي احياي  فرهنگ پيشگيري  را زمينه‌ساز توسعه پايدار فضاي سبز در تهران دانست و اظهار اميدواري كرد در سال جديد هزار هكتار اراضي دامنه جنوبي البرز به عنوان پيشاني پايتخت (به شرط اختصاص اعتبارات) براي جنگل‌كاري قابل بهره‌برداري ‌باشد،

به گفته وي اجراي طرح ياد شده، موجب جلوگيري از ساخت‌وسازهاي بي‌رويه، تخريب اراضي و زمين‌خواري مي‌شود.

عبدي‌نژاد افزود: از آنجا كه توسعه فضاي سبز در تهران يكي از متغيرهاي كاهش آلودگي هوا است، به اين دليل 25 درصد فضاي كارخانه ها و مناطق مسكوني را به درختكاري اختصاص مي‌دهيم.

وي ادامه داد: طرح مطالعاتي 130 هزار هكتار از مناطقي مانند جاجرود تا وردآورد كامل شده و در اين راستا 8 تا 10 هزار هكتار اراضي در اين مناطق، قابل بهره‌برداري براي جنگلكاري است.

سرپرست اداره منابع طبيعي ادامه داد: علاوه بر برنامه‌هاي اين اداره كل در هفته منابع طبيعي، سه پروژه آبخيز‌داري در شهرستان‌هاي تهران، دماوند و فيروزكوه در هفته ياد شده به بهره‌برداري مي‌رسند.

وي درباره رويكرد جديد يگان حفاظت تحت عنوان پيشگيري از تجاوز و تخريب اراضي ملي اشاره كرد و گفت: از 28 اسفند تا 15 فروردين حالت آماده‌باش براي جلوگيري از تصرفات (با رويكرد پيش‌گيري) اجرا مي‌شود.

عبدي‌نژاد به روند كاهشي زمين‌خواري و تخريب منابع طبيعي در سال هاي اخير اشاره كرد و افزود: از ظرفيت‌هاي موجود براي تقويت يگان حفاظت استفاده خواهيم كرد.

وي ادامه داد:يكي ديگر از اقدامات جديد منابع طبيعي، ايجاد كمربند حفاظتي براي حراست از مناطق حساس است كه در اين زمنيه تاكنون پنج ميليارد ريال اعتبار براي 65 كيلومتر اختصاص يافته است.

عبدي‌نژاد اظهار داشت: سياست واگذاري زمين نسبت به گذشته تغيير كرده و هر گونه واگذاري‌ در قالب طرح بهره‌برداري است و هيچ سند مالكيتي به افراد داده نمي‌شود.

عبدي‌نژاد اجراي اين طرح را عملي بازدارنده براي هر نوع سواستفاده از اراضي واگذارشده دانست.

سرپرست اداره منابع طبيعي تهران در پايان در خصوص روز طبيعت بر مشاركت تمام مردم براي مراقبت و نگهداري از طبيعت تاكيد كرد.

نظر شما