جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۳۳
کد خبر: ۳۴۳۰۸
|
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۰:۰۰
گزارش«شهر» از اقدامات شهرداري در هفته منابع طبيعي:
«براي زمين درخت بكاريم» شعاري فراموش نشدني است كه از سوي سازمان ملل و در قالب يك پروژه جهاني، تمام كشورهاي جهان را به كاشت درخت براي زمين ترغيب مي‌كند و به دنبال آن مي‌كوشد تا دولت‌ها براي حفاظت از جنگل‌هايشان اقداماتي را انجام دهند.
به گزارش خبرنگار«شهر»، هفته منابع طبيعي در تهران هميشه با كاشت نهال در مناطق مختلف شهرداري همراه است . سنتي نيكو كه علاوه بر زيبايي منظر و چشم‌انداز محلات مختلف تهران به كاهش آلودگي هوا هم مي انجامد. امسال هم شهرداري‌هاي مناطق مختلف تهران از ابتداي اسفندماه به استقبال هفته درختكاري شتافتند و به كاشت نهال و اهدا آن به شهروندان اقدام كردند. كاشت درخت و افزايش فضاي سبز شهري يكي از اولويت‌هاي شهرداري تهران بوده است و به گفته محمد مختاري،رئيس سازمان پارک‌ها و فضاي سبز شهرداري تهران بوستان هاي شهري از 71 بوستان در سال 57 به 1700 بوستان در سال 89 رسيده است. مختاري گفت: امسال 118 پارک محله اي ، منطقه اي و فرامنطقه اي در سراسر تهران احداث شده است. فضاي سبز جدا از ارزش‌هاي تفرجگاهي، اثرات زيست محيطي مهمي نيز دارد و از طريق كاشت درختان بسادگي مي‌توان يكنواختي خسته‌كننده برخي چشم‌اندازها را اصلاح يا چشم‌اندازهاي نازيبا را از معرض ديد خارج كرد.


كاشت نهال

در روز درختكاري رئيس جمهور و شهردار تهران همراه هم در طرح كمربند سبز تهران درخت كاشتند. كاشت نهال در روز درختكاري تنها يكي از برنامه هاي شهرداري براي اين روز است.
طرح كمربند سبز پيرامون شهر تهران از جمله طرح هاي توسعه جنگل كاري اراضي اطراف پايتخت است كه از سوي سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران اجرايي شده است.

تاكنون يك فاز اين طرح اجرايي شده و  فاز جديد اين طرح نيز به مساحت 40 هكتار در وردآورد تهران پيش از اين اجرايي شده است. در فاز جديد اين طرح، گونه‌هاي مختلف درخت از جمله سرو نقره اي، سرو خمره اي، كاج تهران، اقاقيا، زبان گنجشك، ارغوان، بنه، گردو و... كاشته شده است. رئيس سازمان پارك‌ها و فضاي سبز نيز تاكيد كرده يك ميليون نهال در اين طرح كاشته مي شود. 

كاشت نهال در مدارس و توسط دانش‌‌‌آموزان هم به منظور ترويج اهميت نگهداري از محيط زيست و كوشش براي حفاظت از محيط زيست هم از ديگر اقداماتي بود كه شهرداري تهران به مناسبت هفته منابع طبيعي انديشيده بود.

اهداء نهال

امسال به مناسبت هفته منابع طبيعي 389 نهال مثمر يا غيرمثمر از اول اسفند ماه تا 15 اسفند كه روز درختكاري است به مردم در مناطق شمال، جنوب، شرق و غرب تهران توسط مناطق مختلف شهرداري اهدا شده است. اين نهال ها در115 بوستان‌ شهر تهران بين شهروندان علاقه مند به گل و گياه توزيع شد.
درختاني از قبيل توت نرک، چنار، بلوط، اقاقيا، زيتون، خرمالو، گردو، توت سفيد، آلبالو، گيلاس، به، ارغوان، ليلکي ،توت کاکوزا، خرمالوي زينتي، سرو شيرازي، گردو، زيتون، بلوط، اکاليپتوس، صنوبر ايتاليايي وابريشم مصري بين شهروندان خوش ذوق توزيع شد.



برنامه‌هاي جنبي هفته منابع طبيعي

 

برگزاري كلاس هاي آموزشي درباره نگهداري گياهان آپارتماني در منطقه 8 و هچنين توزيع بروشورهايي كه حاوي اطلاعات لازم در مورد نحوه کاشت درخت است و به شهروندان کمک مي کند تا با کاشت صحيح و اصولي نهال آشنا شوند از جمله ديگر كارهايي شهرداري‌هاي تهران به مناسبت روز درختكاري است.

برگزاري مسابقه نقاشي ،قدرداني از شهروندان نمونه ، قدرداني از باغبانان نمونه و اهداء جوايز به شهروندان مسوول در امرنگهداري فضاي سبز از يدگربرنامهي پيش بيني شده به مناسب اين روز بود كه در مناطق مختلف اجرشد.

شهرداري منطقه 7 تهران هم اعلام كرد به مناسبت هفته منابع طبيعي و روز درختكاري حاضر است به باغچه هاي شهروندان ساكن اين منطقه رايگان رسيدگي كند و درختاني مناسب با وضعيت منازل در باغچه‌ها بكارد.

 

برگزاري نمايشگاه گل هاي بهاري

 

مدير عامل سازمان پارک ها و فضاي سبز شهر تهران از برگزاري دومين نمايشگاه داخلي گل و گياه و جشنواره گل هاي بهاي از 21 تا 26 اسفند ماه سال جاري در محل دايمي نمايشگاه تخصصي شهرداري تهران واقع در بوستان گفت‌وگو خبر داد.

در اين نمايشگاه قرار است انواع مختلف گياهان آپارتماني و غيرآپارتماني از سوي توليدکنندگان برتر ايراني جهت خريد به علاقه‌مندان ارائه شود.

درهمين زمينه بخوانيد:

كمربندي براي تنفس بهتر تهران

نظر شما