جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۵۰
کد خبر: ۳۴۴۷۳
|
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۴:۲۲
عضو هيات مديره انجمن قلم ايران:
عضو هيات مديره انجمن قلم ايران گفت: هنر داستان به گرايش افكار عمومي و سليقه‌هاي جامعه شكل مي‌دهد و به همين دليل بايد به آن به عنوان مهمترين جبهه جنگ نرم نگريست.
به گزارش شهر به نقل از ستاد خبري ششمين جشنواره ادبيات داستاني بسيج از آبادان، رضا رسولي با اشاره به اهميت داستان‌نويسي در ميان گونه‌هاي ديگر هنر اظهار داشت: ما در دنياي داستان به جاي خطوط و تصاوير زيبايي كه در نهايت برخاسته يا الهام بخش يك تفكر باشند ،با كلماتي روبرو هستيم كه ساده و صريح در پي القاي ديدگاه و يك نوع جهان بيني هستند و به همين دليل به هيچ وجه نمي‌توان پذيرفت كه داستان فاقد ديدگاه و يا اثر خواسته يا ناخواسته باشد.

نويسنده كتاب «شناسايي» ضمن ارائه مثال‌هايي در زمينه تاثيرات فكري و اجتماعي داستان در طول تاريخ ايران و جهان تصريح كرد: به جرات مي‌توان گفت كه هيچ تفكري نيست كه براي ماندگاري و آموزش ره آوردهاي نظري خود محتاج دنياي ادبيات نشده باشد و شايد به همين دليل است كه شاخص نهضت‌هاي بازگشت به خويشتن از سويي و جريان‌هاي فكري وارداتي به اصطلاح روشنفكري همه در جهان داستان‌نويسان هستند. در حقيقت داستان نويسي در جهان معاصر همان كاركردي را دارد كه فلسفه در جهان باستان داشته است.

رسولي در تبيين رسالت‌هاي ادبيات داستاني بسيج، اجتهاد پويا در انديشه انقلاب اسلامي را ضروري دانسته و گفت: 32 سال از پيروزي انقلاب اسلامي و 47 سال از آغاز اين نهضت مقدس گذشته و طبيعي است كه برداشت‌هاي مختلف بخواهند بازخواني‌هاي مطلوب نظر خود را از اين واقعه پر عظمت داشته باشند و از سوي ديگر ادامه نهضت در مقابل چالش‌هاي جديد است و به همين دليل روشنفكران متعهد مجبورند كه جواب سوالات جديد را با اجتهاد روشمند از مباني انقلاب اسلامي بدهند.

هر دوي اين ضرورت‌ها ايجاب مي‌كند كه ادبياتي كه داعيه برداشت خالص و بدون تمايل راست و چپ از انقلاب اسلامي دارد همت خود را مصروف نمايد كه چنين تفكري به عنوان گفتمان انقلاب اسلامي همه گير گردد و اين اتفاق خود به خود جلوي زمينه‌هاي ايجاد جنگ نرم را خواهد گرفت.

نويسنده «سفر به سلامت» مطالعه و تجربه موقعيت‌ها را رمز اصلي توفيق، در دو عرصه ساختار و محتواي داستان بر شمرده و افزود: تعهد هنرمند بسيجي به آرمان‌ها و قوت وي در خلق آثار زيبا مي‌تواند بقاي جريان تفكر انقلاب اسلامي را در كشور ما و جريان يافتن اين رود خروشان در دل و فكر انسان‌هاي آزاده را تضمين كند.

وي در پايان با اشاره به شوق وصف ناپذير حضور 700 هنرمند بسيجي در آئين اختتاميه و نشست‌هاي جانبي ششمين جشنواره ادبيات داستاني بسيج گفت: اگر در ساير عرصه‌هاي هنري شاهد حضور موثر بيش از 3300 هنرمند در يك مسابقه و جمع شدن 700 هنرمند از سراسر كشور در يك واقعه ادبي بوديم . چه بسا توجه رسانه‌ها و بازخوردهاي آن بسيار بيشتر بود ولي متاسفانه همچنان شاهد تداوم مظلوميت بسيج در عرصه‌هاي مختلف و از جمله هنر بسيجي هستيم.

آئين اختتاميه و برنامه هاي وي‍ژه ششمين جشنواره ادبيات داستاني بسيج به همت سازمان بسيج هنرمندان كشور از هفدهم تا نوزدهم اسفند ماه در شهر آبادان در حال برگزاري است.

نظر شما