جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۳۹
کد خبر: ۳۴۵۶۶
|
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۰:۵۷
به منظور جلوگيري از آلودگي آب شرب تهران؛
مشاور معاون محيط طبيعي سازمان محيط زيست درباره آلوده شدن آب شرب تهران در پي افزايش ساخت وسازها در اطراف سد و پارک ملي لار گفت: هر گونه ساخت و ساز غيرمجاز در پارک ملي لار به منظور جلوگيري از آلودگي آب شرب تهران ممنوع است.

به گزارش خبرنگار شهر به نقل از روابط عمومي استانداري تهران،عباس ميرزا کريمي درباره آلوده شدن آب شرب تهران در پي افزايش ساخت وسازها در اطراف سد و پارک ملي لار اظهار داشت: هر گونه ساخت و ساز غيرمجاز در پارک ملي لار به منظور جلوگيري از آلودگي آب شرب تهران ممنوع است.

وي اعلام کرد: با توجه به اصل پنجاهم قانون اساسي تمام فعاليت‌هايي که منجر به آلوده کردن آب و خاک و هوا شود ممنوع است.

مشاور‌ معاون محيط طبيعي سازمان محيط زيست با اشاره به اين که قانون گذار در تبصره 2 ماده 688 قانون مجازات اسلامي مرجع تشخيص را سازمان حفاظت محيط زيست مشخص کرده است، تأکيد کرد: با در نظر گرفتن ضوابط و معيارهاي زيست محيطي و کارشناسي شده به علت اهميت و حساسيت آب شرب تهران که مصدر آن رودخانه سد لار بوده و سپس به لتيان انتقال داده مي شود هرگونه ساخت و ساز به علت تبعات سکونت و فاضلاب،ممنوع است.

وي افزود: محدوده پارک ملي لار صرفاً زراعي و کشاورزي است و هر گونه ساخت و ساز و تغيير کاربري آن برابر دستورالعمل مصاديق تغيير کاربري غيرمجاز موضوع ماده 10 قانون اصلاح قانون حفظ کاربري اراضي زراعي و باغ ها مصوب 1 آبان 1385 مجلس شوراي اسلامي موضوع ماده 11 تصويب نامه شماره 59879/ ت / 37110 ه مورخه 19 تير 1386 هيئت وزيران با صراحت و شفاف مشخص کرده هر گونه ديوارکشي - فنس کشي - ايجاد بنا و تاسيسات تخلف محسوب مي‌شود.

ميرزاکريمي در ادامه گفت: قانونگذار تکليف وظيفه قانوني را در ماده 1 و 6 و 9 قانون حفاظت و بهسازي مشخص کرده است که حفاظت و بهبود سازي محيط زيست و پيشگيري و ممانعت از هر نوع آلودگي و هر اقدام مخربي که موجب بر هم خوردن تعادل و تناسب محيط زيست و حفظ تعادل و اکولوژيک طبيعت و حتي حفظ محيط زيست از نظر ضواهر طبيعت و هر گونه آلودگي آب و خاک و هوا به طوري که به حال انسان و ساير موجودات زنده و يا گياهان مضر باشد از اختيارات سازمان است.

وي در ادامه به آئين نامه جلوگيري از آلودگي آب موضوع مصوب شماره 18241 / ت 71 مورخه 6 خرداد 1373 اشاره کرد و گفت: با توجه به بند 5 از ماده 1منابع آلوده کننده هر گونه منبعي که فعاليت يا بهره برداري از آن موجب آلودگي آب مي شود شامل منابع صنعتي ، معدني ، کشاورزي و دامداري شهري و خانگي خدماتي درماني و متفرقه و همچنين ماده 46 آئين نامه فوق الذکر به صراحت عنوان کرده آلوده ساختن آب ممنوع است و مسئوليت پيشگيري يا ممانعت و جلوگيري از آلودگي منابع آب به سازمان محيط زيست محول مي شود .

ميرزاکريمي افزود:منع ساخت و ساز جهت جلوگيري از آلودگي آب شرب تهران در سدهاي آب شرب تهران مصوبه شوراي عالي امنيت ملي و مصوبات مهم مقام معظم رهبري و ستاد فرماندهي کل قوا در سال 77 است.

وي اهميت مهم ديگر پارک ملي لار را نمونه منحصر به فرد آبزي ماهي قزل آلا خال قرمز آن عنوان کرد و اظهار داشت: با توجه به شرايط اکوسيستم منطقه لار و ظرافت زيستي اين نوع ماهي هر گونه ساخت و ساز و تغيير کاربري مستثنيات داخل پارک تهديد جدي در زيستگاه اين ماهي به شمار مي رود.

مشاور معاون محيط طبيعي سازمان محيط زيست با اشاره به فرمايشات مقام معظم رهبري در روز درختکاري سال جاري، و اين که تکليف مسئولان را بر اينکه حفظ محيط زيست و منابع طبيعي بايد در اولويت قرار گيرد، انگيزه و حجت را بر تمامي مسئولان تمام کرد، گفت: ايشان علاوه بر اين که انجام وظيفه و اعمال قوانين تکليف شرعي دانستند حفظ محيط زيست را با توجه به اينکه متعلق به همه مردم و آيندگان است حق الناس مي دانند و بي تفاوتي در قبال حفظ آن را گناهي نابخشودني تلقي کرده‌اند.

وي در پاسخ به اينکه آيا عشاير پارک ملي لار مي توانند مجوز ساخت و ساز را دارند يا خير،اظهار داشت: عشاير صرفاً سه ماه حق تعليف دام را دارند که با توجه به تعريف اصل عشاير فقط حق استقرار چادر را جهت اسکان موقت دارند و لا غير.

ميرزاکريمي گفت: مي بايست خود عشاير با توجه به اصل پنجاهم قانون اساسي که حفظ محيط زيست وظيفه همگاني است خود بايد حافظ محيط زيست باشند.

وي در ادامه با اشاره به اقدامات مؤثر مديريت پارک ملي لار در خصوص جلوگيري از ساخت و ساز پارک ملي لار گفت: دستور قاطع دستگاه قضائي و حمايت و دستورات استاندار تهران در اين زمينه بسيار راهگشا بوده است.

نظر شما