جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۳۸
کد خبر: ۳۴۵۹۸
|
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۲:۲۶
گل و گياه در سبد خانوار تهراني مانند حوزه فرهنگ و كتاب نزديك به صفر است، بنابراين مديريت شهري موظف است كه كتاب و گل را به سبد خانوار آورد كه كم‌ارزش‌تر از نان شب نيست.

به گزارش خبرنگار «شهر»، دكتر محمدباقر قاليباف شهردار تهران صبح امروز-21 اسفند- در جشنواره گل‌هاي بهاري كه در محل دايمي نمايشگاه‌هاي شهرداري تهران برگزار شد، گفت: درختكاري سنت حسنه‌اي است كه در فرهنگ ما ايرانيان وجود داشته كه با ورود اسلام به كشورمان بر اين موضوع تاكيد شده است.


او افزود: به ويژه براي ما كه در شهرها در آپارتمان‌هاي كوچك و بدون نور و در خيابان‌هاي شلوغ با تردد و پر استرس زندگي مي‌كنيم از اهميت بيشتري برخوردار است.


شهردار تهران با بيان اينكه متاسفانه ما از زندگي خود در كلان‌شهرهاي مثل تهران لذت نمي‌بريم، تصريح كرد: يكي از مهمترين نيازهاي انسان پيوند با طبيعت است ولي شهرها ما را از طبيعت دور كرده‌اند و اگر تلاشي نيز براي ايجاد اين پيوند رخ داده به گل و گياه مصنوعي روي آورده‌ايم.


قاليباف با بيان اينكه 2 سال قبل در همين مكان تاكيد كردم كه فرهنگ گل و گياه را در شهر گسترش دهيم، خاطرنشان كرد: اگر به دنبال افزايش كيفيت زندگي از بعد مادي و معنوي هستيم و نيازمنديم آرامش ذهني و عيني را فراهم كنيم پيوند با طبيعت مي‌تواند نقش كليدي و اساسي دارد.


او تاكيد كرد: اگر مديريت شهر و شهروندان دست به دست هم بدهند و اين پيوند را ايجاد كنند نشاط و شادابي را در زندگي پر استرس ما به همراه مي‌آورد.


شهردار تهران با اشاره به اصرار خود براي برگزاري 4 نمايشگاه فصلي گفت: اگر 4 نمايشگاه را در سال برگزار كنيم، نسبت به رونق دادن گل و گياه ، ارتقاي بازار، بالا بردن كيفيت و فروش اقدام كرده‌ايم.


قاليباف با بيان اينكه طبيعت با فطرت انسان سازگاري دارد تاكيد كرد: مردم را بايد با اين فرهنگ آشنا كنيم. در حالي كه گل و گياه در سبد خانوار همانند حوزه فرهنگ و كتاب نزديك به صفر است، لذا مديريت شهري موظف است كه كتاب و گل را به سبد خانوار آورد كه كم‌ارزش‌تر از نان شب نيست.


شهردار تهران با اشاره به ضرورت اصلاح مصرف تاكيد كرد: بخشي از خانواده‌هاي تهراني حتي با صرفه‌جويي قادر نيستند نسبت به خريداري گل و گياه مبادرت كنند. لذا شهرداري موظف است نسبت به ارايه خدمات در اين راستا بپردازد.


او با بيان اينكه هنوز اين مساله را مشاهده نكرده‌ام خطاب به مسوولان شهرداري در حوزه فضاي سبز گفت: شهرداري بايد به سمت مشاركت‌پذيري حركت كند، اگر خواستار گسترش فضاي سبز، حفظ محيط زيست، درختكاري و گل‌كاري در سطح شهر تهران هستيم.


شهردار كلانشهر تهران اضافه كرد: در حالي كه نسل ما انس بيشتري با طبيعت داشته است، نسل حاضر از طبيعت به طور كافي بهره‌مند نبوده كه اين مساله نيازمند فرهنگ‌سازي است.


او يكي از معيارهاي مهم سنجش سلامت در هر جامعه را شاخص فضاي سبز دانست و عنوان كرد: همانطور كه مقام معظم رهبري فرمودند بهره‌گيري از طبيعت و محيط زيست اصل زندگي است و همه تلاش‌ها در اين راستا بايد صورت گيرد كه انسان‌ها بهتر زندگي كنند.

نظر شما