شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۳۶
کد خبر: ۳۴۶۴۴
|
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۸:۴۶
در حاليکه تلويزيون ان‌اچ‌کي ژاپن آخرين آمار کشته‌شدگان بر اثر زلزله و سونامي در ژاپن را 1700 نفر اعلام کرده‌است، آمار رسمي مرگ و مير بر اثر اين فاجعه هنوز 574 کشته را نشان مي‌دهد.

به گزارش سرويس بين‌الملل «شهر»، آخرين آمار رسمي کشته‌شدگان زمين لرزه و سونامي جمعه ژاپن 574 کشته، در کنار 586 مفقود و 1025 زخمي است. اما آماري که لحظه به لحظه از گوشه و کنار سواحل ژاپن به گوش مي‌رسد نشان‌دهنده‌ي افزايش جدي اين ارقام است.


به گزارش تلويزيون ان‌اچ‌کي ژاپن تا کنون دست کم 1700 کشته از اين زلزله به جا مانده‌است. تلويزيون ژاپن اين رقم را تنها دقايقي پس از آن اعلام کرد که نيروهاي امداد ارتش تدافعي ژاپن از پيدا کردن 300 تا 400 جسد در نزديکي سواحل اقيانوس آرام خبر دادند.


گزارش‌هاي تازه‌تر از بندر ميناميسانريکو حاکي از مفقود شدن دست کم 10 هزار نفر از جمعيت 17 هزار نفري اين شهر است. يک خبرنگار در اين منطقه گزارش مي‌کند که پس از سونامي تنها سه ساختمان از کل ساختمان‌هاي اين شهر پا بر جا باقي مانده‌اند.


در عين حال پس از انفجار در نيروگاه هسته‌اي دائيجي در منطقه‌ي فوکوشيماي ژاپن، نگراني‌ها در زمينه‌ي يک فاجعه‌ي اتمي در اين نيروگاه هسته‌اي 40 ساله افزايش يافته‌است. با اين حال کارشناسان با وجود تائيد احتمال آزاد شدن مقادير زيادي تشعشعات راديو اکتيو از دو رآکتور آسيب‌ديده‌ي اين نيروگاه هسته‌اي، احتمال به وجود آمدن يک فاجعه در ابعاد چرنوبيل را در اين نيروگاه رد مي‌کنند.


ساعتي پيش در پنجاه کيلومتري اين نيروگاه هسته‌اي پس لرزه‌اي به بزرگي 6/4 ريشتر مجددا زمين را لرزاند.


انفجاري که امروز در نيروگاه هسته‌اي دائيجي رخ داد، بنا به اعلام مقامات دولتي ژاپن بر اثر آزاد شدن حجم زيادي از بخار آب حين خنک کردن رآکتور شماره يک اين نيروگاه رخ داد. کارشناسان هسته‌اي ژاپن در حال تلاش براي خنک کردن اين رآکتور هستند تا از ذوب شدن و آزاد شدن ميله‌هاي سوخت آن جلوگيري کنند. بر اثر زلزله‌ي روز گذشته سيستم خنک کننده‌ي دو رآکتور از پنج رآکتور اين نيروگاه بزرگ هسته‌اي آسيب ديدند.


اما دولت ژاپن اعلام کرده‌است که بدنه‌ي اين اکتورها بر اثر انفجار آسيب نديده‌است و خطر جدي منطقه را تهديد نمي‌کند. با اين حال شعاع اضطرار در اطراف نيروگاه دائيجي از ده کيلومتر به 20 کيلومتر افزايش يافته‌است و دستور تخليه‌ي منطقه از ساکنين صادر شده‌است.


همچنين دولت از مردم مناطق نزديک به نيروگاه اتمي دائيجي خواسته است از نوشيدن آب لوله کشي خودداري کنند، از خانه‌هاي خود خارج نشوند و از ماسک‌هاي پارچه‌اي خيس براي تنفس استفاده کنند.

در حال حاضر نزديک به 250 هزار ژاپني در پناهگاه‌هاي موقت مستقر شده‌اند. تا کنون بيش از صد و پنجاه پس لرزه ژاپن را لرزانده‌است. با وجود آنکه هشدار سونامي در اقيانوس آرام در غرب آمريکا کانادا و جزاير اقيانوس آرام بر اثر زلزله‌ي روز گذشته صادر شده‌بود، اما هنوز گزارش آسيب جدي از اين مناطق مخابره نشده‌است. با اين حال پس‌لرزه‌هاي قوي زلزله‌ي ديروز که تا 6/4 ريشتر هم قدرت آنها گزارش شده‌است، مي‌تواند باعث پديد آمدن سونامي در مناطق ديگر اقيانوس آرام شود.


در حال حاضر نزديک به 1/4 ميليون خانه در سراسر ژاپن بدون آب و بيش از 5 ميليون خانه بدون برق هستند. نزديک به 50 هزار امدادگر در سراسر ژاپن در حال کمک به آسيب ديدگان و تلاش براي يافتن مفقود شدگان هستند.


(منبع: خبرگزاري‌ها)

نظر شما