پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۳:۵۳
کد خبر: ۳۴۶۸۹
|
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۸
ايران رتبه دوم مصرف دارو را در آسيا دارد
مشاور وزير بهداشت با بيان اينکه متاسفانه تجويز آنتي‌بيوتيك‌ها در ايران نسبت به كشورهاي پيشرفته حدود دو برابر است گفت: 20 درصد كل داروهاي مصرفي در ايران بصورت خودسرانه و بدون تجويز پزشك مصرف مي شود.

دكتر حسن آقاجاني در گفت‌وگو با خبرنگار شهر، در پاسخ به اين پرسش كه 5 درصد تجويزهاي پزشكان درباره آنتي‌بيوتيك‌ها منطقي بوده است تصريح كرد: نكته اي كه بايد به آن اذعان كرد اينكه ميزان تجويز آنتي بيوتيك‌ها در نسخ پزشكان ما حدود 50 درصد است ، در حاليكه در كشورهاي اروپايي و توسعه يافته، اين رقم كمتر از 25 درصد است.


وي افزود: همچنين تجويز آنتي بيوتيك‌ها در آمريكا نيز كمتر از 30 درصد است و به اين ترتيب ميزان تجويز آنتي‌بيوتيك‌ها در كشور ما نسبت به حد متعادل كشورهاي پيشرفته تقريبا 2 برابر بيشتر است.


آقاجاني در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر اينكه در كشور ما نسبت به كدام بيماري‌ها مقاومت دارويي ايجاد شده است ؟، اعلام كرد:‌ مقاومت دارويي به «سل» به عنوان يكي از مشكلاتي است كه در حال حاضر در سطح جهان مطرح بوده و كشور ما نيز از آن مستثني نيست اما خوشبختانه وضعيت ما به شدتي كه در كشورهاي ديگر از جمله كشورهاي آفريقايي و فقير مطرح است، نيست.


مشاور وزير بهداشت گفت: در رابطه با يك نوع خاص از مالاريا نيز در سطح جهاني مقاومت‌هايي نسبت به داروهاي ضد مالاريايي به وجود آمده است كه در بخش‌هايي از كشور ما هم اين مساله مصداق دارد .


وي در پاسخ به اين سوال که آيا مقاومت دارويي نسبت به ساير بيماري‌هاي عفوني و يا آنفلوآنزا در كشور ما بوجود نيامده است؟، گفت:‌ خوشبختانه بيماري‌هاي عفوني مقاوم به آنتي‌بيوتيك‌ها به آن صورت نداريم و در مورد سرماخوردگي‌ها هم بايد گفت: كه درمان ضد ويروسي درمان اول نيست و اين در همه جاي جهان مصداق دارد.


آقاجاني تصريح كرد:‌ اصولا بحث مقاومت به دارو در مواجهه با عفونت‌هاي ويروسي غير از ايدز كه خيلي اهميت دارد، سير طبيعي خود را طي مي كند و در مجموع درمان آنتي ويالي در مورد عفونت‌هاي سرماخوردگي نداريم .


هر ايراني 4 برابر ميانگين جهاني دارو مصرف مي‌كند


وي همچنين تاكيد كرد:‌ متاسفانه سالانه بيش از 10 هزار مورد عارضه ناشي از مصرف نادرست دارو در ايران گزارش مي‌شود و اين در حاليست كه 20 درصد كل داروهاي مصرفي در ايران بصورت خودسرانه و بدون تجويز پزشك مصرف مي شود.


به گفته آقاجاني، ايران از نظر مصرف دارو جزو 20 كشور اول دنياست و در آسيا بعد از چين رتبه دوم را دارد و به اين ترتيب طبق آمارها مي‌توان گفت: كه متاسفانه هر ايراني 4 برابر ميانگين جهاني دارو مصرف مي‌كند.



نظر شما