جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۵۵
کد خبر: ۳۴۷۱۶
|
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۵:۴۰
مديركل حريم شهرداري تهران با اشاره به تاكيدات مقام معظم رهبري براي صيانت از حريم شهر تهران تصريح كرد: ارگان‌هاي نظامي بيش از هزار هكتار زمين را در اين محدوده تصرف كرده‌اند و در حال رايزني هستيم تا نسبت به آزادسازي اين زمين‌ها اقدام كنند.

سيدصباح‌الدين متقي، مدير كل حريم شهرداري تهران در گفت‌وگو با خبرنگار «شهر» در مورد اقدامات اين اداره كل در سال 89 گفت: فعاليت‌هاي اين اداره كل براي حفظ و صيانت از حريم تهران در دو حوزه فني ـ مهندسي و حقوقي ـ نظارتي به‌انجام رسيده است.


او به‌ اقدامات صورت گرفته در حوزه فني و مهندسي اشاره كرد و افزود: در سال 89 پروژه‌هاي مطالعاتي منحصر‌به‌فردي هم‌چون سيستم كنترل هوشمند حريم پايتخت آغاز شده است كه اميدوارم تا 6 ماه دوم سال آينده اجرايي شود.


مدير كل حريم شهرداري تهران با اشاره به‌اين‌كه با تدوين طرح جامع صيانت از حريم شهر تهران نيز، اجراي اين طرح از نيمه دوم سال آينده اجرايي خواهد شد، تصريح كرد: علاوه بر 2هزار هكتاري كه هفته گذشته به درختكاري اختصاص يافت، بيش از 4هزار هكتار ديگر در پهنه جنوبي البرز نيز تا پايان سال و با همكاري نهادهاي ديگر به‌درختكاري اختصاص خواهد يافت.


مناطق داراي حريم ، بانك‌دار مي‌شوند

او با بيان اين كه طرح ساماندهي حريم روستاهاي اطراف تهران و مناطقي چون مسگرآباد، قيام‌دشت و خاورشهر نيز با مشاركت شهروندان اين مناطق و بر اساس اسناد فرادست انجام شده و از ابتداي سال آينده اجرايي مي شود، ادامه داد: 88 پروژه عمراني با اختصاص 7 ميليارد تومان در محدوده حريم صورت گرفته است، چرا كه بر طبق قانون 80درصد از درآمد حريم بايد در خود آن هزينه شود.


به گفته متقي، همه مناطق داراي حريم نيز موظف شده‌اند نسبت به تهيه بانك اطلاعات حريم در منطقه خود مبادرت كنند.


او به فعاليت‌هاي حقوقي و نظارتي اين اداره كل در سال 89 اشاره كرد و گفت: 300 بازديد ميداني از حريم شهر تهران صورت گرفته است كه كاهش 90درصدي ساخت‌سازهاي غيرمجاز را در پي داشته است.


ارگان‌هاي نظامي و انتظامي به توصيه‌هاي رهبري توجه كنند

سيدصباح‌الدين متقي با اشاره به تاكيدات مقام معظم رهبري براي صيانت از حريم شهر تهران تصريح كرد: ارگان‌هاي نظامي و انتظاري بيش از هزار هكتار زمين را در اين محدوده تصرف كرده‌اند و در حال رايزني هستيم تا نسبت به آزادسازي اين زمين‌ها اقدام كنند.


او ارتقاي تعامل با نهادهاي ذي ربط در حوزه حريم شهر تهران را از راهكارهاي ديگر شهرداري تهران براي صيانت از حريم برشمرد و عنوان كرد: با تعامل با شوراي حفظ حقوق بيت المال قوه قضاييه نسبت به‌آزادسازي بيش از 12هزار هكتار از زمين‌هاي تصرفي مبادرت شده است.


اين مسئول معاونت شهرسازي و معماري شهرداري تهران اظهار اميدواري كرد كه با همكاري ستاد زمين‌خواري رياست جمهوري اين تعامل‌ها افزايش يابد.


مشاركت مردم در صيانت از حريم افزايش مي‌يابد

او ادامه داد: در اين زمينه تعاملات مناسبي با شهروندان، سازمان‌هاي مردم‌نهاد و شوراياري ها به‌منظور فرهنگ‌سازي و سال‌م‌سازي و حفظ محيط زيست حريم شهر تهران صورت گرفته است.


متقي امكان‌سنجي پتانسيل‌هاي سرمايه‌گذاري در حريم شهر تهران با مشاركت بخش خصوصي را از ديگر برنامه‌هاي اداره كل حريم شهرداري تهران دانست و عنوان كرد: 4 نقطه در دروازه‌هاي ورودي شهر تهران پيش‌بيني شده تا به مراكز خدماتي، رفاهي و گردشگري بدل شود.


او با اظهار اميدواري مبني بر اين‌كه تعارضات تقسيمات كشوري و طرح جامع تهران در سال آينده برطرف شود، اضافه كرد: در سال 90 قصد داريم پس از انجام مطالعات لازم و با نظر شوراي شهر، ساخت‌وسازهايي كه در حريم شهر تهران و طي بيش از سه دهه قبل صورت گرفته تعيين تكليف مي‌شود.

نظر شما