جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۱۵
کد خبر: ۳۴۷۴۸
|
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۲:۱۶
تهران نيازمند «طرح جامع صدا»ست؛
خونه‌دار و بچه‌دار، زنبيل و وردار و بيار. چرت نيم روزت پاره مي‌شود با صداي گوشخراش مرد دستفروش، به خيابان مي روي براي خريد و بوق ممتد خودروها ميخكوبت مي كند. صداي دزدگير خودروها و دريل‌هايي كه خيابان را حفر مي‌كنند، موسيقي ناسازي را كوك مي‌كنند كه گوشتان را مي‌خراشد.

به گزارش خبرنگار«شهر»، آلودگي صوتي در تهران يكي ديگر از معضلات اين كلانشهر است. تردد زياد خودروها و موتورسيكلت‌ها ، حضور صنايع مختلف سبب ايجاد سروصداي زيادي در تهران شده كه بالاتر از حد استاندارد نيز است. در برخي مناطق شهر تهران شاهد آلودگي صوتي بيشتري هستيم به خصوص در ميدان‌هايي كه حجم تردد خودروها زيادتر يا داراي پايانه هاي حمل و نقل عمومي است.

آلودگي صوتي اثرات نامطلوبي بر آستانه شنوايي دارد. همچنين کاهش قدرت يادگيري، کاهش تمرکز در حين انجام کار، بهم خوردن خواب شبانه، اثر منفي بر روح و روان شهروندان و ايجاد مشکلات جدي براي جنين و نوزادان از ديگر مشكلاتي است كه اين پديده براي شهروندان بوجود مي آورد. کاهش رشد گياهان، مهاجرت بي موقع پرندگان و حيوانات، کاهش اشتها، کوتاه شده عمر و سقط جنين از ديگر اثرات ناگوار آلودگي صوتي است و متاسفانه هيچ دستورالعمل جامع اجرايي براي کنترل و سنجش آلودگي صوتي وجود ندارد.

 

ميزان آلودگي صوتي در تهران

 

به گفته حسين مهرآوران، مدير واحد صوت شرکت کنترل کيفيت هواي تهران، حد مجاز آلودگي صوتي براي دو دوره روز و شب در نظر گرفته شده که از 7 صبح تا 10 شب است . البته براي کاربري هاي مختلف حد مجاز آلودگي صوتي متغير است و کاربري ها به مسکوني، مسکوني_ تجاري، تجاري، صنعتي و صنعتي_ مسکوني تقسيم شده اند. حد مجاز آلودگي صوتي در دوره روز براي بافت هاي مسکوني 55دسي بل و در دوره شب 45دسي بل در نظر گرفته شده است. اما در خيابان هاي پر رفت و آمد تهران و بزرگراه‌ها 75 تا 80 دسي بل آلودگي صوتي وجود دارد و به دليل مجاورت بافت‌هاي مسکوني با خيابان‌هاي پر تردد آلودگي صوتي در بافت‌هاي مسکوني بسيار بالاتر از حد مجاز است. البته واحدهاي آموزشي و مراكز درماني به سكوت بيشتري نياز دارند.

 

متهمان آلودگي صوتي تهران

 

مدير واحد صوت شركت كنترل كيفيت هواي تهران مي گويد: تردد موتور سيكلت ها 83 تا 90 دسي بل صدا توليد مي کند. بر اساس تحقيقات 49درصد از آلودگي صوتي ايجاد شده در تهران سهم موتورسيکلت ها است و 30درصد هم متعلق به خودروهاي سواري است.

ارزان بودن قيمت موتورسيکلت در کشور باعث شده تا مراکز معاينه فني با انبوهي از موتورسيکلت ‌هاي رها شده توسط صاحبانشان مواجه شوند چرا که هزينه خريد موتورسيکلت جديد بسيار پايين تر است از معاينه فني. بسياري ازمالکان موتورسيكلت‌ها معاينه فني را به صرفه نمي دانند و به مراكز معاينه فني مراجعه نمي كنند.

از سوي ديگر آلودگي صوتي خودروها در مراکز معاينه فني مورد کنترل و بررسي قرار نمي‌گيرد در حاليکه اين امر يک ضرورت محسوب مي‌شود.

همچنين وجود کارگاهها و ساخت و سازها، عبور خطوط پروازي از بالاي سطح شهر، عبور خطوط ريلي از برخي مناطق از عوامل الوده كننده صوتي تهران هستند.

 

ايستگاه هاي سنجش آلودگي صوتي

 

شركت كنترل كيفيت هوا در سال 72 توسط شهرداري تهران تأسيس شد و يكي از وظايف آن سنجش آلودگي صوتي شهر تهران است.

 

تعيين تراز آلودگي صوتي در كل مناطق شهرداري تهران توسط نرم افزار Predictor و ارائه راهكارهاي كنترلي آن و تعيين تراز صوتي فرودگاه مهرآباد تهران و تاثير آن بر شهر تهران برعهده شركت كنترل كيفيت هواست. در حال حاضر22 ايستگاه سنجش آلودگي صوتي در شهر تهران فعال است که با افزايش ايستگاههاي جديد مجموع آنها به 33 ايستگاه مي رسد و شبکه ايستگاهي سنجش آلودگي صوتي شهر تهران تکميل مي شود.

سنجش آلودگي صوتي و تعيين وضعيت آن در  سطح شهر تهران در نهايت مي تواند به راهكارهايي براي كاهش اين نوع آلودگي بيانجامد.

 

راهكارهاي كاهش آلودگي صوتي

 

براي مرتفع كردن آلودگي صوتي راه حل ‌هاي مختلفي وجود دارد؛ مانند نصب ديوارهاي صوتي در اطراف بزرگرا‌ه‌ها و همچنين كاشت درخت.

مطالعات 10سال گذشته شرکت کنترل کيفيت هواي تهران مشخص کرده بهترين راهکار کاهش صدا در اطراف بزرگراه ها نصب ديوارهاي صوتي است. ديوارهاي صوتي با هزينه حدود 200هزار تومان براي هر مترمربع مي توانند15 دسي بل صداي توليد شده را کم كنند .

ديوارهاي صوتي از جنس پلي کربنات است و نه تنها زيبايي بصري شهر را از بين نمي برند بلکه مي توانند مشکل صدا را در شهرها تا حد قابل توجهي رفع کنند.

البته درختكاري و پوشش گياهي در اطراف بزرگراه ها هم از ديگر راهكارهاي موثر در كاهش آلودگي صوتي است اما مهم تر از اين دو ، تدوين قانوني جامع در خصوص آلودگي صوتي است كه تمامي نهادها به رعايت آن ملزم شوند.

نظر شما